روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی فاش کرد که آمریکا مکالمات 35 تن از سران دنیا را شنود کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از رویترز، اخبار مربوط به شنودها و ردیابی اطلاعاتی تلفن‌های رهبران کشورهای مختلف به دست سازمان امنیت ملی آمریکا، با گزارش جدیدی از روزنامه گاردین ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
 
روزنامه "گاردین" تأکید کرد که اسناد فاش شده توسط "ادوارد اسنودن" از مشاوران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بیانگر آن است که یکی از مسئولان کاخ سفید شماره تلفن 35 تن از سران دنیا را به آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اسی ای) داده بود تا مکالمات آنان را شنود کند.

انتشار این اطلاعات جدید، یک روز پس از تأکید دولت آلمان برای تحقیقات در خصوص شنود مکالمات تلفن همراه "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان از سوی آمریکا منتشر می شود.

با شدت گرفتن بحران بین این دو کشور، کاخ سفید دیروز اعلام کرد که مکالمات تلفنی مرکل را شنود نکرده است.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که آمریکا تماسهای صدر اعظم آلمان را شنود نکرده و نمی کند.

علاوه بر مرکل برخی دیگر از روسای دولت‌های کشورهای اروپایی در این مورد از آمریکا توضیح خواسته‌اند.
 
اشپیگل اخیرا از قول ادوارد اسنودن نوشته بود آژانس امنیت ملی آمریکا ایمیل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک را تحت نظر داشته است.
 
یک ماه قبل نیز بک برنامه خبری در برزیل، گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و انریکه پینا نیتو رئیس جمهوری مکزیک پرداخته است.

اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است که از ژوئیه گذشته به روسیه پناهنده شده است. در پی اقدام اسنودن در افشای اطلاعات محرمانه و سری، واشنگتن بارها از مسکو خواسته است که اسنودن را برای محاکمه به آمریکا تحویل دهد.

بر اساس سند مورخ 27 اکتبر 2007 ، مسئولان آژانس از اقدام یکی از مسئولان ارشد در تحویل 200 شماره تلفن از جمله تلفن 35 تن از سران دنیا قدردانی کرده اند. در این سند به نام یا پست این مسئول ارشد اشاره ای نشده است. با این حال این مسئولان خاطرنشان کرده‌اند که شنود این تلفن‌ها اطلاعات قابل توجهی را فراهم نکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۲
بنظر من ادوارد اسنودن مثل بمبی می ماند که مادام که زنده است در حال
انفجار است و هر بار مهیب تر از قبل
با افشای گوشه ای از عملکرد دولت آمریکا افکار عمومی را بیدار و حکومت آمریکا را در نزد افکار عمومی
وسیاسی دنیا به زیر سوال می برد
آخرین اخبار