وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از عملکرد نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" انتقاد و اعلام کرد، در این نشست تلاش شد تا در معاهده ژنو 1 تجدید نظر و تغییراتی صورت گیرد و نتایج حاصل از نشست ژنو 2 از پیش تعیین شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه خبری روسیا الیوم، "الکساندر لوکاشویچ"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه این کشور منتشر شد، با انتقاد از آنچه که در نشست به اصطلاح دوستان سوریه گذشت، گفت: مجبور هستیم تاکید کنیم که با وجود توافق‌های پیشینی که درخصوص راهکارهای حل و فصل بحران سوریه صورت گرفته،‌ نشست دوستان سوریه در بیانیه‌ پایانی خود نشان‌ داد که در صدد است در بندهای اساسی بیانیه نشست ژنو 1 که به عنوان تنها راه جهت تحقق حل و فصل سیاسی بحران سوریه است،‌ تغییراتی صورت دهد.

وی همچنین افزود: قبل از آغاز نشست دوستان سوریه، اعضا تاکید داشتند که مذاکراتی که در این نشست صورت خواهد گرفت، فقط در چارچوب معاهده ژنو خواهد بود، اما آنها در حقیقت از چارچوب این معاهده و طرح ارائه شده توسط آمریکا و روسیه برای برگزاری ژنو 2 پا فراتر گذاشتند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، بیانیه نهایی نشست دوستان سوریه در واقع به منزله تلاشی جهت از پیش تعیین کردن نتایج نشست ژنو 2 است.

وی با غیر قابل قبول خواندن تهدیدهای ضمنی مبنی بر استفاده از زور علیه سوریه تاکید کرد که این قبیل اقدامات با قطعنامه 2118 شورای امنیت مغایرت دارد.

لوکاشویچ تصریح کرد: بیانیه‌ی صادر شده در نشست لندن هدف اصلی ژنو 2 را تغییر نظام در دمشق اعلام کرده و ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان تنها نماینده قانونی مردم سوریه معرفی کرده و در آن به این امر اشاره شده است که امکان استفاده از "تمام گزینه‌ها" برای کسانی که تصمیمات صادر شده در لندن را نقض کنند، وجود دارد.

این مقام روسی با اشاره به همزمان بودن برگزاری نشست فوق و سفرهای منطقه‌ای اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه جهت آماده سازی شرایط برای برگزاری ژنو 2 خاطرنشان کرد: کاملا آشکار است که تلاش‌هایی جهت اعمال فشار بر اخضر الابراهیمی و از پیش تعیین کردن نتایج تلاش‌های دیپلماتیک صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بازیگران صحنه بین المللی هیچ کاری غیر از نشاندن طرفهای درگیر بر سر میز مذاکره نمی‌توانند انجام دهند، تاکید کرد: حرف و حدیث‌هایی مبنی بر این که ائتلاف مخالفان سوریه نماینده تمام مردم این کشور است، هیچ پایه و اساسی ندارد.

لوکاشویچ گفت: این مسئولان سوریه و طیف وسیعی از نمایندگان مخالفان هستند که باید در خصوص تمام مسائل مربوط به حل و فصل سیاسی بحران این کشور توافق حاصل کنند.
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار