علی رغم همه اطمینان خاطرهایی که توسط شرکت های سازنده داده می شود نمی توان این واقعیت را انکار کرد که گوشی های همراه به بهترین وسیله برای جاسوسی تبدیل شده اند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا و سازمان سیا، در ماه ژوئن با افشای اسناد محرمانه از دو برنامه گسترده جاسوسی این کشور پرده برداشت. در این اسناد فاش شده است که سازمان امنیت ملی امریکا، سیا و پلیس فدرال امریکا از اطلاعات تلفنی و اینترنتی میلیون‌ها شهروند امریکایی و اروپایی جاسوسی می‌کند.

دیروز هم رویترز خبر داد آلمان اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد آمریکا ممکن است گوشی موبایل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را شنود کرده باشد. هرچند بالافاصله سخنگوی کاخ سفید گفت که اوباما به مرکل اطمینان داده که تماس‌های تلفنی وی هدف جاسوسی قرار نگرفته است اما نمی توان این واقعیت را انکار کرد که گوشی های همراه به بهترین وسیله برای جاسوسی تبدیل شده اند.




** تلفن همراه؛ میکروفنی که همیشه همراه شماست!


هر تلفن همراهی قاعدتاً دارای یک میکروفون بسیار حساس است که همواره قابلیت فعال شدن را دارا است. فعال کردن این میکروفون نیازی به برقراری تماس با گوشی مزبور و فعال شدن سیم کارت گوشی و یا حتی روشن بودن تلفن همراه ندارد.

امروزه یکی از تجارت های پرسود برای شرکت های سازنده تلفن های همراه، فروش دستگاه های جاسوسی یا فعال کننده میکروفون های تلفن های همراه و امکانات شنود این میکروفون های فعال شده است.



این دستگاه ها قابلیت هایی به خریداران آنها می دهد که با استفاده از آن می توانند به راحتی، تلفن همراه شخص مورد نظر خود را به میکروفون مخفی تبدیل کرده و کلیه مکالمات وی در محل کار ، منزل و یا حتی در جمع دوستان را به راحتی شنود کنند.

البته این دستگاه های شنود تنها توسط شرکت های سازنده تلفن های همراه، تولید نمی شود و سایر شرکت های تولید کننده نرم افزار های موبایل نیز می توانند در صورت داشتن کد های نفوذ به دستگاه های تلفن های همراه شرکتی خاص نرم افزار مناسب شنود این نوع تلفن های همراه را تولید کنند.

البته فعال کردن این نوع سیستم ، عموماً نیاز به نصب نرم افزار مربوطه بر روی تلفن همراه افراد قربانی دارد که این عمل ممکن است از طریق ارسال پیامک ، بلوتوث و ... انجام گیرد.

در صورتی که فرد مهاجم بخواهد از شیوه ارسال پیامک برای نصب این نرم افزار مخفی استفاده کند، پیامکی عمومی مانند تبریک سال نو به طیف وسیعی از مشترکان یک شهر ارسال می کند و مشترکان تلفن های همراه نیز پس از خواندن این پیامک ، فرد مهاجم را در جایگذاری این جاسوس کوچک یاری می رسانند.

با استفاده از این تکنولوژی، هر تلفن همراه یک جاسوس بالقوه است که حتی در صورت خاموش بودن دستگاه تلفن همراه نیز می تواند بسته به حساسیت میکروفون خود، امواج صوتی را از شعاعی از محیط خود ، جذب و ارسال کند.

لازم به ذکر است که این سیستم جاسوسی، تنها محدود به شنود مکالمات محیطی نمی شود بلکه این دستگاه ها قادربه دسترسی به تمامی بخش های تلفن همراه از قبیل دوربین ، یادداشت های شخصی ، پیام های کوتاه ، لیست تماس ها و ... است.


* گزارش از زهرا طیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار