نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفت در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر ضرورت توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه پاکستان تاکید کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید دیدار و گفتگو کردند.

باراک اوباما در دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید گفت:  من از نخست وزیر پاکستان به علت برخی از گام هایی که تاکنون برداشته است تمجید کرده ام. برداشتن همه ی این گام ها آسان نیست اما آنها وعده دادند که امور مالی و اقتصادی پاکستان را به ثبات بیشتری برسانند. نخست وزیر همچنین گفت که چگونه تجارت می تواند موتوری قدرتمند برای رشد باشد. ما به دنبال بررسی راههای تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور هستیم.

باراک اوباما افزود: ما درباره ی امنیت و نگرانی های هر دو کشور درباره خشونت و تروریسم و تندروی صحبت کردیم. ما توافق داریم که یافتن راههای سازنده برای همکاری، که حاکمیت پاکستان و نگرانی های دو کشور را محترم بشمارد، ضروری است . من خوش بینم که ما همچنان بتوانیم گام های مهمی در ادامه ی مسیر برداریم چون هم مردم پاکستان و هم مردم آمریکا در گذشته به طرز وحشتناکی از تروریسم متضرر شدند. تعداد قربانیان تروریسم در پاکستان بیش از همه است و من می دانم که نخست وزیر پاکستان متعهد به تلاش برای کاهش تروریسم در داخل مرزهای پاکستان است، این یک چالش است که آسان نیست . ما متعهد به همکاری با یکدیگر هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که تروریسم به جای آنکه منبع تنش بین دو کشور باشد منبع تقویت و همکاری سازنده باشد.

وی افزود:  ما این فرصت را داشتیم تا درباره ی افغانستان صحبت کنیم. روشن است که پاکستان عمیقا در گذار افغانستان و پایان نقش رزمی آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف در سال آینده و مسئولیت کامل افغانستان در تامین امنیت خود ، علاقه دارد. من وعده دادم که در مورد پیشرفت در این موضوع به طور کامل نخست وزیر پاکستان را در جریان قرار دهم.

باراک اوباما گفت:  به نفع آمریکا و پاکستان است که افغانستان امن باشد و حاکمیت آن محترم شمرده شود. نخست وزیر پاکستان دیدار خوبی با رئیس جمهور کرزای داشت. من اطمینان دارم که با همکاری یکدیگر می توان به هدفی دست یافت که هم برای افغانستان خوب باشد و همچنین به محافظت از پاکستان در بلند مدت کمک کند.

وی همچنین به موضوع گفتگوهای خود با نواز شریف در مورد هند اشاره کرد و گفت:  نخست وزیر پاکستان این فرصت را داشت که در نیویورک با مانموهان سینگ نخست وزیرهند دیدار کند. به نظر من پاکستان درحال طی کردن مسیری عاقلانه برای کاهش دهه ها تنش بین هند و پاکستان است. میلیاردها دلار صرف رقابت تسلیحاتی در پاسخ به این تنش ها شده است درحالیکه می توان از این منابع برای آموزش و برنامه های رفاه اجتماعی در دو کشور هزینه کرد که هم برای شبه قاره و هم برای دنیا خوب است. من از کارهای نخست وزیر تمجید می کنم اما وی چالش های زیادی درپیش دارد.

وی افزود: آمریکایی های پاکستانی تبار کمک زیادی به رشد و توسعه ی آمریکا می کنند . ارتباطات بین مردم دو کشور بسیار زیاد است. امیدوارم که با وجود برخی تنش های اجتناب ناپذیر بین دو کشور و سوء تفاهم های گاه و بیگاه ، حسن نیت اساسی بین مردم پاکستان و مردم آمریکا در روابط بین دولت های دو کشور منعکس شود و ما بتوانیم در طی سالهای آینده همچنان پیشرفت داشته باشیم.

در ادامه نواز شریف نخست وزیر پاکستان هم گفت:  از حمایت شما از دمکراسی و ابراز بهترین آروزهای شما برای مردم پاکستان ، تشکر می کنم .من و رئیس جمهور آمریکا درباره موضوعات روابط دو جانبه و منطقه ای صحبت کردیم.صرفنظر از تاریخ مشترک بین دو کشور، آمریکا و پاکستان در ارزش های دمکراسی مشترک هستند.

وی افزود: دولت من روی چهار عرصه متمرکز است که شامل اقتصاد، انرژی ، آموزش و نبرد با تندروی می شود. هر دو طرف معتقدیم که پیشرفت در این عرصه ها بخش لاینفک برای ایجاد فرصتهای جدید و ساختن آینده ای امید بخش برای نسل آینده است. امنیت انرژی یک اولویت دیگر برای دولت من است. من تشکر عمیق پاکستان از حمایت آمریکا از این بخش را اعلام کردم. ایجاد یک شراکت قوی و بزرگ و سرمایه گذاری اقتصادی با آمریکا اهمیت بسیاری برای ما دارد. پاکستان و آمریکا همکاری های جاری قوی علیه تروریسم دارند.ما برای همکاری بیشتر در این زمینه توافق کردیم.من در این دیدار موضوع هواپیماهای بدون سرنشین را مطرح کردم و تاکید کردم که پایان دادن به چنین حملاتی ضرورت دارد.

وی همچنین درباره افغانستان و هند هم صحبت کرد و گفت پاکستان به یک افغانستان صلح آمیز و باثبات متعهد است.

نواز شریف گفت:  من تعهد خود به ایجاد یک روابط صمیمانه و مبتنی بر همکاری با هند و تلاش ها برای حل کردن صلح آمیز موضوعات مهم از جمله کشمیر را به اطلاع رئیس جمهور آمریکا رساندم. تروریسم تهدیدی مشترک است و این مایه نگرانی ما است همانطور که مایه نگرانی هند است.

وی گفت: من به رئیس جمهور آمریکا اطمینان دادم که پاکستان به عنوان یک کشور هسته ای مسئولیت پذیر ، همچنان با نهایت خویشتنداری عمل می کند و درصدد تقویت ثبات راهبردی در جنوب آسیا است.

شریف پس از دیدار با اوباما در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: من همچنین مسئله هواپیماهای بدون سرنشین را در دیدارمان مطرح و بر لزوم پایان دادن به چنین حملاتی تاکید کردم.

اوباما به تنش ها و سوء تفاهم بین دو کشور اذعان کرد. اوباما گفت سران دو کشور متعهد شده اند با یکدیگر در خصوص مسائل امنیتی به شیوه هایی که به حق حاکمیت پاکستان احترام گذاشته شود همکاری کنند.

آمریکا به آرامی کمک های امنیتی با پاکستان را از سر گرفته است. بیشتر این کمک ها در دوره روابط تیره بین دو کشور در پی حمله سال 2011 میلادی نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا در پاکستان که به کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده منجر شد، متوقف شده بود.

برای سال مالی 2014، که از اول اکتبر آغاز شد، اوباما یک میلیارد و 162 میلیون دلار از کنگره برای پاکستان خواستار شد که شامل 857 میلیون دلار کمک غیر نظامی و 305 میلیون دلار کمک امنیتی است.

بیشتر کمک های امنیتی آمریکا به پاکستان با هدف تقویت توانایی ارتش این کشور برای مقابله با ستیزه جویان در مناطق قبایلی پاکستان عرضه می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار