"بورگه برنده" وزير امور خارجه نروژ چهارشنبه اعلام کرد اين کشور درخواست آمريکا را براي نابود کردن بخشي از سلاح هاي شيميايي حکومت سوريه در خاک خود بررسي مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين کشور اسکانديناوي گروهي از کارشناسان را براي بررسي درخواست ماه گذشته آمريکا تشکيل داده است.

آمريکا اين درخواست را از نروژ پس از تصويب قطعنامه اي که در آن انهدام زرادخانه شيميايي سوريه تا اواسط سال 2014 پيش بيني شده است ، مطرح کرد.

برنده در جمع خبرنگاران در اسلو کمتر از يک هفته پس از برعهده گرفتن اين مسئوليت گفت: ما اين درخواست آمريکا را بسيار جدي تلقي مي کنيم.

هر چند سلاح هاي شيميايي آماده استفاده ظاهرا قرار است در داخل خاک سوريه نابود شود ، مواد شيميايي را که هنوز براي استفاده آماده نشده است مي توان به خارج از اين کشور منتقل و آن را براي انهدام به جاي ديگري منتقل کرد.

شبکه تلويزيوني دولتي ان ار کي نروژ به نقل از منابع سازمان ملل متحد اعلام کرد از نروژ براي نابود کردن نيمي از زرادخانه شيميايي سوريه بر اساس آنچه تاکنون پيش بيني شده است ، درخواست شده است.

برنده از اظهار نظر در خصوص اين رقم خودداري کرد.

وي گفت: بازرسان بايد کار خود را تمام کنند.

سازمان منع سلاح هاي شيميايي که برنده جايزه نوبل صلح شد از آغاز اکتبر براي بازرسي مراکز توليد ذخاير شيميايي سوريه در اين کشور به سر مي برد.

برنده خاطر نشان کرد: ما در اين خصوص کار کارشناسي انجام نداده ايم و براي نابود کردن مواد شيميايي تجهيزات نداريم.

وي گفت چنين تجهيزاتي را مثلا آمريکايي ها بايد به ما تحويل دهند.

وي افزود: نروژ در اسرع وقت به درخواست آمريکا پاسخ مي دهد.

وزير امور خارجه نروژ در عين حال بر نياز به در اختيار داشتن همه اطلاعات مناسب تاکيد کرد.
برچسب ها: نروژ ، آمریکا ، سلاح ، شیمیایی ، سوریه ، syria ، norway
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار