ايران بايد بتواند در سطح محدود به غني سازي اورانيوم بپردازد ولي در عين حال نيز با کشورهاي 5+1 تعامل و مذاکرهداشته باشد و در نهايت بتوانند به توافق برسند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  روزنامه واشنگتن پست ؛ اين روزنامه آمريکايي در سرمقاله خود نوشت : جزئيات اندکي درباره پيشنهاد تازه ايران بر سر برنامه هسته اي اين کشور منتشر شده ولي در پي مذاکرات هسته اي در ژنو ، دو موضوع مهم مشخص شده است.

يک موضوع دلگرم کننده است : دولت ايران نسبت به سالهاي قبل درباره مذاکره براي دستيابي به توافق با آمريکا و پنج شريک آن جدي تر است. 

جزئيات پيشنهادي که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران مطرح کرده است با دورهاي قبلي مذاکرات تفاوت زيادي دارد. ظريف اين موضوع را روشن کرد که ايران علاقمند است به توافقي دست يابد که موجب لغو تحريم هاي اقتصاد اين کشور شود. بر اساس گزارش ها ، ظريف درباره نهايي کردن توافقي ظرف مدت سه تا شش ماه سخن گفت.

طرحي که اين دو نفر آن زمان مطرح کردند تعداد دستگاههاي سانتريفوژ ايران را به سه هزار دستگاه محدود مي کرد. در عين حال ، ايران اکنون نوزده هزار دستگاه اورانيوم نصب کرده است.دولت بوش و اتحاديه اروپا طرح مربوط به سال 2005 را رد کردند زيرا اين امکان براي ايران فراهم مي شد که به غني سازي ادامه دهد موضوعي که همچنان از مسائل اصلي در پيشنهاد جديد تهران است. 

ظريف مي گويد « حق » ايران براي غني سازي اورانيوم بايد به رسميت شناخته شود. همچنين به نظر مي رسد تهران مايل نباشد .

دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به طور ضمني اعلام کرده ممکن است تا حدودي غني سازي در ايران را بپذيرد مشروط به اينکه اين کار تحت نظارت شديد بين المللي قرار داشته باشد. در عين حال ، مطرح کردن چنين پيشنهادي چالش هاي سياسي را بدنبال دارد. اسرائيل ، فرانسه و نيز بسياري از اعضاي کنگره آمريکا همچنان مخالف هر گونه غني سازي در ايران هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار