كم نيست افرادي كه با داشتن هوش و ذكاوتي بالا در مهارتي گمنام و بي نشان مشغول كارند در حالي كه شناسايي توانايي و خلاقيت آنها مي تواند بستر رشد و خلاقيت را براي ديگران فراهم كند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج برگزاري مسابقات ملي مهارت يكي از فرصت هاي است كه در قالب رقابتي علمي زمينه شناسايي افراد نخبه و صاحبان خلاقيت در عرصه مهارت را بيش از هر زمان ديگر فراهم كرده است.
خانم ناهيد خلخال يكي از دارندگان مهارت است كه به سومين دوره مسابقات ملي مهارت راه يافته است،آن هم در رشته كاشي كاري ،رشته اي كه بيشتر حرفه آقايان است.
اين دانش آموز كلاس دوم تجربي مدرسه نمونه دولتي علم الهدي شهر دوگنبدان مي گويد: اين حرفه را نزد پدرم كه شغل كاشي كاري دارد ياد گرفته ام و براي اولين بار درآزمون ملي مهارت شركت كرده ام .
خانم خلخال افزود: اينكه آزمون ملي مهارت فرصت رقابت برابري را براي تبلور هنر مهارت مردان و زنان فراهم كرده از اهميت ويژه اي برخوردار است،در عين حال حمايت از دارندگان مهارت مي تواند مشوق خوبي براي اهداف اين مسابقات ملي باشد.
مدير مدرسه نمونه دولتي علم الهدي گچساران اطلاع رساني از اين مسابقات و رشته هاي آن را مورد تاكيد قرار داد و گفت: براي اولين بار 13 دانش آموزان اين مدرسه در اين مسابقات شركت كرده اند.
فاطمه گرجي افزود: شمار دانش آموزان خلاق و توانمند در حرفه هاي مختلف كم نيست اما بايد بستر را با آموزش و اطلاع رساني بهتر براي حضور در رقابت هاي علمي از جمله مسابقات ملي مهارت فراهم كرد.
كارشناسان فني وحرفه اي معتقدندمسابقات ملي مهارت علاوه بر ايجاد انگيزش و تلاش براي دستيابي به ارتقا سطح خلاقيت و نوآوري زمينه را براي تامين بيش از پيش نيروي كار ماهر و دانش تخصصي جوانان داراي مهارت مهيا كرده است.
رييس سازمان فني وحرفه اي كشور دراين باره مي گويد: ايجاد رقابت در عرصه مهارت آموزي و تسري يافتن اين دانش و خلاقيت به مرحله اجرا و عمل از جمله پيامدهاي مسابقات ملي مهارت است.
كورش پرند برگزاري سه مرحله اي اين مسابقات را در رقابتي كردن آن موثر دانست و افزود: امسال در مرحله اول اين مسابقات بيش از 35 هزاز نفر،مرحله دوم بيش ازپنج هزار نفر شركت كرده اند كه استقبال از اين مسابقات بيانگر نگرش مطلوب نيروي كار به اهميت اين مسابقات است
وي كشف استعدادهاي حرفه‌اي جوانان ، ايجاد فرصت رقابت براي شكوفايي مهارت‌ها، ايجاد انگيزش در جوانان براي تحصيل دانش تخصصي مهارت و ايجاد سيستم ارزيابي نظام آموزش مهارتي كشور باعث برگزاري آزمون ملي مهارت درفرايندي هدف محور شده است.
معاون وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: مشاركت نيروي كار بنگاه‌هاي اقتصادي، صنايع ، صنوف ، ايجاد فرصتي مناسب براي تبادل اطلاعات فني و تجارب حرفه‌اي، ايجاد بستر مناسب براي ارتقاي مهارت‌هاي حرفه‌اي كشور تا سطح مهارت‌هاي جهاني و شناسايي كمبودها در آموزش‌هاي فني وحرفه‌اي و برنامه‌ريزي براي رفع آنها، شناسايي و معرفي افراد ماهر و نخبه به صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي و ارتقاي سطح استانداردهاي آموزش مهارت در كشور از جمله اهداف برگزاري مسابقات ملي مهارت است.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كسب رتبه چهارم تيم ملي ايران در المپياد جهاني مهارت 2013 در بين 54 كشور جهان را ناشي بازخورد مطلوب مسابقات ملي مهارت دركشور خواند و افزود: برگزاري مسابقات ملي مهارت درحقيقت نيروي كار را در بستري از رقابت براي دانش افزايي در زمينه خلاقيت و نوآوري قرار داده است.
وي گفت: در مرحله سوم از چهاردهمين دوره مسابقات ملي مهارت بيش از 500 نفر در 29رشته روزهاي پنچم تا هشتم آبان در مركز البرز به رقابت خواهند پرداخت.
مديركل آموزرش فني وحرفه اي كهگيلويه وبويراحمد گفت: آزمون ملي مهارت يك جهش و كارآمدي خاصي را بين نيروي كار و دارندگان مهارت در بخشهاي مختلف صنايع وصنوف فراهم كرده است.
اياز اقايي درگفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود اينكه يك خانم در رشته كاشيكاري از شهرستان گچساران موفق به راهيابي مرحله كشوري مسابقات ملي مهارت مي شود، بهترين نماد و دستاورد موفقيت آزمون ملي مهارت در زمينه شناسايي افراد داراي خلاقيت و نوآوري است.
وي گفت: در استان كهگيلويه وبويراحمد در مرحله دوم مسابقات ملي مهارت 25 نفر و در مرحله سوم اين آزمون نيز هشت نفر شامل سه زن و 5 مرد شركت خواهند كرد.
وي گفت: نفرات برتر آزمون ملي مهارت نيروي هاي خلاقي هستند كه به عنوان نخبه مي توان از توانمندي آنها براي الگوي نيروي كار و آموزش براي كمك به ترويج فرهنگ كار در رشته هاي مختلف استفاده كرد./س

برچسب ها: مسابقات ، ملی ، مهارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.