رئیس انجمن دیابت رودهن و حومه هشدار داد: سن ابتلا به دیابت در ایران روز به روز در حال کاهش است و به پدیده ای جوانتر تبدیل می شود.

ˈبیتا مدنیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار کرد: پدیده دیابت مساله ای است که هر روز بر دامنه شیوع آن در کشور افزوده می شود.

وی گفت: اگر به موقع با انجام فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه مانع ادامه روند گسترش این بیماری نشویم، با ابتلای افراد به عوارض آن، به یک مساله حاد اجتماعی مبدل خواهد شد.

رئیس انجمن دیابت شهر رودهن و حومه بیان کرد: عزم ملی و راسخی در مسوولان و متولیان امر برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد، آنگاه فقط هزینه های دولت و هزینه های درمانی مردم افزایش خواهد یافت.

مدنی افزود: بهترین روش پیشگیری و درمان این بیماری، اهتمام به مساله آموزش به صورت مساوی برای همه سطوح جامعه است.

وی ادامه داد: مطابق تعاریف ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دیابت، پیشگیری از این بیماری در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالث انجام می شود.

مدنی بیان کرد: در مرحله اولیه، آموزش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری توسط رابطان بهداشتی و دست اندرکاران امر برای تمامی سطوح جامعه ارائه می شود.

رئیس انجمن دیابت شهر رودهن و حومه گفت: پیشگیری ثانویه مربوط به اقشاری از جامعه است که به هر دلیل مبتلا به این بیماری شده اند که در آن، سعی می شود با ارائه آموزش های لازم از ابتلای آنان به عوارض چشمی، کلیوی، قلبی، عروقی و عصبی این بیماری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در پیشگیری ثالث یا نوع سوم، باید با تکیه و تاکید بر مسائلی همچون تغییر سبک زندگی، کنترل های بهداشتی و مراجعه به کلینیک های تخصصی دیابت، مانع ریشه دار شدن بیماری و از دست رفتن اعضای درگیر و دچار عوارض شده شویم./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.