نماينده مردم آستارا در نطق ميان دستور خود ضمن برشمردن برخي از مشکلات حوزه انتخابيه‌اش خواستار رسيدگي مسئولان به اين موارد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ صفر نعيمي رز نماينده مردم آستارا در جلسه علني امروز سه شنبه (30 مهرماه) در نطق ميان دستور خود گفت: ما آماده‌ايم با زندگي کردن قيمت پيدا کنيم، نه به هر قيمتي زندگي کنيم.

وي افزود: وضعيت اقتصادي و معيشتي منطقه آستارا نيازمند رسيدگي و تدابير فوري است و از مسئولين کشور و مديران ارشد نظام مي‌خواهم که اعتبار و آبروي مضاعفي به شهرستان مرزي آستارا که همواره به عنوان پيشاني نظام مقدس جمهوري اسلامي ياد شده، داده شود.
 
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تصريح کرد: اداره کل گمرک شهرستان آستارا قدمت ديرينه دارد و يکي از گمرک‌هاي فعال کشور است و همچنين اين استان به عنوان پل ارتباطي ميان کشورهاي آسياي ميانه نقش‌آفرين بوده و همانند نگيني مي‌درخشد.
 
نعيمي ادامه داد: در حال حاضر اين استان مرزي به گذرگاه ماشين‌هاي ترانزيتي مبدل شده که اين امر در ايجاد کسب و کار و اشتغال و رونق اقتصادي شهرستان موثر نيست و با وجود اينکه گمرک آستارا توان فني و ظرفيت‌هاي لازم براي صادرات و واردات را داراست، اما جزء هيچ کدام از گمرکات تخصصي کشور نيست، لذا بايد ترتيبي اتخاذ شود که اين گمرک نيز مجاز به ترخيص خودرو، لوازم خانگي و البسه شود.
 
نماينده مردم آستارا تاکيد کرد: اين شهرستان به دليل نزديکي و فاصله با کوه و دريا امکان توسعه کشاورزي وجود ندارد، بنابراين خواستارم که مسئولين در جهت ارتقاي وضعيت عمومي شهرستان با اصلاح منطقه آزاد انزلي،شهرستان مرزي آستارا را نيز به عنوان بخشي از محدوده جديد و اصلاح شده منطقه آزاد انزلي قلمداد شود.
 
عضو کميسيون امنيت ملي بيان کرد: شهرستان مرزي آستارا گلوگاه حياتي درياي خزر بوده و با استان‌هاي تهران 530 کيلومتر، رشت 200 و اردبيل 75 کيلومتر فاصله دارد و داراي ويژگي‌هاي طبيعي منحصر به فردي است که اين استان را به عنوان يک شهرستان ويژه معرفي مي‌کند.  
 
نماينده مردم آستارا تاکيد کرد: تنها راه ارتباطی موجود با ممالک خارجی پل مشترک بر روی رودخانه مرزی آستارا- چای می‌باشد که به لحاظ قدمت بالای آن احتمال تخریب این پل وجود دارد، بنابراین احداث پلی جدید از ضروریات اساسی این شهرستان است. راه شریانی آستارا به اردبیل و کمربندی آن به دلیل تردد کامیون‌ها و تریلرها و نیز عبور و مرور زیاد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به علت کم‌عرض بودن جزو راه‌های حادثه‌خیز کشور است.
 
وي ادامه داد: جاي تاسف است که در کمربندی شهرستان شاهد تصادفات منجر به فوت و خسارت شدید می‌باشیم که آمار تصادفات ارائه شده از سوی پلیس راهور شاهد این مدعاست، لذا درخواست می‌شود نسبت به اجرایی شدن سریع‌تر پروژه چهارخطه شدن کمربندی آستارا به طول 10 کیلومتر اهتمام صورت گیرد.
 
عضو کميسيون امنيت ملي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل کشورهای همسایه و لزوم پرداختن به موارد امنیتی و همچنین موقعیت توریستی این شهرستان متاسفانه ساختار انتظامی آستارا متناسب نیست. از این‌رو درخواست می‌گردد جایگاه انتظامی ارتقا یابد.

به موجب توافق‌نامه مورخ 1386.11.26 ، اتباع دو کشور ایران و شوروی آذربایجان با پروانه گذر مرزی تا شعاع 45 کیلومتری تردد می‌کردند و بدین‌ وسیله ساکنان مرزی دو کشور با توجه به مشترکات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند می‌گشتند اما متاسفانه در تاریخ 1391.10.05 مجلس ملی آذربایجان تفاهم تردد مرزی را به صورت یکجانبه لغو کرد، حال از مسئولان امر استدعا دارم ترتیبی اتخاذ کنند تا دوباره احیا شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قدمت ، تخریب ، احتمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار