محمد مايلي کهن عليرغم کارنامه مناسب در فوتبال به دليل پرداختن گاه و بي گاه به حاشيه هاي فوتبال و معضلات آن به مرد بيانيه ها معروف است.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران محمد مایلی‌کهن در 15 خرداد 1332 در بندرانزلی به دنیا آمد. او 13 سال عضو تیم پرسپولیس تهران و بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی 1982 بود کسب مقام چهارم جام جهانی فوتسال 1992 و مقام سوم جام ملت‌های آسیا در سال 1996 از جمله مهمترین موفقیت‌های مایلی‌کهن در دوران مربیگری محسوب می‌شود.

او در گذشته در پست هافبک برای تیم‌های نفت تهران و پرسپولیس تهران بازی کرد در خلال سال‌های 1978 تا 1982 برای تیم ملی هم به زمین رفته است. او فعالیت مربیگری را در پرسپولیس تهران به عنوان دستیار آغاز کرد و در تیم ملی ایران هم بین سال‌های 92-1991 به عنوان دستیار مربی فعالیت داشت.

محمد مایلی‌کهن در سال 95-1992 به عنوان مربی به تیم ملی فوتسال ایران پیوست و بعد از آن هم در سال 97-1995 دوباره به فوتبال برگشت و مربیگری تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. محمد مایلی کهن در دومین دوره جام جهانی فوتبال داخل سالن (فوتسال) در سال 1992 در هنگ کنگ سرمربی تیم ملی ایران بود که با این تیم به مقام چهارم مسابقات دست یافت. پس از آن برای مدتی به عنوان کمک مربی دوم تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی 1994 فعالیت کرد. در این دوره علی پروین سرمربی تیم ملی و ناصر ابراهیمی کمک مربی اول تیم بود پس از عملکرد ناموفق تیم ملی ایران در مرحله نهایی آن مسابقات در کنفرانس خبری که پس از آخرین مسابقه ایران در قطر برگزار شد. مایلی کهن یک خبرنگار ایرانی را مضروب کرد و به همین خاطر به صورت مادام‌‌العمر از مربیگری محروم شد. اما یک سال بعد بخشیده شد و به عنوان دستیار بهمن صالح‌نیا در تیم ملی جوانان منصوب گردید. 


مایلی کهن دو مرتبه به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. بار اول در سال 1374 و بار دوم در سال 1388 در پایان لیگ آزادگان در زمستان سال 1374 و در حالی که گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی حول اسامی ناصر حجازی، فیروز‌کریمی، محمود یاوری و چند خبری مشهور خارجي مي‌گشت، مايلي كهن و ديگر دستيار تيم‌ ملي جوانان مجيد جهانپور به عنوان مربيان تيم ملي بزرگسالان اعلام شدند براي مدتي مشخص نبود كه آيا قرار است فرد ديگري به سرمربي‌گري اين تيم منصوب شود يا خير اما سرانجام مشخص شد كه مايلي كهن سرمربي تيم ملي و جهانپور و فرياد شيران دستياران وي خواهند بود و تيم را در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا 1996 هدايت خواهند كرد. اين مسئله از اين جهت مورد انتقاد مطبوعات قرار گرفت كه مايلي كهن پيش از آن سابقه سرمربي‌گري هيچ تيم باشگاهي يا ملي را نداشت اما در آن سال‌ها تيم ايران با 6 برد در مقابل تيم‌هاي عمان، سريلانكا و نپال به مرحله نهايي مسابقات در امارات صعود كرد، در مرحله نهايي تيم ايران پس از شكست در مقابل عراق در بازي اول در ساير مسابقات بازي خوب و هجومي از خود به نمايش گذاشت و توانست با دو پيروزي به يادماندني در مقابل عربستان و كره جنوبي و شكست در مقابل عربستان درضربات پنالتي و پيروزي در مقابل كويت در ضربات پنالتي نهايتا به مقام سوم مسابقات برسد پس از آن كارش در تيم ملي را با هدايت تيم درمسابقات انتخابي جام جهاني 1998 ادامه داد. اما علي‌رغم نتايج خوب اوليه، تيم ايران در اواخر رقابت‌هاي گروهي دچار افت شديدي شد و باشكست در مقابل عربستان و قطر رتبه اول گروه را از دست داد و راهي پلي آف شد در پي شكست 2-0 از قطر در پايان مرحله گروهي، مايلي كهن از سرمربي‌گري تيم ملي بركنار شد تا والديد ويرا سرمربي تيم ملي اميد هدايت تيم ملي بزرگسالان را در مسابقات پلي آف در مقابل ژاپن به عهده بگيرد. در طي سال‌هاي 1995-1997 مايلي كهن هدايت تيم ملي را در 40 بازي به عهده داشت كه حاصل كار او 25 برد، 8 مساوي، 7 باخت بود.

او در 17 فروردين ماه سال 1388 در پي بركناري علي دايي از سرمربي‌گري تيم ملي ايران براي دومين بار به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب گرديد، اما در پي اتفاقاتي كه بعد از بازي استقلال و سايپا روي داد و بيايند توهين آميزش وي در تاريخ یکم ارديبهشت 1388 با صدور بيانيه‌اي ديگر از ادامه مربيگري تيم ملي فوتبال ايران استعفا كرد. او در اين بيانيه با مسخره گرفتن انتقاداتي كه از وي شده وضعيت فوتبال ايران را با زبان كنايه زير سوال برد. فدراسيون فوتبال نيز بلافاصله با اين استعفا موافقت نمود. محمد مايلي كهن هدايت تيم ملي و سرمربي‌گري تيم ملي اميد در فصل 82-83 ليگ برتر برعهده داشت و زماني هم كه سرمربي تيم سايپا بود به عنوان سرمربي تيم اميد ايران منصوب شد تا تيم ايراني را آماده حضور در مسابقات انتخابي المپيك 2004 كند. او در اين دوره براي مدتي به طور همزمان هدايت هردو تيم سايپا و تيم ملي اميد را برعهده داشت. پس از پيروزي در مقابل مالزي تيم ايران در تهران در مقابل كره جنوبي و در چين مقابل تيم اميد چين شكست خورد و مايلي كهن از كار بركنار شد. تيم سايپا در آن فصل در بين 14 تيم ليگ برتر در رتبه سيزدهم قرار گرفت اما از آنجا كه قرار بود براي فصل بعد تيم‌ها به 16 تيم افزايش پيدا كنند سايپا در فصل بعد ليگ برتر هم شركت كرد، محمد مايلي كهن بعد از تيم سايپا به تيم پيكان رفت ولي مدت حضورش دراين تيم زياد نبود و در سال 1385 به تيم فولاد خوزسان رفت و در فصل 86-1385 به عنوان سرمربي فولاد خوزستان منصوب شد فولاد كه فصل 84-1383 با قهرماني ليگ برتر به پايان برده بود نتايج ضعيفي گرفت و مايلي كهن از كار بركنار شد و تيم فولاد خوزستان هم به دسته يك سقوط كرد.


محمد مايلي كهن درنيم فصل 92-1391 به تيم گهر درود پيوست. تيم گهر در نيم فصل اول به دليل استاندارد نبودن استاديومش از بازي در ورزشگاه خانگي محروم بود و قبل از پيوستن مايلي كهن تنها 8 امتياز از 12 بازي به دست آورده بود.

در نيم فصل دوم به تيم گهر اجازه بازي در خانه داده شد اما اين تيم باز هم نتوانست نتايج مناسبي كسب كند تيم مايلي كهن طي 22 بازي تنها 11 امتياز كسب كرد و هر هفت بازي پاياني خود را به حريفان واگذار كرد و به فاصله 4 هفته به پايان فصل سقوط گهر به ليگ يك مسجل شد اين مربي 60 ساله هم اكنون مربي‌گري تيم صباي قم را برعهده دارد.

پايان متن/آق
برچسب ها: مایلی کهن ، مربی ، لیگ برتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۲
اخلاق مممممممم دددددددار
آخرین اخبار