پخش فیلم کوتاه از طریق مترو تهران با توجه به پیام های سریع در زمان کوتاه، میتواند مشکل ترافیک تهران را حل کند

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته  در  "تهران 20"  هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان  مهمان این برنامه بود.

میرزاخانی  در خصوص سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: از کشور ایران دو جشنواره در تقویم جهانی جشنواره های دنیا ثبت و زمان آن مشخص شده است، یکی  جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران  و دیگری جشنواره فیلم کودک است.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران همزمان با جشنواره فیلم فجر آغاز شده است، زمانی که  جشنواره  فیلم کوتاه را از فیلم فجر جدا می کنند ،جشنواره فیلم کوتاه یک سال تعطیل میشود.  به خاطرهمین این جشنواره یک سال از فیلم فجرعقب تر است.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران  ادامه داد: همانطور که از اسم جشنواره مشخص است ، آثار کوتاه ملی و بین المللی در آن به نمایش گذاشته می شود.

مدیرعامل انجمن گفت : طی این سه  دهه که از جشنواره میگذرد ، واقعا معمنی برای فیلمسازان فیلم کوتاه بوده با توجه به اینکه آثارفیلمسازان  فیلم کوتاه مکانی برای اکران ندارد.

وی بیان کرد: در جشنواره فیلم کوتاه خیلی از فیلمسازان دیده میشوند، یعنی در چند سال دیگر آنها در سینمای حرفه ای فعالیت می کنند و جزء نام آوران این عرصه خواهند بود.

میرزاخانی ادامه داد: اگر به برگزیدگان  دوره شصت مراجعه کنیم، در بین آنها اسامی نام آشنایی هستند که الان در سینمای حرفه ای جزء صاحب نام های این عرصه بشمار می روند که میتوانم  به اصغرفرهادی و ابراهیم حاتمی کیا اشاره کنم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه  گفت: فیلم کوتاه را از دو منظر میتوان نگاه کرد؛ یکی از این منظر که به عنوان نردبانی برای بالا رفتن و رسیدن به فیلم حرفه ای است ، و منظر اصلی فیلم کوتاه خود رسانه ای مستقل است.

مدیرعامل انجمن ضمن اشاره به این نکته  که در دنیا به سینمای کوتاه ، سینمای فرهیختگان هم اطلاق میشود، افزود: اگر قرار است حرف خوب و هنری بزنیم و بخواهیم آن اثر ماندگار شود، حتما باید برای آن کار زحمت زیادی بکشیم.

وی درادامه تصریح کرد: سینمای فرهیختگان همیشه در دنیا جایگاهی داشته است ولی از نظر مخاطبان، فیلم کوتاه کمتر دیده می‌شود.

میرزاخانی  با اشاره به این نکته که رسانه ها کمتر به فیلم کوتاه  توجه می کنند، اظهار داشت: وقتی یک فیلم سینمایی میخواهد تولید شود از ابتدا ی پروانه ساخت تا اکران فیلم  رسانه ها به آن می پردازند،  سینمای اکران  در روی پرده عریض و طویل سینما  دیده می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پاسخ به سوال مجری در خصوص تعداد کشورهای حاضر در جشنواره امسال ، گفت: در جشنواره امسال رکورد سال گذشته را شکستیم، از 109 کشور جهان  در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشتند،  کشور فرانسه با 481 فیلم،  برزیل با 182 فیلم،  اسپانیا با 168فیلم،  آلمان با 135 فیلم  وانگلستان با 106 فیلم  پنج کشوری بودند که در جشنواره امسال بیشترین آثار را ارسال کردند.

وی ادامه داد: هئیت انتخاب طی 2 تا 3 ماه آثار را دیدند، غریب به 6 درصد آثار بخش بین الملل به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در بخش ملی نیز 2002 اثر به جشنواره ارسال شد که از این تعداد حدود 9 درصد به بخش مسابقه توسط شش هئیت انتخاب در حوزه های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی معرفی شدند.

میرزاخانی  در ادامه افزود: مجموعا  در بخش ملی 283 اثر و در بخش بین الملل  از 41 کشور موفق شدند در جشنواره حضور داشته باشند.

مدیرعامل انجمن در خصوص مکان برگزاری جشنواره بیان کرد: سالن های پردیس سینمایی ملت تهران طی 6 روز برای نمایش آثار در اختیار جشنواره قرار گرفت،  همزمان جشنواره فیلم کوتاه تهران از 30 مهر تا 3 آبان در دفاتر انجمن سینمای جوان  کلیه آثار بخش مسابقه را به نمایش میگذارند.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: انجمن سینمای جوان متولی آموزش و استعدادیابی جوانان است. سینمای جوان با 60 دفتر در سراسر کشور در سه دهه خدمات ارائه میکند و آموزش هایی را در حوزه فیلمنامه، عکس و فیلمسازی به علاقمندان ارائه کرده است.

وی در خصوص فعالیت های انجمن در سه دهه گذشته گفت:  فعالیت های دهه 60 و 70 بسیار درخشان بوده با توجه به اینکه امکانات کافی در اختیار فیلمسازان نبوده است، دردهه 80 به سینمای جوان کمی بی مهری شد. شاید یکی از دلایل آن بیشتر شدن مراکز علمی و دانشگاهی باشد که رقابت افراد را سختر کرد، اما در کل اتفاقات خوبی رقم خورد.

میرزاخانی درادامه صحبت های خود افزود: دوره عملی – علمی را با متد آموزشی ایزو 15- 100 طراحی کردیم، در قالب 4 ترم که در هر ترم 4 عنوان درس ارائه می شود . در تمامی مراکز انجمن همزمان آزمون سراسری برگزار می‌شود.

مدیرعامل انجمن اظهارداشت: علاقمندان برای شرکت در آزمون فیلمسازی تا 7 آبان فرصت دارند که در سامانه انجمن  ثبت نام کنند، زمان آزمون 10 آبان ماه خواهد بود.

مجری برنامه " تهران 20 " در خصوص اعتباری که به حوزه سینمای کوتاه داده میشود از میرزاخانی سوال کرد، و مدیرعامل  پاسخ داد: بودجه سینمای جوان متغییر است ، دولت بودجه ای را در اختیار مراکز فرهنگی قرار میدهد، سینمای جوان بودجه را مدیریت میکند برای  جوانانی که در اقسانقاط کشورهستند و این پتانسیل رو دارند که فیلم بسازند، استفاده می‌کند.

وی گفت: جشنواره فیلم کوتاه  به عنوان بین المللی ترین جشنواره در کشور است. فیلمسازانی که در جشنواره های معتبر جهانی حضور دارند به القول از قدرت سینمای ایران و سینمای کوتاه صحبت می کنند.

میرزاخانی ادامه داد: با این صحبتها وظیفه ما سنگین می شود که بتوانیم فیلم های پاک و خوب از نظر تکنیک و محتوا در فستیوال های جهانی ارسال کنیم.

وی گفت: پیام های خوبی از ایران را میتوان از طریق این رسانه مستقل به اقسانقاط جهان ارسال کرد.

دبیرجشنواره سی ام فیلم کوتاه تهران افزود: کمک معنوی،  مهمترین کمک به فیلمسازان است، هنرمند برای دیده شده فعالیت میکند . از مسئولان مختلف فرهنگی درخواست میکنم که فقط به ایام برگزاری جشنواره اتکا نکنند.

مدیرعامل انجمن تصریح کرد: مترو تهران  برای نمایش آثارفیلم کوتاه  با انجمن در یک تفاهم نامه فرهنگی همکاری نماید و این آثار را برای مردم به نمایش بگذارد. از این فرصت میتوان استفاده کرده و پیام های درست و فرهنگ ساز را به مردم نشان داد، با پخش آثار در حوزه ترافیک میتوان از طریق رسانه فیلم کوتاه مشکل ترافیک تهران را حل کرد.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوان آمادگی همکاری با مترو تهران را دارد .

در پایان مجری یک سوال چالشی از میرزاخانی پرسید که آیا لابی در این کار وجود دارد؟  و مدیرعامل انجمن در پاسخ به این سوال گفت: سینمای کوتاه به جهت اینکه بازگشت سرمایه ندارد از این مباحث مبری است.  هرجا که پول و شهرت باشد ، عمدتا این مسائل وجود دارد.

 فیلمسازان  سینمای کوتاه افرادی پاک و دلسوز هستند که با عشق و علاقه کار میکنند.   
 
وی خاطرنشان کرد: هرچقدر ما برای فیلمسازان سرمایه گذاری کنیم ، آینده سینمای کشور را تامین کردیم./ص

انتهاي پيام
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار