حجت الاسلام والمسلمين رفيعي پور، زيارت جامعه کبيره و زيارت غديريه را از جمله يادگارهاي معنوي امام علي النقي(ع) برشمرد و اظهار کرد: زيارت غديريه انشاي ايشان در مدينه و در زمان انتقال به سامرا بوده و حاوي استدلالات قرآني، تاريخي و روايي بر ولايت حضرت اميرالمؤمنين(ع) است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمين رفيعي پور، زيارت جامعه کبيره و زيارت غديريه را از جمله يادگارهاي معنوي امام علي النقي(ع) برشمرد و اظهار کرد: زيارت غديريه انشاي ايشان در مدينه و در زمان انتقال به سامرا بوده و حاوي استدلالات قرآني، تاريخي و روايي بر ولايت حضرت اميرالمؤمنين(ع) است.

حيله معتصم عباسي عليه امام هادي(ع)

حجت الاسلام و المسلمين سيدهادي رفيعي پور، رئيس مؤسسه «پيام امام هادي(ع)»، در گفت وگو با خبرگزاري قرآني ايران، اظهار کرد: مقام و جايگاه حضرت امام علي النقي الهادي(ع) آن قدر والا و رفيع بوده و هست که در زمان حيات پدر بزرگوار ايشان، امام جواد(ع)، خليفه زمان يعني معتصم عباسي، درصدد بود که ايشان را نسبت به پدر و اجداد بزرگوارشان بدگمان کند.

وي در ادامه اين مطلب عنوان کرد: خليفه زمان با اين قصد نامه اي به والي مدينه مي نويسد تا ناصبي ترين عالم مدينه را استاد علي بن محمد(ع) قرار دهد و ايشان را از همان کودکي نسبت به ائمه اطهار(ع) بدبين کند. پس از نگارش اين نامه حاکم مدينه، يکي از بزرگان علماي آن شهر يعني جنيدي را برحسب ظاهر استاد قرآن و معارف ديني امام(ع) قرار مي دهد؛ زماني که امام هادي(ع) 6 يا 7 ساله بوده اند.

اذعان جنيدي به مقام علمي امام هادي(ع) در دوران کودکي

اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: زماني که جنيدي کار خود را آغاز مي کند تا قرآن را به امام هادي(ع) تعليم دهد، امام(ع) او را خطاب قرار مي دهند که از کدام قسمت مي خواهي آغاز کني؟ تأويل آيات، ادبيات آيات، تاريخ آيات يا ... . هر هفته  که جنيدي به محضر ايشان مي رسيد، ارادتش نسبت به امام(ع) بيشتر مي شد و دانش امام(ع) روز به روز باعث حيرت و شگفتي او مي شد.

وي در ذکر ادامه اين ماجرا افزود: روزي حاکم وقت از جنيدي مي پرسد که اين کودک (امام هادي(ع)) تحت تعليم و آموزشت چگونه است؟ جنيدي از اين تعبير برآشفته مي شود و مي گويد: مي گويي اين کودک؟! و نمي گويي اين پير! نمي دانم اين کودک، اين علم ها را در اين مدينه از کجا آورده است؛ داناتر از من نسبت به علم و ادب در مدينه نيست، اما هرچه را من مي خواهم بگويم، بهتر، کامل تر و صحيح تر از آن را اين کودک به من مي گويد! و جنيدي پس از مدتي شيعه مي شود.

نمايندگاني در کشورهاي مختلف حتي در دوران حصر

حجت الاسلام رفيعي پور در ادامه سخنان خود بيان کرد: علاوه بر مقام والاي علمي امام(ع) که حتي از زمان کودکي ايشان نمايان بوده است، بايد به اداره امت اسلامي توسط ايشان با وجود تمام حصرها و محدوديت ها نيز اشاره کرد. زماني که امام(ع) را به سامراي تحت اشراف خليفه، منتقل مي کنند، حضرت با آن  که در حصر بودند، امت اسلامي را هدايت مي کردند و نمايندگاني در کشورهاي مختلف داشتند.

زيارت جامعه کبيره، يک دوره کامل امام شناسي

وي افزود: از آثار مشهور منسوب به اين امام همام(ع) زيارت جامعه کبيره است که يک  دوره کامل امام شناسي بسيار دقيق و والاست که بسيار مشهور است. کافي است تنها به دو جمله اين زيارت يعني «کلامکم نور و امرکم رشد» توجه کنيم تا به اين نکته مهم پي ببريم که ائمه(ع) مانند پيامبر(ص) همگي «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى»(نجم/3 و 4) هستند و گفتار آنان وحي گونه بوده و نور هدايت و ارشاد و برهان است و رشد فرد و جامعه در متابعت از اوامر ايشان است.

رئيس مؤسسه «پيام امام هادي(ع)» در بخشي از سخنانش اظهار کرد: برخي از کساني که امام شناسي آن ها ضعيف و ناصواب است و ائمه معصومين(ع) را به آن اوصافي که دارند، نمي توانند بپذيرند و آن بزرگواران را مانند افراد عادي محسوب مي کنند، مي پندارند که در اين زيارت مبالغه شده است؛ حال آن که به هيچ وجه چنين نيست و اگر کسي امام شناسي درستي داشته باشد، درک مي کند که اين مقامات واقعي ائمه اطهار(ع) است که با اين الفاظ زيبا بيان شده است.

سند دقيق زيارت غديريه

وي بيان کرد: از ديگر يادگارهاي امام علي النقي(ع) زيارت حضرت علي(ع) در روز عيد غدير خم است که اين زيارت در آثاري چون مفاتيح الجنان، جلد دوم موسوعه  زيارات المعصومين(ع)، آثار علامه مجلسي و... ذکر شده است.

سند اين زيارت بسيار دقيق است و بنده در روز عيد غدير به دوستانم توصيه مي کنم که اين زيارت غديريه را که انشاي حضرت امام هادي(ع) در مدينه و در زمان انتقال ايشان به سامراست، مطالعه کنند؛ چراکه اين زيارت، حاوي استدلالات قرآني، تاريخي و روايي بر ولايت مولاي متقيان امام علي(ع) است.

رفيعي در بخش ديگري از سخنانش عنوان کرد: تمامي ائمه معصومين(ع) مظلوم و غريب بوده اند، اما به ويژه سه امام بزرگوار، يعني امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام حسن عسکري(ع) بسيار غريب هستند و بسيار کمتر درباره آن بزرگواران سخن گفته مي شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار