يک نماينده مجلس با بيان نمايندگان مجلس با حقوق 2 ميليون و 700 هزار توماني جز اقشار پردرآمد جامعه محسوب نمي شوند،‌ گفت: ورود به اصلاح قانوني که ابهام دارد، منطقي نيست و تنها به رفع کسري بودجه دولت کمک مي کند و از آن طرف 30ميليون نفر را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

اسماعيل جليلي نماينده مردم خوزستان و مسجد سليمان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه حقوق نمايندگان مجلس دو ميليون و 700 هزار تومان است، اظهار داشت: درآمد يک مغازه دار از نمايندگان مجلس بيشتر است اما چون بعنوان يک مقام سياسي در حال فعاليت هستند، انتظار مي رود همکاري لازم را در کنار رفتن از دريافت يارانه ها انجام دهند.

وي افزود:  در صورتيكه نمايندگان مجلس در اين شرايط سخت اقتصادي از دريافت يارانه منصرف شوند، فداکاري کرده اند، نه اينکه در آمدشان جز اقشار پردرآمد محسوب شود.

وي در خصوص سخنان قادري (رئيس کميته اقتصادي کميسيون برنامه و بودجه) مبني بر اينکه "از ابتدا هم نمايندگان نبايد يارانه دريافت مي کردند"،‌گفت: حقوق هيئت علمي مجلس بالاي 10 ميليون تومان است، بنابراين در اين صورت سخن آقاي قادري قابل قبول است ولي حقوق نمايندگان مجلس تنها 2 ميليون و 700 هزار تومان است.

***دولت منبعي براي تعيين پردرآمدها و کم در آمدهاي جامعه ندارد

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان مطلب فوق اظهار داشت: هم اکنون مشکل دولت اين است که سامانه ي اطلاعاتي براي مشخص کردن قشر پردرآمد و کم درآمد ندارد.

وي تصريح کرد: اين نقص اطلاعاتي مانع از اين مي شود که دراين حوزه يک تصميم درست اتخاذ شود، با اين وجود که قانون نيز صراحتي را براي اينکه چه کساني از دريافت يارانه حذف شود، اعلام نکرده است.

جليلي با بيان اينکه تاکيد قانون بر اين اساس است که هر کسي به ميزان در آمدش بتواند از هدفمندي استفاده کند، گفت: در اين ميان دولت هم موظف است براساس درآمد افراد نسبت به بازپرداخت يارانه نقدي اقدام کند. اين اتفاق بايد مي افتاد ولي تاکنون به درستي اجرا نشده است.

عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اينکه، هم اکنون دولت،‌پولي را بصورت يکسان به تمام دهک ها مي دهد، افزود: دليل عمده اين مسئله، نبود يک سامانه اطلاعاتي است که بتواند به طور واقعي نشان دهد که در آمد هر فرد ايراني به چه ميزان است.

وي اضافه کرد: سخن برخي از نمايندگان اين است که مي توان براساس سند منزل خودروي شخصي و يا سپرده هاي مالي افراد در اين زمينه تصميم گيري کرد ولي آنچه واقعيت دارد اين است که اکثر اين خدمات کالاهاي اساسي که اقشار جامعه دريافت مي کنند، ما به ازاي آن بدهي دارند، يعني جز دارايي ها حساب نمي شود و يک سرمايه اي است که معادل آن بدهي پرداخت مي کنند.

***سامانه مالياتي کشور فراگير نيست

جليلي با بيان اينکه بهترين مبنا براي مشخص کردن اقشار کم درآمد و پردرآمد "سامانه مالياتي" است، اظهار داشت: اما اين سامانه به اندازه اي که بتواند تمام اقشار جامعه را پوشش دهد، فراگير نيست.

وي افزود: بنابراين اينکه رويکرد 3 دهک حذف شود هيچ مبناي علمي و محاسباتي ندارد.  چرا كه بعنوان مثال نمي دانيم که سقف و کف درآمد دهک هشت جامعه چه قدر است و اين يک ابهام محسوب مي شود.

***ورود به اصلاح قانوني که ابهام دارد، منطقي نيست

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد برمطلب فوق تصريح کرد: رويکرد عقلاني دراين مسئله اين است که اگر در اجراي قانون اشکالاتي وجود دارد، بصورت يک جا و جامعيت بيشتر اقدام به اصلاح آن کنيم.

وي افزود: بهتر است هر قانوني که تصويب مي شود هر يک سال يا دو سال که از عمر تصويبش مي گذرد آن را بازنگري کنيم و در صورت نياز به اصلاحات، آن را اصلاح کنيم.

***اصلاح اين چنين يارانه ها رفع کسري بودجه دولت است

جليلي با بيان اينکه، طرح اين مسئله تنها به صورت ذهني مدل سازي شده است، افزود: اين پيشنهاد که بصورت ذهني مدل سازي شده و بعد اصرار بر آن مي کنيم که هر چه زودتر اجرا شود، منطقي نيست.

عضو کميسيون برنامه و بودجه تصريح کرد: هم اکنون بحث هاي مطرح شده در اين حوزه، تلاشي است براي اينکه دولت کسري بودجه نداشته باشد، يعني تلاش براي رفع کسري بودجه دولت است.

وي اضافه کرد: بنابراين آنچه که بيشتر اهميت دارد، رفع کسري بودجه دولت است نه منطقي کردن هدفمندي يارانه ها.

***تصويب حذف پردرآمدها در کميسيون شکننده بود

جليلي با اشاره به اينکه از مجموع 20 راي داده شده، 11 راي موافق در مقابل 9 راي مخالف موجب تصويب اين طرح در کميسيون شد، گفت: اين طرح فردا در ضمن علني ارائه مي شود و تصميم آخر را تمام نمايندگان مجلس جهت تصويب يا عدم تصويب مي گيرند.

وي افزود: با توجه به اينکه اين طرح با يک راي شکننده تصويب شد، احتمال مخالفت با آن وجود دارد.

***"3ماه" مبناي زماني براي محيا کردن سامانه اطلاعاتي توسط دولت است

اين نماينده مردم در مجلس نهم با اشاره به مطلب فوق، اذعان داشت:اگر دولت نتواند در اين مدت سامانه اي را محيا کند، اين زمان افزايش خواهد يافت.

جليلي با بيان اينکه، پردرآمدها به معني واقعي نبايد از سهم يارانه استفاده کنند، درست است افزود: اما اينکه سازوکار تشخيص آن در اختيار دولت يا خير، محل مناقشه است.

***در صورت حذف پردرآمدها، ميزان يارانه پرداختي تغييري نمي کند

عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه ميزان يارانه دريافتي مردم هما 45500 تومان مي ماند، گفت: ميزان دريافتي مردم فرقي نخواهد کرد و همان 45 هزار و 500 تومان به حسابشان واريز خواهد شد.

جليلي تصريح کرد: سخن قانون در اين زمينه اين است که تمام آحاد جامعه نسبت به کليه خانوارهاي ايراني از اين يارانه نقدي بهره ببرند ولي ملاک پرداختي ما، بايد بر مبناي درآمد باشد.

***ما قانون را سرسري اصلاح مي کنيم

نماينده مردم خوزستان و مسجد سليمان در خانه ملت با بيان اينکه هنوز مشخص نيست که هر دهک به چه ميزان يارانه دريافت خواهد کرد، گفت: چرا بايد هم اکنون دهک 1 و 2 و 3 و ... به صورت يکسان يارانه اي را دريافت کنند؟ ما قانون را سرسري اصلاح مي کنيم نه اينکه اصلاح کنيم تا جامعيت پيدا کند.

جليلي افزود: اگر قرار است قانوني را اصلاح کنيم، بايد به گونه اي باشد که براي اقشار کم درآمد و آسيب پذير استفاده از يارانه، رفاه عمومي را درپي داشته باشد و اقشاري که به نسبت درآمدشان بيشتر مي شود، سهم شان از يارانه تغيير کند.

وي بيان داشت: هم اکنون "حذف 3 دهک" در حد يک حرف است و مبنايي ندارد و معلوم نيست بر چه اساسي قرار است اين دهک ها را حذف کنيم.

***تصميم نمايندگان غير کارشناسي بود

عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: اين اقدام هرگز نمي تواند قانون را ترميم کند و ميزان راي هاي صادره، نشان مي دهد که تصميم آنها بدون مطالعه و کارشناسي بوده است.

وي خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصلاحي انجام شود، بايد رويکرد آن منجر به جامع تر و عملياتي تر شدن قانون شد، نه اينکه يک ابهام به ابهام هاي پيشين اضافه شود.

***هدف مجلس حل مشکل دولت نيست بلکه حل مشکل مردم است

اين نماينده مردم در مجلس نهم با تاکيد برمطلب فوق، تصريح کرد: هدف ما در مجلس، حل مشکل مردم، کاهش تحميل فشار اقتصادي بر آنها، جلوگيري از روند کنوني تورم، جلوگيري از گسترده شدن وضعيت قاچاق و راند در کشور و اينکه اجازه ندهيم، هزينه هاي ناکارآمدي دولت از جيب مردم پرداخت شود.

وي ادامه داد: بنابراين، اين مسائل نشان مي دهد، نمايندگاني که اين پيشنهاد را به اين گونه تصويب کرده اند، در حال رقم زدن يک مشکل ديگر هستند نه اينکه گره اي را ازاقتصاد کشور باز کنند.

***دفاع نمايندگان موافق اين طرح، احساسي است

جليلي با بيان اينکه، مخالفت بنده به دليل بي برنامگي اين افراد در ارائه پيشنهاد شان است، اذعان داشت: دفاع از اين پيشنهاد، يک دفاع ناقص است و هيچ مبنايي براي تصويب ندارد.

وي افزود: مطمئنا اين طرح در يک فضاي احساسي تصويب شده است، در حالي که بايد اين فضا،‌منطقي شود.

***آيا ايران 30 ميليون پردرآمد دارد؟

جليلي با مطرح کردن پرسش فوق،‌ادامه داد: اين تصميم 30 ميليون نفر را در جامعه تحت تاثير قرار مي دهد و در صورتي که به همين روال تصويب نهايي شود، بسياري از افراد را دچار مشکل مي کند.

***اين پيشنهاد تر و خشک را با هم مي سوزاند

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه اين  تصميم شتاب زده بود، افزود: فعلا دولت سامانه اطلاعاتي کاملي براي تصميم گيري ندارد.

جليلي اضافه کرد: اگر مبنايي براي اين پيشنهاد اتخاذ کنيم، منطقي مي شود ولي با اين روند کنوني، تر و خشک باهم مي سوزد.

***چرا دولت خود براي اجراي اين طرح پيش قدم نمي شود؟

در ادامه، حسينعلي حاجي وليگاني نماينده مردم اصفهان و شاهين شهر در خانه ملت با مطرح کردن پرسش فوق، افزود: رايي که در کميسيون تصويب شد يک راي شکننده بود و با اختلاف يک راي تصويب شد.

وي ادامه داد: علت راي ندادن اين تعداد از اعضاي کميسيون اين بود که معتقدند دولت بايد اين مسئله را در اصلاحيه لايح بودجه ذکر مي کردو حالا که دولت در تامين منابع و پرداخت يارانه دچار مشکل است، چرا خود اين پيشنهاد را مطرح نکرده و منتظر طرح مجلس مانده است.

عضو کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه مشخص کردن قشر پردرآمد و کم درآمد بستگي به روش اجرايي دولت دارد، گفت: اگر اين 30 درصد از مجموع يارانه بگيران کشور کسر شدند، تنهاي کسري بودجه دولت رفع مي شود و چيزي به ميزان يارانه مردم افزود: نمي گردد.

***دولت 14 هزار ميليارد تومان کسري منبع براي تامين پرداخت يارانه دارد

حاجي دليگاني با بيان اينکه درآمد سالانه دولت از طريق هدفمندي يارانه ها 28 هزار ميليارد تومان است، افزود: اما نقدينگي پرداختي که هر ماه وازير هرسري 110 هزار نفر به جمعيتش اضافه مي شود، 42 هزار ميليارد تومان است.

وي تاکيد کرد: يعني دولت 14 هزار ميليارد تومان کسري منبع براي تامين پرداخت نقدينگي دارد.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
2700000تومان کمه؟
بابا تو رو خدا اون کارگرا رو نگاه کنین که با چه عذابی صبح تا شب کار میکنن واسه ماهی 700-800تومن که اونم نصفش میره واسه اجاره
من حاضرم با مدرک لیسانسم با یک سوم حقوق اقشار کم درامدمون که 2700000 هست مثل . . . کار کنم
-
reza
۱۴:۵۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
تازه از کوپن راحت شده بودیم که کارت سوخت و یارانه را بهانه ای کردند برای گران کردن همه چیز. الان با حقوق دو میلیون تومان هم نمیشه زندگی کرد وای به حال کارمندان و کارگران و بدتر از آنها مستمری بگیران تامین اجتماعی و کمیته امداد امام و بهزیستی و بیکاران جامعه بخصوص در مناطق محروم کشور
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
قیمت ها رو به قبل برگردونید یارانه همه رو قطع کنید آخرش همه چی سر فقیر فقرا خراب میشه آقای نمایتده با ماهی 1700000 هزار می ناله
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۸:۵۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
از هرنفر ایرانی 45500 تومان بگیرید کل هدفمندیها لغو کنید قیمتها به قبل از یارانه برگرذانید نخواستیم بابا
Iran (Islamic Republic of)
یک فرهنگی
۰۸:۴۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
احتمالا میخواهد قبل از هر قشری اول سراغ کارمندان بروید. اگر قصد این کار را دارید باید در فردای قیامت جوابگو باشید. البته منظورم کسانی نیست که در رده های مدیریتی سطح بالا هستند وحقوق های چند میلیونی میگیرند .خواهشن با بررسی های دقیق تصمیم بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
اونایی درمناطق مرفه نشین خانه های میلیاردی دارن، اونایی که صاحب شرکت ها و مغازه ها و کارخانه های چند صد میلیاردی اند و ... طبقه مرفه محسوب می شوند البته در کنار آنها باید من حقوق بگیر را با حقوق ماهیانه 750 هزارتومان و اجاره 500 هزار تومانی خانه هم قرار دهید.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۰۸:۲۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
آقای نماینده چرا حقوق خود را با کارمند و کارگر با حقوق ماهیانه 700 هزار تومان مقایسه نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
;کارگر 500 هزار میگیره جان برادر کجای کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
بهترین راه اینه که اونایی که بالای 1500000میگیرن یارانشونو قطع کنن باید فرقی بین مایی که دریافتیمون 600000تومن در ماهه باشه تصمیم درستیه امید است با شناسایی پردرامد ها و حذف یارانه انها کمک بیشتر ی به قشر کم درامد شود
Iran (Islamic Republic of)
حسن فرهنگی
۰۸:۲۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
ما بازنشتگان که حقوق 90 درصدمان یک میلیون تومان است چی بگیم اقای نماییده هر کی به فکر خودش است بگذارید یارانه به دست کم درامد ها برسد و دولت را در این زمینه یاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
غلام محمد
۰۷:۵۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
اشتباها"باز قشر ضعیف ومستاجر وکارمندان مستاجرجامعه قربانی نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
پردرآمدترین اقشاربازاریان ،تجاروکارخانه داران هستندهمه هم می دونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
اخرش هرچی کاسس توسرفقیرفقرامیشکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۱۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
بعضی از مردم مظلوم ما زیر یک میلیون دارند زندگی میکنند اونوقت اینها با دومیلیون و هفتصد می نالند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
اگه2700000 جزع پر درآمدها نیست منه ازکار افتاده با حقوق زیر 500000 تومن جزع کدوم دسته ایم
Iraq
حسین
۰۰:۰۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
نقش درآمد ماهانه کمتر از میزان سرمایه است . اینجانب ماهانه حدود دومیلیون درآمد دارم ولی وقتی هزینه های ماه و اجاره را می دهم چیزی برایم نمی ماند؛ من تحصیلات عالیه در حد دکترا دارم. صاحبخانه ما راننده تاکسی است و شش واحد مستاجر دارد . تحصیلاتی هم ندارد یعنی کلا بی سواد است.آپارتمانها فاقد سند و قولنامه ای است دو مغازه هم دارد . در پیامک های قبلی دولت ؛ من جزو حذف یارانه معرفی شدم و صاحبخانه ما جزو اقشار آسیب پذیر!
پس انداز من جوابگوی افزایش رهن سالیانه منزل نیست . امسال پنج میلیون رهن و دویست و پنجاه هزار تومان اجاره زیاد شد.
فکر کنم فقط سال قبل صدها میلیون آپارتمان های ایشان گران شد.واقعا باید چکار کرد؟
-
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
یکی از راهاش میتونه چک کردن حساب بانکی باشه
معمولا پولدارا حساب های بانکی تپلی دارند !
-
صادق علیزاده
۲۳:۰۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
به خدا قسم در امد بالای یک و نیم میلیون از طبقه مرفه جامعه هستند 2700000 که جای خود دارد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۰۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
ما داریم زیر این فشار اقتصادی له میشیم .همیشه به وسط ماه که میرسه پول کم میاریم منتظر یارانه ایم.حالا اگه قطع کنن چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
به خدا من یک کارمندم فقط روزاول که حقوق رومیدن میتونیم یه مرغ بخوریم روزبعدخودمون هم نمی فهمیم چی می خوریم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۴۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۲
شما را به خدا اول کار رو کارشناسی دقیق بکنیدبعد آن را تبدیل به قانون نمایید.درباره ی اینکه روش پرداخت یارانه ها باید اصلاح می شد جای هیچگون شک و تردیدی نبوده و نیست اما متأسفانه کارشناسی دقیق روی آن انجام نشده بودو مجلس هم به نظرم عجولانه این لایحه دولت را تبدیل به قانون نمود.بهتر است درشرایط کنونی تأمل بیشتری برای حذف یارانه ها داشته باشیدو کاری نکنید که بدون کارشناسی دقیق افرادی آسیب ببینند و دیگر نتوانند جبران کنند.
آخرین اخبار