به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ایده این جوان اهوازی، خودروهای گمشده بسیاری را به صاحبان شان بازگردانده است.
نام: پُژهان احمدی
محل تولد: اهواز
تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
نام ایده: ۳S (ردیاب خودرو)
وبسایت:parsafan.com
پُژهان در اهواز به دنیا آمد و در کرمانشاه بزرگ شد. الگوی زندگی او پدرش و دلبستگی همیشگیاش خانواده کوچک اما صمیمیشان بود. اما قبول شدن در دانشگاه شهید بهشتی تهران وی را مجبور به ترک خانواده و کوچ از کرمانشاه به پایتخت کرد. دلبستگی به خانواده باعث شده بود تا تمام آخر هفتهها را به زادگاهش سفر کند. در بازگشت از یکی از این سفرها از کرمانشاه، نتوانست بلیت پیدا کند و ناچار شد خودروی پدر را قرض کند تا هر جور شده خود را به امتحان آخر ترم دانشگاه برساند. وجود خودروی پدر باعث شد تا پژهان در سطح تهران کمی خیابانگردی کند و روزهای شادی را برای خود به ارمغان آورد اما دیری نمیگذرد تا این گشت و گذار چند ساعته و سرگرم کننده با سرقت خودروی پدر به یک کابوس تبدیل شود.
ایده
در اداره آگاهی بود که پژهان با مشاهده کلی آدم مالباخته که خودروهای خود را از دست داده بودند به فکر فرو رفت. او ناگهان به یاد ردیاب آدم فضاییها افتاد که در کودکی قهرمانش بودند. با خود فکر کرد که اگر دستگاهی مثل همان ردیاب آدم فضاییها بود، نه تنها آدمهای مالباخته زیادی مثل خود او میتوانستند اموال به سرقت رفته یا مفقود شده خود را پیدا بکنند و دل شاد شوند، بلکه بار بزرگی از دوش نیروی انتظامی نیز برداشته میشد. کمتر از دو هفته بعد خودروی پدر پیدا شد، اما رها نکردن ایده ردیاب آدم فضاییها، اشکهای پژهان از این حادثه تلخ را بهشیرینترین خنده زندگیاش بدل کرد.
ایده این بود تا دستگاهی طراحی شود که با قراردادن آن در خودرو بتوان در هر لحظه از موقعیت خودرو مطلع شد. در ابتدا ایدهاش را با چند نفر از دوستان و همکلاسیهای دانشگاهیاش در میان گذاشت تا اینکه در نهایت توانست تیمی را برای پیشبرد کار تشکیل بدهد و ردیاب خودرویش با نام ۳S را از دل آن بیرون بکشد.
چالشها
اما شاید جمع آوری یک تیم متخصص آسانترین بخش از کار پژهان بیست و سه ساله بود که داشت سال آخر دانشگاه را سپری میکرد. به محض آغاز پروژه این تازه مهندس و تیم همراهش دریافتند که ایده آنها سالهاست که ساخته شده و در بازارهای جهانی به فروش میرسد. این موضوع میتوانست ترمزی قوی برای آنها باشد اما آنها کنجکاو شدند تا ببینند با توجه به ساخت و عرضه جهانی این کالا، چرا این محصول به بازار ایران وارد نشده است. پاسخ مزیت رقابتی آنها بود. محصولات جهانی براساس زیرساختهای مخابراتی و فرهنگ جوامع غربی در استفاده از اینترنت تلفن همراه توام بود. موضوعی که در ایران اصلا جا نیفتاده است. به همین دلیل آنها سراغ پیامک رفتند. قابلیت ارتباط با دستگاه ردیاب خودرو، چیزی است که محصول پژهان را به یک کالای متفاوت از رقبای خارجیاش تبدیل کرد.
آنها برای رهگیری خودرو از یک مدار جی.پی.اس استفاده کردند. این مدار با دریافت امواج رادیویی ماهوارههای موقعیت یاب جی.پی.اس، موقعیت خودرو را به شکل طول و عرض جغرافیایی آشکار میکند. اما ایده ارسال آدرس موقعیت وسیله مسروقه به صاحبش از طریق یک پیامک مستلزم ایجاد پایگاه عظیمی از دادههای مکانی کشور و بلکه جهان بر اساس طول و عرض جغرافیایی آنها بود. یعنی آنها باید آدرس پستی نقطه به نقطه کشور را بر اساس طول و عرض جغرافیایی شناسایی میکردند.
حالا مشتریان ردیاب پژهان در هر کجای این کرهخاکی میتوانند با ارسال یک پیامک، آدرس پستی مکان خودرویشان را در قالب یک پیامک حاوی آدرس پستی مشاهده کنند. اما دستگاه ردیاب پژهان برای ارسال موقعیت مکانیاش نیاز به یک ارتباط دائم با سرور داشت. برای این کار پژهان از سیمکارت دیتای یکی از اپراتورها استفاده کرد تا ارتباط ردیاب با سرور همیشه متصل باشد. از آنجا که پاشنه آشیل دستگاههای ردیاب ارتباط ماهوارههای جی.پی.اس است، پژهان تصمیم گرفت تا کاری کند که در صورت نبود وجود سیگنال در برخی مناطق مانند تونلها، همچنان دستگاهش بتواند موقعیت ماشین را اعلام کند. با توجه به همین موضوع از چند سنسور در ساخت این ردیاب استفاده کرد که هنگام قطعی سیگنال جی.پی.اس، همچنان جهت، سرعت و مسافت طیشده ماشین را به صاحبش اعلام میکند.
اما از سویی غیر از وجود مشکلاتی در رقابت با رقبا، تامین سرمایه برای فراهم کردن قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه، تامین نقشهها و متقاعد کردن مشتریان برای خرید نمونههای اولیه از دیگر چالشهای پژهان بود. برای نمونه یک بار فیلترینگ نقشههای گوگل از داخل کشور به قدری پیش رفت که دیگر کم کم داشت تمام مشتریان پژهان را به باد میداد. از همین رو اگر پژهان در برابر چنین چالشها و مشکلاتی ضعیف ظاهر میشد هیچگاه نمیتوانست نهال بیرمق کسبوکار دانش بنیاناش را به درختی تنومند تبدیل کند. پس از پشت سرگذاشتن این مشکلات تا جایی پیش رفت که ردیاب خودرویش میتواند خارج از مرزهای ایران هم توسط یک سیمکارت بینالمللی موقعیت مکانی خودرو را به سیستم اعلام کند.
آینده
اکنون پس از گذشت دو سال پژهان توانست با دستگاهش، خودروی گمشده خیلیها را بهدست صاحبانش برساند و مشتریانی در سراسر کشور بیابد. آنها این دستگاه را برای نظارت و کنترل کردن رانندههایشان خریدهاند. حال پژهان با ظرفیت تولید حدود صد عدد دستگاه ردیاب در ماه مشتریانی در سراسر کشور دارد که عمده آنها در اصفهان هستند. شرکت کوچک سه نفره پژهان هشت نفر کارمند دارد که با تامین هزینههای خود به نقطه سر به سر رسیده و چند قدمی بیشتر تا سوددهی کامل فاصله ندارد.
در نظر پژهان ایده هدیهای از سمت خداست. او موفقیت یک ایده را در تلاش، ایمان به هدف و مشورت با آدمهای باهوش و فهمیده میداند و از گوشدادن به نظرات منفی و ناامیدکننده حذر دارد.
نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. این سایت حرفهای شما را به گوش پژهان میرساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این، این سایت دست افرادی که توانستهاند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی میفشارد. ما را از شنیدن داستانهای خود محروم نکنید.
گزارش از رامین فتوت
به امید خبرهای خوش دیگر یا علی
پیروز باشی