سفير آمريکا در پاريس به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  خبرگزاري رويترز ؛  وزير امور خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد سفير آمريکا درپي اتهامات مطرح شده عليه امريکا در روزنامه لوموند در خصوص فعاليت‌هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا (ان اس اي) برضد شهروندان فرانسوي به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شد.

در پی انتشار ادعاهای مربوط به شنود میلیون ها مکالمه تلفنی شهروندان فرانسوی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا، سفیر این کشور در فرانسه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

روزنامه لوموند بر اساس مدارکی که توسط ادوارد اسنودن، از کارمندان سابق دستگاههای اطلاعاتی آمریکا افشا شده، نوشته است که سازمان امنیت ملی آمریکا مکالمات تجار، مقامات و مظنونان فعالیت های تروریستی را در فرانسه شنود می کرده است.

به گفته این روزنامه، سازمان امنیت ملی آمریکا بیش از ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی را به مدت ۳۰ روز و در حدفاصل ۱۰ دسامبر سال گذشته تا ۸ ژانویه سال جاری شنود کرده است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که او سفیر آمریکا را احضار کرده تا درباره این ادعاها "فورا"بحث و مذاکره شود.
 
مکزیک هم قویا ادعاهای مربوط به جاسوسی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده است.

روزنامه اشپیگل مدارکی را منتشر کرده که بر اساس آن ادعا شده که سازمان امنیت ملی آمریکا ایمیل های فلیپه کالدرون، رئیس جمهور سابق مکزیک را در زمانی که او در قدرت بود، هک کرده است.

بر اساس این اطلاعات که توسط اسنودن افشا شده، سازمان امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی ایمیل های آقای کالدرون را هک کرده است.

وزیر امور خارجه مکزیک چنین اقدامی را "غیرقابل قبول، غیرقانونی و مغایر با روابط خوب دو کشور" توصیف کرد.

مکزیک از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواسته تا درباره این ادعاها تحقیق کند.

وزارت امور خارجه مکزیک با صدرو بیانیه ای گفته است که این کشور بر اهمیت چنین تحقیقی از طریق ابزارهای دیپلماتیک تاکید دارد.

در این بیانیه همچنین گفته شده: "در روابط بین کشورهای همسایه و کشورهای متحد چنین ادعاهایی جایگاهی ندارد."

پیشتر گزارشاتی درباره جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از مکالمات و مکاتبات انریکو پنا نیتو، رئیس جمهور فعلی مکزیک تا قبل از تصدی پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ و دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل منتشر شده بود.

انتشار این گزارش ها در ماه گذشته میلادی، واکنش شدید دولت برزیل و همچنین لغو سفر خانم روسف به آمریکا را به همراه داشت.
قرار بود رئیس جمهور برزیل در ماه جاری میلادی به آمریکا سفر کند.

جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا سایر کشورهای آمریکا لاتین از جمله ونزوئلا و اکوادور را هم شامل می شود.

در جریان نشست گروه ۲۰ که ماه گذشته در روسیه برگزار شد، اوباما وعده داد تا در مورد جاسوسی علیه روسای جمهور برزیل و مکزیک تحقیق کند.

رئیس جمهورمکزیک به بی بی سی گفت: آن چه که ما از اوباما می خواهیم تعهد نسبت به انجام تحقیقاتی کامل درمورد ادعاهای مطرح شده درباره جاسوسی است.

گفته شده که این گزارش ها نیز بر اساس مدارکی منتشر شده که توسط ادوارد اسنودن به رسانه ها درز کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار