خبرگزاري فرانسه در گزارشي از بيروت به قلم محمد الغندور، اظهارات زائران شيعه لبناني را که ماه ها در اسارت گروه هاي مسلح در سوريه بودند بازتاب داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: لبناني هايي که پس از هفده ماه اسارت در دست گروهي از مخالفان مسلح در شمال سوريه، آزادي خود را بازيافته اند داستان هايي درباره رنجها و هراس ها و تحقيرهايي که در اين مدت متحمل شده اند بيان و ربايندگانشان را با بدترين عبارات توصيف مي کنند. 

حومه جنوبي بيروت که گروگان هاي آزاد شده ساکن آن هستند از روز شنبه گلباران است و فضاي جشن و سرور در اين پايگاه مشاهده مي شود. آزاد شدگان با بازگشت به شهرشان در اعلام وفاداري به حزب الله درنگ نکردند و آزادي خود را پيروزي اين حزب شيعه در برابر دشمنان تکفيري اش توصيف کردند که نيروهايش را براي جنگيدن در کنار نيروهاي نظام سوريه به اين کشور اعزام کرده است. 

"علي ترمس" ساکن منطقه بئر العبد در حومه جنوبي بيروت در حالي که بين همسر و سه فرزندش نشسته است از ميهمانان استقبال مي کند. او به خبرگزاري فرانسه گفت:‌ دوره دشواري بود. ما در اين مدت دچار خستگي رواني و جسمي شديم و اعصابمان خرد شد. پياپي از يک مکان به مکان ديگري منتقل مي شديم و من دست کم سيزده بار جابجايي را شمارش کردم.

وي افزود:‌ صدبار به ما وعده آزادي دادند و هر بار از مکاني به مکان ديگري منتقل مي شديم به دروغ مي گفتند ما را آزاد خواهند کرد ولي اتفاقي نمي افتاد. اين شکنجه رواني واقعي بود. 

علي ترمس مي افزايد، گاهي زير آفتاب سوزان زير يک چادر در اردوگاه نيروهاي "لشکر طوفان شمال" در شهر اعزاز که دو کيلومتر با مرز ترکيه فاصله دارد به سر مي برديم و يا ما را در اتاق کوچکي بدون امکانات در گذرگاه باب السلام در مرز ترکيه نگه مي داشتند. 

ترمس مي گويد: ما هيچ چيز نداشتيم. بايد راهي براي خشک کردن لباس هايمان بعد از شسته شدن و روشي براي آماده کردن غذا پيدا مي کرديم. در مواردي غذا را داخل حمام آماده مي کرديم. مدتي غذاي آماده به ما داده مي شد ولي بعدا مواد اوليه را مي دادند و مي گفتند خودتان غذا درست کنيد.

علي ترمس يکي از 11 نفري بود که هنگام بازگشت از سفر زيارتي به ايران از راه زميني در شمال سوريه ربوده شدند. اتوبوس آنها اندکي پس از عبور از مرز ترکيه با سوريه متوقف شد و افراد مسلح پس از پياده کردن مردها از رانندگان دو اتوبوس خواستند با زنان و سالمندان به راه خود ادامه دهند. چهار ماه بعد دو مرد آزاد شدند و 9 نفر در اسارت باقي ماندند.
 
ترمس علت ربوده شدنشان را باج خواهي مالي و فشار آوردن بر ساکنان شيعه حومه جنوبي بيروت مي داند. 

"علي عباس" ديگر گروگان آزاد شده لبنان که ساکن منطقه المريجه است به شدت از آدم ربايان انتقاد و آنها را دروغگو توصيف مي کند.

علي عباس مي افزايد: شکنجه رواني و روحي و آسيب رساندن به کرامت افراد بدتر از شکنجه جسمي است. وقتي انسان اصول و عقايدي دارد و کسي تلاش مي کند به اين بهانه که شما کافر هستيد اصول شما را با توسل به سلاح و بازداشت و ظلم تغيير دهد، اين کار بدتر از شکنجه جسمي است. 

"عباس شعيب " که سازمان دهنده سفرهاي زيارتي به ايران و از جمله ربوده شدگان بود به محض پائين آمدن از هواپيمايي که 9 گروگان آزاد شده را از استانبول به بيروت منتقل کرد به شدت از ربايندگان انتقاد کرد. وي از طريق تلويزيون المنار گفت:‌ اين افراد (آدم ربايان) اگر به بيروت بيايند زنان ما را کنيز خود تلقي خواهند کرد و مردان را اعم از کوچک و بزرگ خواهند کشت. اين جنگ برضد شيعه است. 

در حالي که ترمس و عباس گفتند مضروب يا شکنجه نشده اند عباس شعيب به المنار گفت: به شدت کتک خوردم، من را به آهن بستند و به پشتم و ساق هايم ضربه زدند. آنها اطراف من گلوله شليک مي کردند. 

خويشاوندان عباس شعيب مي گويند ربايندگان او را مسئول حزب الله مي دانستند در حالي که اين مسئله واقعيت ندارد. 

علي عباس گفت: دشوارترين قسمت، ترسي بود که متحمل شديم. يازده منطقه اي در آن به سر مي برديم در گلوله باران ها و انفجارها تخريب شد و در موارد زيادي فکر مي کرديم که ما را خواهند کشت. 

عباس مي گويد: افراد مسلح صبح روز پنج شنبه پس از کشيدن کيسه هايي روي سرمان ما را با خودرو حدود نيم ساعت يا بيشتر جابجا کردند سپس ما را به داخل اتاقي هدايت کردند. زماني که کيسه ها را از سرمان برداشتند مردي را ديديم که بعدا مشخص شد شهروند ترکيه است و گفت شما در داخل خاک ترکيه و در امان هستيد. اين لحظات قابل توصيف نيست.. ما اميدي به بازگشت نداشتيم و با يک کلمه همه چيز تغيير کرد.

9 لبناني آزاد شده از همه کساني که در آزادي آنها نقش داشته اند تشکر کردند. از جمله سرلشکر عباس ابراهيم مديرکل شيعه امنيت عمومي لبنان که تصاويرش در خيابان هاي حومه جنوبي بيروت ديده مي شود، و دولت قطر که گفته مي شود مبلغ کلاني براي آزادي آنها پرداخته است و بشار اسد رئيس جمهور سوريه. اما تشکر اصلي از سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله مي شود. علي عباس مي گويد نصرالله تنها اميد ما در دوره اسارت بود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار