امام هادی (ع) در ایام حیات خود با 7 نفر از خلفای عباسی مامون، معتصم، واثق،متوکل، منتصر،مستعین و معتز معاصر بوده و رفتار و عملکرد ایشان در چنین برهمه زمانی با اهمیت بوده است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران ، یکی از جنبه های اهمیت این عصر، این است که طلعیه تمدن اسلامی و به ثمر رسیدن حرکتی که پیامبر (ص) آغاز نموده بودند در این قرن مشاهده شود با وجود اعزامات و مشکلاتی که جامعه با آن مواجه  بود و از مسیر پیامبر (ص) فاصله گرفته بود اما به هر حال، زحمات پیامبر (ص) به  نتیجه رسید و می توان قران 3 و نیمه اول این  قرن را طلعیه شکوفایی تمدن اسلامی دانست.

 این دوره با حکومت متوکل عباسی همراه است و دوره 15 ساله خلافت و بسیار سخت  و همراه به تهدیدها و محدودیت های زیاد  برای شیعیان به خصوص اما هادی (ع) است.

 متوکل همان کسی است که دستور تخریب حرم امام حسین (ع) را داده بود و گفته بود که زمین را شخم بزنند و کشاورزی کنند تا اثری از آثار امام (ع) نماند.

متوکل کسی است که اما هادی (ع) را به سامرا فرا خواند تا ایشان را تحت نظر قرار  دهد لذا در اهمیت نیمه اول قرن 3 این است که این ایام دارای 2 ویژگی بارز است یکی دوران شکوفایی تمدن اسلامی  و دیگر دوران خفقان  و فشار نسبت به امام هادی (ع) و شیعیان که به یک معنا تا آن زمان سابقه نداشت.

برچسب ها: متوکل ، خلفای ، معاصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار