عریقات : اقدامات اسرائیل در جهت شکست مذاکرات است

عضو کميته اجرايي جنبش فتح و مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان با اشاره به تجاوزگري هاي روز افزون رژيم صهيونيستي ها تاکيد کرد: اقدامات اخير اسرائيل عليه مسجدالاقصي و ديگر اقدامات آن همگي نشان مي دهد که اين کابينه خواهان از بين بردن فرصتي است که جامعه بين الملل به فرايند صلح داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، صائب عريقات در گفتگو با برنامه "ما وراء الخبر "(آن سوي خبر) شبکه تلويزيوني الجزيره از منطقه اريحا درباره سخنان آويگدور ليبرمن، رئيس حزب "اسرائيل بيتنا" و رئيس كمسيون امور خارجه و امنيت ملي دركنست که گفته بود مذاکرات کنوني اسرائيل با فلسطيني ها به رويارويي پايان نخواهد داد و محمود عباس شريک واقعي فرايند صلح نيست، گفت: در واقع ما با اين سخنان غافلگير نشديم. ليبرمن شريک اساسي کابينه اسرائيل است و در انتخابات اخير او در يک فهرست واحد با حزب ليکود قرار داشت. بنابراين، او خارج از تصميم گيري در اسرائيل نيست بلکه بخشي از تصميم گيري در اسرائيل است. ليبرمن پيام هايي با خط خود ارسال مي کند و ما نسخه هايي از آن را در اختيار داريم که مي گويد محمود عباس شريک [صلح] نيست. علاوه بر آن ما نسخه هايي از نامه هايي که وي به برخي ها در داخل اسرائيل فرستاده است  نيز داريم که مي گويد بايد از دست محمود عباس خلاص شد زيرا او بر حقوق آوارگان فلسطيني براي بازگشت و قدس شرقي به عنوان پايتخت فلسطين پافشاري مي کند. در لابه لاي سخنان وي تحرک خطرناکي عليه محمود عباس وجود دارد. او حتي خواهان آسيب رساندن به محمود عباس است.
عريقات در خصوص اينکه آيا سخنان ليبرمن نظر شخصي اوست يا بيانگر موضع کابينه بنيامين نتانياهو است، گفت: شايد اين سوال مطرح شود که ليبرمن و کابينه کنوني اسرائيل در واقع کابينه شهرک نشين ها و حامي شهرک سازي است و چرا مذاکرات با آن از سرگرفته شده است که سوال قانوني و درستي است. سخنان ليبرمن صرفاً اظهارات لفظي نيست بلکه رويکردي در عمل، 
ترور، بازداشت فلسطيني ها، محاصره نوار غزه و قرار دادن فلسطيني ها با اقدام انجام شده است. اقدامات اخير اسرائيل عليه مسجدالاقصي و ديگر اقدامات آن همگي نشان مي دهد که اين کابينه خواهان از بين بردن فرصتي است که جامعه بين الملل به فرايند صلح داده است. من نمي گويم که فقط دولت آمريکا اين فرصت را داده است بلکه جامعه بين الملل اين فرصت را فراهم کرده است. از نظر من اگر اسرائيل به چنين رويکرد خرابکارانه ادامه دهد و علاوه بر ديکته هايي که شهرک نشين ها بر آن تحميل مي کنند، سخناني عليه ابومازن و اينکه وي جدي نيست و بايد از دست او خلاص شد ادامه دهد، فقط يک برآيند خواهد داشت و آن متوقف کردن مذاکرات است. اين سخنان آنها با هدف متوقف کردن مذاکرات و سرزنش کردن طرف فلسطيني صورت مي گيرد.
مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين در خصوص اينکه طرف فلسطيني در مذاکرات پيشين با رژيم صهيونيستي به کجا رسيده است که مقامات رژيم صهيونيستي به اعمال فشار بر فلسطيني ها روي آورده اند و اسرائيلي ها از فلسطيني ها چه امتيازهاي جديدي مي خواهند گفت: اکنون براي همه مشخص شده است که همان طور که محمود عباس و ياسرعرفات و همه رهبران فلسطيني اعلام کرده اند ما براي برقراري صلح تلاش مي کنيم، اما صلح نبايد به هر قيمتي باشد بلکه صلحي که ما مي خواهيم بايد بر اساس قوانين بين المللي، عقب نشيني اسرائيل تا خط چهارم ژوئن سال هزار و نهصد و شصت و هفت، پذيرش قدس شرقي به عنوان پايتخت کشور فلسطين باشد.
وي گفت: فقط اين را مي گويم که اگر اسرائيل به دنبال پايان دادن به درگيري است، نبايد درباره رويکردهاي جديد سخن بگويد و به دروغ گويي و سخنان تحريک آميز روي آورد، امري که افرادي مانند ليبرمن در پيش گرفته اند. آنها بايد بر ضرورت پايان اشغالگري اسرائيلي، عقب نشيني آن تا خط مذکور، تشکيل کشور فلسطين به پايتختي قدس شرقي، حل و فصل مسئله آوارگان فلسطيني و آزادي اسيران فلسطيني اذعان کنند. اين مسائل بر اساس اذعان قوانين بين المللي مطرح است و اکنون نيز اساس و پايه مذاکرات قوانين بين المللي به شمار مي رود.
صائب عريقات در خصوص اينکه آيا درست است مذاکرات تشکيلات خودگردان فلسطين با رژيم صهيونيستي پس از اينکه طرف فلسطيني تسلط اسرائيل بر گذرگاه هاي مرزي با اردن را رد کرد  به بن بست رسيده است گفت: هر روز خبرهايي به رسانه ها درز مي شود. آنچه تا به امروز در رسانه ها مطرح شده است هيچ پايه و اساسي ندارد.
وي درخصوص مسئله تبادل اراضي بين اسرائيل و تشکيلات خودگردان نيز گفت: تبادل اراضي معمولاً بين کشورهاي داراي حاکميت صورت مي گيرد، در حالي که ما ملتي تحت اشغال هستيم. به عنوان مثال تبادل اراضي بين آمريکا و کانادا، آمريکا و مکزيک، اردن و عربستان سعودي روي داد.
مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين درخصوص اين پرسش که آيا تشکيلات خودگردان موافقت کرده است که اسرائيل برخي از اراضي قدس شرقي را در برابر برخي اراضي نابلس به طرف فلسطيني بدهد پاسخ داد: اين مطلب به هيچ وجه صحت ندارد. قدس شرقي مانند نابلس منطقه کاملاً اشغالي است. از اين رو، نود و پنج درصد از شگردهاي اسرائيل در مذاکرات با استفاده از رسانه ها و بدنام کردن ديگران صورت مي گيرد که بسياري نيز بر آن تکيه مي کنند.
وي گفت: ما  بر اساس تفاهم با اسرائيل وارد مذاکره نشده ايم بلکه بر اساس تفاهم با دولت آمريکا و کميته چهارجانبه و همه جهان وارد اين مذاکرات شده ايم. بنابراين، راهبرد کنوني فلسطين اين است که ما کشوري تحت اشغال هستيم. اساس مذاکرات نيز عقب نشيني اسرائيل تا خط چهارم ژوئن هزار و نهصد و شصت و هفت است. به اين مذاکرات نه ماه فرصت داده شده است و ما نيز تعهد کرديم که در برابر آزادي صد و چهار اسير فلسطيني به نهادهاي بين المللي مراجع نکنيم.
عريقات افزود: همه اقدامات اسرائيل نشان مي دهد که گويا به دنبال شکست و ناکام گذاشتن مذاکرات و  فرصتي است که به فرايند صلح داده شده است و اگر در اين سياست هايش موفق شود مسئول اين شکست خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار