مفسر قرآن کریم گفت: در نظامی که بر اساس حق بنا شده جایی برای باطل وجود ندارد زیرا حقیقت هیچ‌گاه با باطل سازش نمی‌کند و مخلوط نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر قرآن خود که در مسجد اعظم برگزار شد اظهار کرد: در موضوع اجر و پاداش باید به ثواب‌هایی که خداوند به عنوان اجر به بندگانش می‌دهد توجه کرد؛ حضرت محمد(ص) برای انجام رسالت خویش از مردم اجری طلب نکرد.

وی افزود: اینکه پیامبر اکرم(ص) مودت ذی‌القربی را از مسلمانان می‌خواهند مانند این است که طبیبی نسخه‌ای به دست بیمار بدهد و بگوید آنچه از تو می‌خواهم این است که تنها به این نسخه عمل کنی و اینجا اجری برای طبیب بدین صورت نیست؛ مودت اهل بیت(ع) نیز به پیامبر باز نمی‌گردد و زمانی که مسلمانان به دستورات آنها عمل کنند در حقیقت راه نجات خود را یافته‌اند.

مفسر قرآن کریم در ادامه صحیفه سجادیه را زبور اهل بیت(ع) توصیف کرد و گفت: شایسته است دعایی که به عنوان ختم قرآن در این کتاب آمده مورد توجه قرار گیرد و قرائت شود.

وی قرآن را قانون اساسی مسلمانان دانست و تصریح کرد: امام سجاد(ع) در روایتی قرآن را «جوامع الکلم» معرفی کرده‌اند که کلیات را بیان کرده و از ورود به جزئیات خودداری کرده است.

آیت‌الله جوادی آملی آیه شریفه «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: امام سجاد(ع) در همین زمینه خطاب به خداوند فرموده‌اند کوه نمی‌تواند حقایق قرآن را درک کند پس به ما توفیقی عطا کن تا کاری بالاتر از کوه که درک معارف قرآن کریم است انجام دهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همچون ذخایر بی پایانی هستند که مردم باید مانند چشمه‌هایی که از دل کوه بیرون می‌آید از منبع دانش و معرفت آنها استفاده کنند.

وی به واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: در اینجا بحث اصلی مربوط به ولایت و امامت است و شخص امام ملاک نیست.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه اباحه‌گری مشرکان را مورد توجه قرار داد و افزود: امور اعتباری هیچ‌گاه عاملی برای تکامل موجودات نبوده‌اند؛ در نظامی که بر اساس حق بنا شده جایی برای باطل وجود ندارد زیرا حقیقت هیچ‌گاه با باطل سازش نمی‌کند و مخلوط نمی‌شود.

این مفسر قرآن با اشاره به اهمیت مسئله هدایت بشر گفت: برخی عقیده دارند عقل و فطرت به کار هدایت انسان می‌آیند ولی در حقیقت باید گفت عقل چراغ راه است و این دین است که راهنمای انسان‌هاست و در این میان خط و مشی انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) راه صحیح را به ما نشان می‌دهد./س

برچسب ها: قم ، باطل ، نظام ، حق ، جوادی ، آملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.