پايگاه خبري محيط در مطلبي به قلم "عادل محمد طايش اسطل" به بررسي سياست هاي رژيم صهيونيستي عليه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران در سالهاي اخير پرداخت و نوشت با روي کار آمدن حسن روحاني در ايران نگراني هاي تل آويو بيشتر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مطلب آمده است اسرائيل ايران را در صدر اولويت هاي خود قرار داده بود و توانسته بود مجامع غربي و عربي را با خود همراه سازد. اين همراهي سبب شده بود تا کشورهاي غربي به رهبري آمريکا تحريم هاي اقتصادي و نظامي متعدد و شديدي را عليه  تهران تصويب کنند و به اجرا بگذارند، تحريم هايي که هدف از تحميل آن فشار بر ايران براي توقف برنامه هسته اي و حتي مقدمه اي براي تهديد نظامي عليه ايران بود.

براساس اين گزارش، در حال حاضر حسن روحاني روي کار آمده، پيروزي روحاني ممکن است براي مجامع بين المللي اتفاق چندان قابل توجهي نباشد اما براي اسرائيل اينگونه نبود زيرا تل آويو نگران  است که اين کار سبب تغيير رويکرد جهان به تهران شود.

با پيروزي روحاني در ايران اسرائيل لهجه خود را عليه اين کشور تندتر کرد.

اسرائيل سعي کرد براي ادعاهاي خود استدلال هايي هم بياورد و هم زمان هشدار دهد جامعه جهاني بايد در برابر سياست دولت جديد ايران هشيار باشد.

آنچه بيش از هر چيزي اسرائيل را نگران کرده است نزديک شدن ايران به آمريکاست زيرا از زمان روي کار آمدن حسن روحاني سياستي ميانه روانه در ايران ديده شد و اوج اين ميانه روي در حضور هيئت ايراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد بود تا جايي که اين امر سبب نرمش دو جانبه آمريکا و ايران و در ادامه گشايشي قابل توجه در فضاي حاکم بر روابط ميان اين دو کشور شد.

اين روند آنقدر براي اسرائيل گران تمام شد که به سرعت بنيامين نتانياهو را به آمريکا کشاند و حتي فرياد او را در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بلند کرد ولي به نظر مي رسد اين فريادها تاکنون بي نتيجه بوده است و حتي مي توان گفت با روي کار آمدن روحاني در ايران، نتانياهو چهره اسرائيل را شکست خورده تر از قبل در جهان ترسيم کرد.

اوج خشم نخست وزيراسرائيل زماني بود که از برخي محافل شنيده شد آمريکا حق ايران را در  غني سازي اورانيوم به رسميت مي شناسد اما  آنچه اين خشم را فزاينده تر کرد اظهارات جي کارني سخنگوي کاخ سفيد از فضاي کاملا مثبت حاکم بر مذاکره اخير ايران با 1+5 بود.

در هر حال به نظر مي رسد تل‌آويو در دو بعد داخلي و خارجي شکست خورده است و اين شکست تا حدي مشهود است که دستانش را به سوي کشورهاي عربي دراز کرد تا آنان را با خود همراه کند.

اين روزها نگراني اسرائيل را هم مي توان در حوزه سياسي مشاهده کرد هم در پيگيري رزمايش هوايي.

در پايان اين گزارش آمده است: بايد شاهد تداوم نگراني و حتي افزايش نگراني هاي اسرائيل در آينده باشيم زيرا آمريکا مي داند منافعي دارد که بايد با استفاده از فضاي به وجود آمده در پي رسيدن به آن منافع باشد و اروپا نيز مي داند بايد با نزديک شدن به ايران موازنه اي را ميان اصول حاکم بر اتحاديه اروپا و منافع اين قاره برقرار نمايد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار