رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر تلاش طلاب به منظور دست یافتن به درک سیاسی و اجتماعی لازم گفت: اگر این امر وجود نداشته باشد به جای خدمت به اسلام، خدمت به کفار تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در جمع گروهی از طلاب مدرسه الغدیر اهواز اظهار کرد: دین اسلام تنها مسیری است که می‌توان با پیمودن آن به سعادت دنیا و آخرت دست یافت.

وی افزود: باید بدانیم که اسلام یک مسئله عینی نبوده و هر کس به راحتی نمی‌تواند تمام مفاهیم آن را دریابد بلکه نیازمند اسلام‌شناسانی هستیم که با مراجعه به منابعی همچون کتاب و سنت اصول و مفاهیم را استخراج کرده و در اختیار ما قرار دهند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه همه مردم نمی‌توانند اسلام‌شناس باشند گفت: در این میان باید دانست که فقه تنها یک شاخه از اسلام محسوب می‌شود و دانش‌های دیگری هم وجود دارند که نیازمند ادله عقلی هستند.

وی ادامه داد: قرآن و حدیث جزو حجت‌های ما برای مسائل فقهی و برخی دیگر از امور هستند ولی در ابتدا باید با عقل وجود خدا و نبوت را اثبات کرد تا حجیت کتاب و سنت هم ثابت شده باشند.

مصباح یزدی با بیان اینکه اجتهاد در زمان اهل بیت(ع) هم وجود داشته است خاطرنشان کرد: در آن دوران واسطه‌هایی معارف ناب اسلامی را در اختیار همگان در مناطق مختلف می‌گذاشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این میان می‌توان گفت اسلام‌شناسان مهمترین و بزرگ‌ترین مسئولیت را دارند زیرا راه پیامبران را ادامه داده‌اند؛ طلاب علوم دینی که در این مسیر گام می‌نهند بزرگ‌ترین خدمت به بشریت را انجام می‌دهند.

وی سعادت واقعی را حاصل نشان دادن راه درست توسط اسلام‌شناسان به دیگران دانست و افزود: هر حیاتی ارزش ندارد زیرا اگر انسان به دشمنی با خداوند بپردازد و با حق مبارزه کند بدترین جنبندگان خواهد بود.

مصباح یزدی با اشاره به روایاتی که میان تحصیل علم و جهاد فی سبیل‌الله مقایسه انجام داده‌اند گفت: مداد علما از خون شهدا نیز برتر است زیرا کار دانشمندان و علما نشان دادن راه سعادت به مردم است هرچند اگر امام و ولی فرمان جهاد دهد کلاس‌های درس هم باید تعطیل شوند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر با بصیرت وارد علوم دینی شویم و وظایف خود که برخی اوقات واجب شرعی است را در ورود به حوزه‌ها دریافتیم آنگاه قداست آن را کاملا درک کرده و در تحصیل جدی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دشمنان با استفاده از ابزارهای گوناگون علمی، تبلیغی و مادی درصدد دشمنی با اسلام و مکتب اهل بیت(ع) هستند گفت: در این شرایط دفاع از اسلام و دین و وظیفه طلاب مضاعف خواهد بود و آنها باید در پاسخگویی به شبهات پیشقدم باشند.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل موفقیت در مقابله با دشمنان و هجمه‌های آنها اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی بوده‌اند که در همین 30 یا 40 سال اخیر با اینکه دروس حوزوی خود را به طول کامل پشت سر گذاشته بودند ولی با انحراف روبه‌رو شدند؛ این امر نشان می‌دهد که علاوه بر تحصیلات باید به ابزارهای دیگر هم مجهز بود که یکی از آنها عمل کردن به آنچه است که می‌آموزیم وگرنه فتاوای اشتباه و مرید‌پروری ظهور می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تهذیب نفس به عنوان یکی از وظایف مهم طلاب را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: دیده شده کسانی عمل لازم را داشته و تقوای فردی هم داشته‌اند ولی گرفتار دام دشمنان شده‌اند زیرا بصیرت اجتماعی کافی نداشتند.

وی با تاکید بر تلاش طلاب به منظور دست یافتن به درک سیاسی و اجتماعی لازم تصریح کرد: اگر این امر وجود نداشته باشد به جای خدمت به اسلام، خدمت به کفار تحقق می‌یابد.

مصباح یزدی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) در مورد کسانی که در آخرالزمان جانشینان ایشان خواهند بود گفت: کسانی که از روی نوشته‌ها و اسناد به اسلام حقیقی دست می‌یابند جانشین پیامبر اکرم(ص) خواهند بود و این گروه باید سه ویژگی علم‌آموزی، تهذیب نفس و بصیرت را داشته باشند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.