همه ساله با شروع فصل سرما کشاورزي ايراني بايد براي بحران سرمازدگي آماده باشد که اين مهم تنها با آگاهي مسئولان و کشاورزان امکان پذير است.

داوود يارمحمدي، کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: همه ساله با شروع فصل سرما کشاورزي ايراني بايد بحران سرمازدگي مهيا باشد که اين امر تنها با آگاهي مسئولان و کشاورزان امکانپذير است.

وي گفت: سرمازدگي در نواحي که نوسانات آب و هوايي در شب و روز زياد است بيشتر سبب خسارت محصول مي شود و با توجه به قرارگيري اکثر زمين هاي کشاورزي ايراني در نواحي مرکزي ايران اين خبر هرساله کشاورزي ايراني را تهديد مي کند.

يارمحمدي با بيان خاطرات تلخ سرمازدگي سال 86 ادامه داد: درسال 86 ديديم که به دليل سيستم سنتي کشاورزي سرما سبب آسيب جدي به کشاورزي شد که اين مهم گسترش مکانيزاسيون را در کشاورزي به ويژه باغات ميوه به دليل حساسيت به سرما به مسئولان گوشزد مي کند.

وي اضافه کرد: کشاورز خود به تنهايي قادر به تجهيز باغ و زمين نيست و دولت بايد با ارائه تسهيلات بلاعوض سبب بيمه اين محصولات شود.

يارمحمدي در پايان گفت: مقابله با بحران هاي اقليمي از جمله سرمازدگي نيازمند برنامه ريزي کوتاه مدت سالانه براي مطالعات شرايط جوي است تا با اتکا به آن بتوان اعتبارات سالانه را در راستاي توسعه و حفظ محصولات کشاورزي به کار برد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سرمازدگی ، فصل ، سرما ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار