نشست ايران و گروه پنج بعلاوه فرصت بزرگي برای دیپلماسی بود. این نخستین مذاکراتی بود که در دوره رياست جمهوري حسن روحانی انجام شد. فرایند دیپلماسی ایران به گونه ای خوب آغاز شد که کاخ سفید مجبور به استقبال از آن شد و سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را بسیار مفید ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از القدس العربي: این مذاکرات ماه آینده ميلادي در ژنو پيگيري می شود.اما غايب اول در این مذاکرات رژيم اسرائیل و کشورهای عربي بودند که در نتیجه نزدیکی ایران و غرب دچار انزوا شدند. تل آويو می ترسد که برنامه هسته ای ايران متوقف نشود و باراک اوباما را متهم می کند که وی در حمله به ایران مماطله کاری می کند. 
تل آويو در واکنش به نزدیکی ایران و غرب، زبان گذشته را به کار گرفته است و از انگلیس خواسته تا پیش از سرگیری روابط دیپلماتیک، براي ایران شرط بگذارد. اين رژيم به انگلیس و فرانسه هشدار داد که اشتباهات خود را در قبال آلمان در سال 1938 تکرار نکنند. این تلاشی است از سوی رژيکم اسرائیل برای اینکه اذهان را با خود همراه کند و مظلوم نمایی اش را با هدف فریب افکار کشورهای اروپایی  نشان دهد.

نزدیکی ایران و غرب با سردی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا همزمان شده است. این تحول به ویژه بعد از موضع گیری اوباما در قبال بحران سوریه و عقب نشینی اش از حمله نظامی به سوریه به وضوح دیده می شود. با توجه به هماهنگی ایران و روسیه در بحران سوریه، کشورهای عرب می خواهند رابطه امریکا با اسرائیل را حفظ کنند و هیچ اهتمامی از سوی این کشورها در مساله سوریه دیده نمی شود و ترس منطقه از گسترش نفوذ ایران به وضوح ديده مي شود. این همان چیزی است که خشم وزیر امور خارجه  عربستان را برانگیخت و وي در مجمع عمومي سازمان ملل سخنرانی نکرد.

در هر حال آقای روحانی در اعتماد سازی با کشورهای غربی، کار آسانی در پیش ندارد.

در پایان باید گفت آقای روحانی که پیروز از نیویورک برگشت، می کوشد تا هر چه زودتر مساله هسته ای حل و فصل شده و تحریمها لغو شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار