پژوهشگر دانشگاه ارومیه برای اولین بار از بیوپلاستیک سنتز شده در گونه های خاصی از باکتری ها در جیره غذایی ماهی خاویاری و ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده کرد.

به‌گزارش‌خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه؛دکتر ابراهیم حسینی نجدگرامی عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با اعلام این مطلب گفت:مواد پليمري مصنوعي و پلاستیک‌ها كاربردهاي وسيعي از جمله در ساخت وسايل خانگي، اسباب بازي‌ها، بسته بندي‌ها، كيف و چمدان و غیره دارند اما با توجه به عدم تجزیه سریع این پلاستیک ها بوسیله میکروارگانیسم های طبیعی، معضلات زیست محیطی بسیاری را در برخی از کشورها باعث می شوند، به همین علت استفاده از بیوپلاستیک ها با توجه به امکان تجزیه سریع آن بوسیله باکتری ها و میکروارگانیسمها در بسیاری از کشورهای صنعتی متداول شده است.

وی‌ادامه‌داد: بیوپلاستیک یا پلیمر پلی بتا هیدروکسی بوتیرات در سیتوپلاسم باکتری ها تحت شرایط خاص محیطی تولید می شود و پس از مصرف در سیستم گوارش آبزیان تبدیل به اسید چرب کوتاه زنجیره بتاهیدروکسی بوتیریک اسید می‌شود که علاوه بر انرژی زا بودن برای موجود آبزی، باعث افزایش ضریب ایمنی روده (افزایش اسیدیته، کاهش باکتریهای پاتوزن و غیره) می شود.

دکتر حسینی نجد گرامی افزود: یوپلاستیک پس از استفاده در جیره غذایی دو گونه ماهی(قزل آلای رنگین کمان و ماهی خاویاری سیبری)، باعث افزایش رشد ماهیان و همچنین افزایش ضریب ایمنی روده ماهیان پس از اتمام دوره تغذیه شد.

وی افزود: استفاده از این ماده همچنین در افزایش مقاومت آرتمیا فرانسیسکانا در برابر پاتوژن ویبریو هاروی بسیار موثر بوده است. ش ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.