سرپرست معاونت برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران مهمترين هدف تهيه سند راهبردي شهرداري تهران را ايجاد يكپارچگي برنامه اي بين حوزه هاي ماموريتي شهرداري تهران در ميان مدت دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران محمد علي عفتي دارياني با اشاره به ويژگي هاي برنامه عملياتي شهرداري تهران عنوان كرد : یکی از وجوه قابل ذکر برنامه راهبردی شهرداری، سیاست رصد برنامه و نظارت بر اجرای آن در ابعاد راهبردی، عملیاتی و نظارت مردمی مي باشد.
دارياني اظهار داشت: در ساختار این برنامه راهبردی، به مدل مدیریت کارفرمایی به جای مدل استقرار یافته تصدی گرایانه پرداخته شده است و همچنین به برون سپاری فعالیت ها از جمله تعیین مصادیق، روش ها و دستورالعمل ها، بازنگری و اصلاح ساختار شهرداری تهران، رشد و توسعه مدیریت محلات و مشارکت شهروندی نیز توجه ویژه شده است.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری مورد توجه واقع شدن استقرار نظام جامع برنامه ریزی نیروی انسانی، نظام جامع طبقه بندی مشاغل و بازطراحی جذب نخبگان و نظام جامع انتصاب مدیران در بخش زیرساختی منابع انسانی را از خصایص دیگر این برنامه راهبردی دانسته و اضافه کرد: در بخش بودجه و منابع مالی، توسعه سرمایه گذاری های بخش خصوصی، اصلاح جایگاه و روابط نظام درآمدی شهرداری در سیستم کلان اقتصادی، توانمندسازی پایه های درآمدی شهرداری، استقرار کامل حسابداری تعهدی و ... هدف گذاری شده است.
به گفته دارياني این برنامه در 9 محور اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، محیط زیست، شهرسازی و معماری، اقتصاد شهری، زیرساختهای شهری، شهر جهانی، ایمنی و مدیریت بحران تنظیم شده و اقدامات اساسی و زیرساختی هر یک از این 9 محور در برنامه شهرداری تهران تصریح شده اند.
وي ارزشمداری ، اخلاق محوری، نگرش سیستمی و نگاه یکپارچه به توسعه شهری، چابک سازی و برون سپاری، قانون مداری و برنامه محوری، رعایت هویت اسلامی، ایرانی، انقلابی در برنامه ریزی و اجرا، عدم تمرکز، تقویت مشارکت نهادینه مردم، عدالت محوری و توجه به حقوق شهروندی، اقتصادی بودن برنامه ها، سلامت و شفافیت، شایسته سالاری، حفظ و پایداری محیط زیست، ارتقاء آرامش و نشاط و توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی شهر تهران را از جمله اصول اساسي اين طرح راهبردي دانست.
داریانی افزود: مهمترین هدف از تهیه سند راهبردی شهرداری تهران ایجاد یکپارچگی برنامه ای بین حوزه های ماموریتی شهرداری تهران در میان مدت است. برای این منظور تمامی راهبردها، سیاست ها و سایر جهت گیری هایی که از تحلیل محتوای اسناد به دست آمده، خروجی جلسات کارگروهها و سایر منابع، در یک قالب علمی و تعریف شده، سطوح چشم انداز تا طرح را در قالب درختواره تکمیل می کند.

به گفته دارياني این درختواره شامل دو گروه از مفاهیم می شود، مفاهیمی که از جنس هدف بوده و به نوعی مقصد برنامه ریزی را در سال افق طرح در سطوح مختلف تعیین می کنند؛ و مفاهیمی که از جنس تصمیم و اقدام بوده و مسیر دستیابی به اهداف فوق را در سطوح موازی تعریف می نمایند. كه سطح راهبردی این ماتریس، شامل چشم انداز، اهداف راهبردی و راهبردها است.
وی با اشاره به همكاري کارشناسان، دانشگاهیان و صاحب نظران حوزه های مختلف شهری در تدوين اين برنامه راهبردي عنوان كرد : بهره گیری از تجارب متخصصان برنامه ریزی شهری، مشورت با برنامه ریزان فرهنگی و صاحب نظران حوزه اجتماعی و آسیب شناسی تجربیات و عملکرد 8 ساله گذشته شهرداری تهران از ویژگی های بارز تدوین برنامه ریزی راهبردی شهرداری تهران است./
برچسب ها: معاونت ، شهرداری ، تکامل ، تحول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار