پژوهشگر دانشگاه ارومیه برای اولین بار از بیوپلاستیک سنتز شده در گونه های خاصی از باکتری ها در جیره غذایی ماهی خاویاری و ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ابراهیم حسینی نجدگرامی عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اعلام این مطلب گفت: مواد پليمري مصنوعي و پلاستیک ها كاربردهاي وسيعي از جمله در ساخت وسايل خانگي، اسباب بازي‌ها، بسته بنديها، كيف و چمدان و غیره دارند اما با توجه به عدم تجزیه سریع این پلاستیکها بوسیله میکروارگانیسم های طبیعی، معضلات زیست محیطی بسیاری را در برخی از کشورها باعث می شوند.

وی اظهار داشت: به همین علت استفاده از بیوپلاستیک ها با توجه به امکان تجزیه سریع آن بوسیله باکتری ها و میکروارگانیسمها در بسیاری از کشورهای صنعتی متداول شده است.

وی اعلام کرد: بیوپلاستیک یا پلیمر پلی بتا هیدروکسی بوتیرات (Poly-β- hydroxybutyrate) در سیتوپلاسم باکتری ها تحت شرایط خاص محیطی تولید می شود و پس از مصرف در سیستم گوارش آبزیان تبدیل به اسید چرب کوتاه زنجیره بتاهیدروکسی بوتیریک اسید می شود.

حسینی نجد گرامی ادامه داد: این مواد علاوه بر انرژی زا بودن برای موجود آبزی، باعث افزایش ضریب ایمنی روده (افزایش اسیدیته، کاهش باکتریهای پاتوزن و غیره) می شود.

وی گفت: یوپلاستیک پس از استفاده در جیره غذایی دو گونه ماهی (قزل آلای رنگین کمان و ماهی خاویاری سیبری)، باعث افزایش رشد ماهیان و همچنین افزایش ضریب ایمنی روده ماهیان پس از اتمام دوره تغذیه شد.

این پژوهشگر دانشگاه ارومیه یادآور شد: استفاده از این ماده همچنین در افزایش مقاومت آرتمیا فرانسیسکانا در برابر پاتوژن ویبریو هاروی بسیار موثر بوده است./س

برچسب ها: رنگین کمان ، ارومیه ، چرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.