مسعود جعفري جوزاني گفت: مرحوم "حسين پناهي" همچون باران بر همه مي‌باريد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران نهمين يادبود مرحوم "حسين پناهي" شامگاه 27 مهرماه در تالار اصلي تئاتر شهر به همراه خانواده اش و با حضور هنرمنداني چون "فردوس كاوياني" ، "قادر آشنا"، ا"تابك نادري"، "سعيد لك"، "بهرام تشكر"، "مسعود جعفري جوزاني"، "كيوان كثيريان" و "مهدي صباغي" برگزار شد.


در ابتدا كليپي از اشعار مرحوم "حسين پناهي" با صداي مرحوم "خسرو شكيبايي" پخش شد و بعد از آن نيز نمايشي از نمايشنامه "من نازي" به كارگرداني "سعيد معظمي" و با بازي "شاهسون" و "فرود صادقي" به اجرا درآمد.

"فردوس كاوياني "همبازي مرحوم "پناهي" در آژانس دوستي در خصوص شخصيت پر رمز و راز آن مرحوم گفت با غم عجيبي كه در زندگي داشت هيچ گاه معلوم نبود دنبال چه چيزي است در همه حال با گوشه گيري در تنهايي به سر مي برد و ما سعي مي‌كرديم با شوخي هاي زياد اور ا به دست بياوريم.او منظم و دوست داشتني كه يادش آرامش غريبي را در وجودم ايجاد مي‌كند.


"مسعود جعفري جوزاني" كارگردان سينما و تلويزيون نيز در خصوص ويژگي هاي ان مرحوم گفت: "حسين" مثل باران بر روي همه مي‌باريد و همچون گل وحشي همه را دوست مي‌داشت او شعر آكادميك نبود با وجود اينكه ديده نمي‌شد اما محكم بر جاي خود مي‌ماند.
وي ادامه داد: كشف حسين همچون كشف گل بابونه است همه مي‌پرسيدند حسين چه سبكي د اشت به طوريكه او سبك بازيگري نداشت حسين در بازي هايش خودش بود با صندوقچه اي پر از سوال هر موقع مقابل دوربين قرار مي‌گرفت خودش را بازي مي‌كرد و ميزانسن براساس او چيده مي شد.

"جوزاني" با وجود جوهري از "فني‌زاده" در وجود مرحوم "پناهي" افزود: سينمايي جايي از براي مچ گيري و هيچ چيزي نمي‌تواند از لنز دوربين دور باشد و كوچكتري تظاهر را پخش ميكرد و نقطه قابل توجه اين است كه پناهي خودش را بازي ميكرد و به هيچ  وجه در مقابل لنزهاي دوربين لو نرفت.

وي عنوان كرد: شعرهاي آن مرحوم نيز همچون گلهاي وحشي پرسوال بود و به اعتقاد و مرگ جزئي از زندگي است و اكنون او در اين سالن با لبخند به ما نگاه مي كند و سيگار چاق مي كند.

"شجاع پوريان" عضو شوراي شهر با اشاره به نداشتن زبان هنري براي صحبت كردن در مورد پناهي گفدا حوزه جغرافيايي كهكيلويه و بويراحمد افراد صاحب نامي را پرورش داده كه در اين ميان "حسين پناهي" جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص  داد.وي ادامه داد: آن قدر شيفته او هستند كه حتي جملات كوتاه از او نيز در ميان مردم رواج دارد.

هيچ خواستگاه قومي خود را فراموش نكرد و آن ديدار در گفتن نوعي احساس جرات نمي كرد اما بعد از پناهي مردم زاگرس نشين به لر بودن خود افتحار كردند.
"شجاع پوريان" عنوان كرد: نفاق پديده شومي است كه بر جان فرهنگ ما د ست درازي كردن و افراد به راحتي خط عوض ميكنند و در چنين شرايطي كه يكرنگي كيميا است.
"حسين پناهي" در جامعه هنري حقيقت و جوهر خويش را نمايش مي‌داد
وي اظهار داشت: مرحوم "پناهي" خدمت شاياني به جامعه ما كرده و خداوند فردي بي آلايش پاك و زلال را آفريده و بايد در چنين محافلي برجسته شود.
در ادامه "رضا صفريان" از شاعران استان كهكيلويه و بويراحمد در اين مراسم در خصوص مرحوم "حسين پناهي" گفت: زمانيكه به عنوان يكي از نزديكان "پناهي" به يان مراسم دعوت شدم فكر نمي كردم فرصتي براي صحبت كردن من فراهم شود به همين جهت متني را فراهم نكردم چرا كه به ياد "حسين" حرف زدن نياز به متن ندارد.
وي اظهارداشت: شخصيت پنهان "حسين" از طلبگي تا بازيگري و تا ملكوت بود و زمانيكه در كنار من بود احساس ‌آرامش مي‌كرد و اين احساس تا چند روز در من باقي مي‌ماند چرا كه او منشا آرامش بود.

وي عنوان كرد: در نگاه و رفتار "حسين" در مقايسه با كارهايش بيشتر مي‌توانستيم او را بشناسيم و تمام وجودش از تاريكي خالي بود و بدون احساس منفي و يا شكوه و شكايتي زندگي مي‌كرد.

وي با اشاره به بزرگواري در روح و مهروزي وي افزود: او در جاي بخصوصي چون ملكوت سير مي‌كرد و اين باعث زندگي ظاهري سخت او مي‌شد اما هميشه از مهر و عشق پر بود.

در پايان "محمد مختاري" مدير سابق "تالار مولوي" نيز با سرود اشعاري در مورد مرحوم "حسين پناهي" مراسم را به پايان رساند .
گفتني است: در اين مراسم گروه موسيقي "دارينوش" به سرپرستي "بهنام شهركي" و با صداي "ارس" اشعار مهمنانان بي دردسر سروده مرحوم "پناهي" را نواختند.

همچنين نمايشنامه خواني به نام "چيزي به نام زندگي" توسط "ليندا كياني"، " ندا مقصودي" و "سهيلا گلستاني" به نمايش درآمد.
شايان ذكر است اين مراسم با توجه به تاخير نيم ساعته در آغاز برنامه با استقبال زيادي همراه بود به طوريكه تعداد زيادي از مهمانان نشسته بر روي پله هاي سالن نظاره گر برنامه بودند اما طولاني شدن روند برنامه موجب خستگي و منجر به ترك سالن از سوي مهمانان و از جمله قادر آشنا مدير مركز هنرهاي نمايشي شد. در ابتداي مراسم مسئولان حراست اعلام كرده بودند كه در پي برگزاري مراسم از فيلمبرداري توسط گوشي‌هاي همراه خود خوداري و برخي از مهمانان توجهي به اين موضوع نكردند و با برخورد مسئولان حراست مواجه شدند.

گفتني است با وجود اينكه در پيش خبر مراسم از حضور "پرويز پرستويي" و بزرگان عرصه هنر خبر داده بودند اما هيچ يك از اين افراد حضور نداشتند و جاي آنها در چنين مراسم خالي بود./ص

انتهاي پيام
برچسب ها: پرستویی ، اشعار ، مرحوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار