محققان مرکز تحقیقات کشاورزی فارس موفق به تولید گندم مقاوم به بیماری زنگ زرد و به تولید انبوه رساندن این رقم شدند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: گندم مقاوم به زنگ زرد پس از 12 سال تحقیق وارد چرخه تولید شده است.

مهرزاد خرد گفت :درسال های پر باران و مرطوب همواره نگرانی همه گیری و فراگیری بیماری زنگ زرد وجود داشت ، اما تولید این رقم از گندم در رفع این نقیصه موثر خواهد بود.

زنگ زرد گندم نوعی بیماری قارچی است و نشانه های آن در روی برگ های جوان به صورت جوش یا تاول هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می شود.

این جوش ها به هم پیوسته و در نهایت نوارهایی در امتداد رگبرگ ها در هر دو سطح برگ نمایان می سازد.

بیماری زنگ زرد گندم که به طور معمول در بهار بروز می کند به اندام های مختلف این محصول مانند برگ ، غلاف ، ساقه ، خوشه و حتی ریشک ها حمله ور می شود.

این بیماری یکی از مهمترین بیماری های گندم در دنیا و در ایران به شمار می آید و در سال های شیوع ، خسارت سنگینی بر جا می گذارد .

بیماری زنگ زرد گندم برای نخستین بار در ایران در سال ۱۳۲۶گزارش شد و هم اکنون در بیشتر مناطق گندم خیز کشور شیوع دارد.

خرد افزود: برای کاشت در مناطق گرم رقم جدید چمران 2 ، برای اقلیم معتدل رقم جدید سیروان و برای اقلیم های سرد رقم جدید پیشگام توصیه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: هم اینک رقم چمران2 در چهار هزار هکتار کشت شده و میزان عملکرد این رقم در واحد سطح در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زرقان بیش از 10 تن در هکتار است./س

برچسب ها: فارسی ، گندم ، زنگ زرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.