سالهایی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شده اتفاقات خوبی برای تئاتر کودک رخ داده و رشد تئاتر را به همراه داشته است.

"فرزاد لباسی" کارگردان نمایش «پری و پورنگ» در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوصبرگزاری جشنواره تئاتر درهمدان عنوان کرد: برگزار شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان، رشد تئاتر را به همراه داشته است.
 
 لباسی کارگردان نمایش «پری و پورنگ» که در اولین روز از جشنواره کودک و نوجوان تئاتر همدان به روی صحنه رفت، در رابطه با داستان این نمایش گفت: داستان نمایش «پری و پورنگ» به نویسندگی محمد رضا زردشتی در رابطه با پسری به نام پورنگ بوده که عاشق نقاشی است، تلاش وی برای رسیدن به هدفش داستان اصلی این نمایش را تشکیل می دهد.
 
وی ادامه داد: سیبیل طلا(بابک ابراهیمی)، پری طلا(ندا هادیان)، پورنگ (امیر بابا شهابی)، سیاه قلم (امیر نوعی شاد)، نقاشی نوین (سید مهرداد حسینی) و فرشته هنر(پگاه معصومی) شخصیت هایی هستند که در این نمایش حضور دارند، شخصیت های «پری و پورنگ» بر گرفته شده از اسامی نقاشی است که پورنگ آنها را خلق می کند که در طول نمایش این کاراکترها جان گرفته و برای رسیدن پورنگ به هدفش به وی کمک می کنند.
 
این کارگردان ضمن بیان اینکه در سوژه و متن نمایش «پری و پورنگ» فضای جدیدی برای کودک امروز که کودکی با هوش در نظر گرفته شده است؛ افزود: یکی از هدف های اصلی ما در این نمایش این بود که بچه ها با سبک های نقاشی آشنا شوند و از آنجا که نقاشی یکی از مهمترین علاقه کودکان است در نظر داشتیم که بگوییم نقاشی خیلی مهم است و بچه نباید فقط دکتر یا مهندس شوند بلکه می توانند به آن به عنوان یک حرفه نگاه کنند.
 
لباسی با بیان اینکه در نظرسنجی در رابطه با این نمایش صد در صد آرا گزینه خوب را برای این نمایش انتخاب کرده بودند، اظهار داشت : خوشبختانه استقبال از این نمایش با اینکه در روز اول جشنواره اجرا شد، بسیار خوب بود و در نتیجه آرا حتی یک گزینه نشان از عدم رضایت مخاطبان نداشت.
 
وی در رابطه با طراحی صحنه در این نمایش تصریح کرد: طراحی صحنه این نمایش بر عهده خودم بوده، از آنجا که «پری و پورنگ» یک نمایش فانتزی است بنابراین سعی کردم که به فضای نمادین و خیلی ساده روی بیاورم، در طراحی صحنه از دو فضای سفید که نمایانگر پاکی بچه ها است و همچنین از بوم سفید نقاشی استفاده کردم.
 
این کارگردان در ادامه بیان کرد: گروه نمایش «راستینا» علاوه بر این نمایش کار دیگری را با عنوان «زیر گنبد کبود» به کارگردانی فریبا یعقوبلو دارد، از دیگر عوامل نمایش « پری و پورنگ » می توانم به زهرا آقاجانی به عنوان طراح لباس و محمدرضا زردشتی نویسنده کار اشاره کنم.
 
کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد
 
این کارگردان همدانی با بیان اینکه جشنواره برای گروه های همدانی کیفیت و امکانات لازم را ایجاد نکرده است، عنوان کرد: از قدیم گفته اند کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد، در رابطه با کیفیت برگزاری جشنواره باید بگویم که مشکلات برگزاری جشنواره برای گروه های همدانی خیلی بیشتر از سایر شرکت کنندگان است، در رابطه با اجرای نمایش خودم می توانم بگویم که کار من در اولین روز جشنواره به اجرا رفت به همین دلیل خیلی از گروه ها موفق به دیدن نمایش ما نشدند و این مسئله برای من خیلی ناراحت کننده بود زیرا هر کارگردان و گروهی انتظارش این است که کارش در میان دیگر گروه ها دیده شود.
 
وی در رابطه با تآثیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بر تئاتر این حوزه در شهر همدان، بیان کرد: در سالهایی که این جشنواره در همدان برگزار شد باید بگویم که اتفاقات خوبی برای تئاتر کودک و نوجوان در همدان رخ داد، حرکت این حوزه از تئاتر در شهر همدان رو به رشد رفت و استعدادهای جدیدی کشف شدند به طوری که در جشنواره امسال 20 کار از شهر ما به روی صحنه می رود.
 
لباسی در رابطه با نقش مسئولان در بهبود شرایط تئاتر در کشور عنوان کرد: مسئولان باید نگاه دلسوزانه تری نسبت به تئاتر به خصوص تئاتر کودکان و نوجوانان داشته باشند و به این نکته توجه کنند که هنرتئاتر به دلسوزی و حمایت مسئولان احتیاج دارد.
 
کارگردان نمایش «پری و پورنگ» در رابطه با رقابت در میان گروه های حاضر در جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان همدان تصریح کرد: رقابت در این جشنواره بسیار سخت، تنگا تنگ و در عین حال بسیار شیرین است و امیدورام که نتیجه این رقابت ها به رشد تئاتر در کشور، شناخت استعدادها و معرفی آن در سطح جهان منجر شود.
 
وی در رابطه با تئاتر در شهرستانها افزود: در شهرستان ها پتانسیل ها در حوزه تئاتر خیلی خوب بوده  اما متاسفانه کمرنگ و ناشناخته است، رقابت گروه های شهرستانی با تهران بسیار سخت است اما با همه این تفاسیر گروه های شهرستانی با همین امکانات اندکی که در اختیار دارند خوش درخشیده اند و توانسته اند در عرصه ها رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند، امیدورام روزی برسد که در شهرستان ها تئاتر بیش از پیش پیشرفت کرده و گروه ها بتوانند با طیب خاطر به فعالیت بپردازند.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.