از سال 90 وقتی برای اولین بحث رانت در واردات خودرو مطرح شد به خاطر فضای موجود در کشور کمتر کسی به آن اهمیت داد، ولی بعد از روی کار آمدن دولت جدید شرایط به گونه ای تغییر پیدا کرد که اسناد بالا دستی سهل الوصول تر شدند و دسترسی به آنها امکان پذیر شد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در این راستا نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه با یکی از رسانه ها پرده از این ماجرا برداشت و سخن از یک رانت بزرگ در بازار خودرو داد.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در این باره گفت: پروندهای در کمیسیون اصل 90 وجود دارد که تنها یک نفر 800 دستگاه خودروی خارجی وارد کرده که به ازای هر خودرو 80 میلیون تومان سود کرده و رقم این رانت بسیار گسترده است.
افضلیفرد بیان داشت: برخیها دوست ندارند ما این مسائل را رسانهای کنیم تا شاید این افراد روز به روز چاق و فربه شوند در حالی که باید دست این خیانتکاران در هر جایگاهی باشند اعم از صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی از حقوق بیتالمال بریده شده و اجازه ندهیم چنین تضییع حقوقی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: جالب اینجاست که این خودروها را با ارز مرجع و تعرفه گمرکی وارد کردهاند و با ارز آزاد فروختند و ما بهالتفاوت آن را به حساب دولت پرداخت نکردهاند که ما انتظار داریم با ارجاع پرونده به مراجع قضایی برخورد جدی با این منفعتطلبان صورت گیرد.
حسین آذین دبیر اول کمیسیون اصل 90 مجلس با تشریح این ماجرا گفت: پیرو شکایات متعددی در خصوص خودروهای وارداتی به این کمیسیون که به تفاوت فاحش قیمت خودرو در حاشیه بازار با قیمت اعلام شده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اشاره میکرد، کارگروه ویژهای برای پیگیری این موضوع در کميسيون تشکیل شد.
آذین افزود: وزارتخانههای "صنعت، معدن و تجارت"، "اقتصاد و امور دارایی"،" کشور"، "سازمان گمرک"، "سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان"، "سازمان توسعه تجارت"، "مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی"، "بانک مرکزی"، "شورای رقابت"، "سازمان بازرسی کل کشور" و "سازمان حسابرسی" با کارگروه ویژه بررسی تخلفات واردات خودرو همکاری میکردند.
نماینده رفسنجان و انار تاکید کرد: گزارش مبصوطی از تخلفات واردات خودرو تهیه شده و این گزارش این هفته و یا هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد.
عضو کمیسیون اصل 90 افزود: در این راستا تا یک تاریخ مشخصی ارز مرجع (1226 تومان) و بعد از آن که مشکلات ارزی پیش آمد، ارز مبادلهای به واردکنندگان متخلف داده شد. وارد کنندگان نیز خودرو را با این ارز وارد کرده اند و به قیمت ارز آزاد به بازار داده اند.
وی افزود بعد از اینکه پرداخت ارز مرجع نیز قطع شد وارد کنندگان و کسانی که از رانت واردات استفاده می کردند با استفاده از ارز مبادله ای شروع به واردات کردند و مطابق روش قبلی به قیمت ارز آزاد خودرو را وارد بازار کردند.
آذین افزود: بعد از اینکه خودرو به عنوان کالای لوکس شناخته شد این افراد با ارز آزاد به واردات خودرو ادامه دادند ولی متاسفانه دولت در یک مقع زمانی تعرفه گمرکی را تا 45 در صد کاهش داد و واردکنندگان خودرو توانستند از این راه سود خوبی کسب کنند.
این نمانده تاکید کرد: گاهی این سود از 35 درصد تا 50 درصد آید این افراد شده است و آنچه در حال حاضر مشخص شده براساس این گزارش، صحت وجود رانت و اختلاس فاحش در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب فروش به نفع دلالان و واردکنندگان و تضییع حقوق بیتالمال و حقوق مصرفکنندگان در بازار خودروهای وارداتی به اتفاق مورد تائید است.
گفتنی است: براساس آمار گمرک در ۲ ماه مرداد و شهریور سال گذشته، بالغ بر 7351 دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی 162.7 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات خودرو به کشور درست در برههای رخ داد که نوسانهای شدید ارزی در همین مدت به وقوع پیوست و تامین ارز برای واردات مواد اولیه، بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه ساخت.
نکته جالب اینجاست که براساس گزارشهای منتشر شده در ۵ ماه نخست سال گذشته 16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد کشور شد كه 78 درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده بود.