روزنامه يديعوت آحارونوت در گزارشي نوشت: ايران يک پيشنهاد معتبر را درباره برنامه هسته اي اين کشور ارائه کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه چاپ فلسطين اشغالي در تحليلي به قلم "ران بن يشايي" نوشت: برآوردهاي مقدماتي واشنگتن و اسرائيل درباره نيات تهران درست است. اطلاعات جزئي که بعد از مذاکرات ژنو برملا شده نشان مي دهد دولت ايران در حقيقت يک پيشنهاد معتبر را درباره برنامه هسته اي اين کشور ارائه کرده است.

در اين گزارش اذعان شده که ايران طرح واقع گرايانه و منصفانه اي را براي دستيابي به يک توافق ارائه کرده است که به سرعت در سه مرحله اجرا خواهد شد. 

در اين ادعا آمده است: اصل و جوهره پيشنهاد ايران بدين شرح است: ايران در مدت سه تا شش ماه فعاليت هاي مرتبط با غني سازي اورانيوم خود را به شکلي قابل توجه کاهش مي دهد يا متوقف مي کند. تهران همچنين اجازه بازرسي هاي بين المللي را مي دهد و به تعهدات خود عمل خواهد کرد. در عوض، شش قدرت جهاني به تدريج تحريم ها را لغو مي کنند. اما موارد ذکر شده همه موارد موجود در اين پيشنهاد نيست: ايران درخواست کرده است قدرت هاي جهاني رسما حق ايران را براي غني سازي اورانيوم به رسميت بشناسند و اعلام کنند برنامه هسته اي ايران صرفا براي اهداف صلح آميز و غيرنظامي به کار گرفته مي شود. "

در اين گزارش ادعايي آمده است: "در حالي که روسيه و چين علاقه مند به قبول پيشنهاد ايران هستند، آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان درخواست کرده اند ايران حداقل بخشي از توانمندي هاي هسته اي خود را رها کند."

يکي از مقامات آمريکايي که خواست نامش فاش نشود گفت همه کاري که بايد صورت گيرد اعمال فشار است. وي به طرف گفتگوي اسرائيلي خود قول داد واشنگتن در روزهاي آينده پيامدهاي فني و ديپلماتيک پيشنهاد مقدماتي ايران را بررسي مي کند و همچنان به اين رويکرد پايبند است که عدم توافق بهتر از يک توافق بد خواهد بود.

اين مقام رسمي آمريکا مدعي شد: تاآنجا که به باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و کنگره اين کشور مربوط مي شود درصورت شکست مذاکرات، گزينه تحريم هاي اضافي و اقدام نظامي همچنان روي ميز است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار