تبریز/

پرورش قارچ فعالیتی تاثیرگذار در آهنگ حرکت به سوی کشاورزی پایدار

سرانۀ مصرف قارچ در کشور هم اکنون پایین ترین میزان یعنی معادل 100 تا 200 گرم در سال را نشان می دهد و این عدد بسیار کوچکی در مقابل مزایای فراوان قارچ است که علت اصلی آن را می توان در عدم گسترش فرهنگ شناخت، مصرف، تولید و صادرات این محصول با ارزش جستجو نمود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،علاوه بر مصرف قارچ در صنایع مختلف دارویی و غذایی تولید آن را نیز می توان در هر سطحی یعنی تولید خانگی برای مصارف خانگی و تولید جانبی به منظور تأمین کمک هزینه های زندگی و نیز تولیدات صنعتی برای مصارف دارویی و غذایی انجام داد که هر تیپ از این تولیدات و به هر منظور در مقایسه با طیف متعددی از تولیدات دیگر نیاز به سرمایه گذاری بسیار کمتری دارد.

بُستان آباد، مراغه، ميانه، بُناب، آذرشهر و شبستر از جمله شهرستان های توانمند در تولید قارچ خوراکی در آذربایجان شرقی محسوب می شوند.

در سال های 90 و 91 به ترتیب 1860 و 2085 تن قارچ خوراکی در آذربایجان شرقی تولید شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان باردهی محصول در مورد قارچ های صدفی اغلب بیش از 100درصد بوده و این میزان محصول، قارچ را در ردیف محصولات با راندمان بیولوژیکی بالا قرار داده است.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز با عنوان نمودن تهیه مواد اولیه پرورش قارچ در داخل کشور افزود: عمده ترین مواد اولیه در تولید انواع قارچ، کاه ـ کود مرغی و بذر است که به وفور و با قیمت مناسب قابل تهیه است.

وی از نیاز به سرمایه کم برای پروش قارچ گفت و تشریح کرد: کشت قارچ در یک کیسه حداکثر با مبلغی معادل 1000 تومان امکان پذیر است در حالی که هزینۀ تولید یک دوره قارچ در یک سالن 78 متر مربعی استاندارد برای به دست آوردن یک تن محصول شامل هزینه های آب، برق، سوخت، بذر، بستر، آفتکش، استهلاک ساختمان و تاسیسات و نیروی کارگری فقط 350 تا 450 هزار تومان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تولید قارچ و به کار گیری مواد زائد کشاورزی در این زمینه یکی از بهترین راه های ایجاد فرصت های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاها و تامین پروتئین گیاهی به حساب می آید.

محمدیان با اشاره به عزم جدی سازمان در ورود محصولات تولیدی بخش کشاورزی به بازارهای منطقه ای و جهانی گفت: افزایش تولید، استانداردسازی محصول با توجه به کیفیّت و کمیّت محصول تولیدی و در کنار آن بازاریابی مطمئن و مستمر برای محصولات تولید شده خواهد توانست آهنگ حرکت به سوی توسعه پایدار بخش کشاورزی را از شتاب قابل توجهی برخوردار کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ضمن بیان زود باردهی محصول قارچ یادآور شد: یک دورۀ کامل پرورش قارچ شامل دوره های کاشت ـ داشت و برداشت به صورت غیر حرفه ای حداکثر 60 روز و به صورت حرفه ای حداکثر 35 روز است.

ایوب ایرانی فام گفت: عدم استقبال توليدكنندگان از بسترهاي آموزشي و افزودن بر اطلاعات خود براي افزايش راندمان توليد در واحد سطح را نبايد به عنوان يكي از مشكلات در پرورش اين محصول گلخانه اي فراموش كنيم.

وی افزود: فرهنگ سازی برای مصرف قارچ به عنوان پروتئینی گیاهی برای جایگزین شدن با گوشت در افزایش تولید قارچ خوراکی تاثیرگذار خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید این محصول گلخانه ای را با توسعه واحدهای کمپوست سازی مرتبط دانست و اظهار داشت: میزان تولید قارچ خوراکی رابطه مستقیمی با توسعه واحدهای کمپوست سازی وضعیت اقتصادی واحد های تولید و عملکرد بالای صنایع دارد.

ایرانی فام با اشاره به این که عمده مشکلات صنایع تولیدی قارچ خوراکی هزینه های بالای تهیه نهاد های اولیه است خاطرنشان کرد: حجم بالای سرمایه گذاری بخش های خصوصی در این صنعت مشکلات اقتصادی این بخش را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

وی با بیان این که افزایش فرهنگ و توان خرید مردم روی افزایش تولید واحد های قارچ خوراکی تأثیر مستقیم خواهد گذاشت، ادامه داد: واحد های تولیدی قارچ تمام توان خود را برای عرضه محصول باکیفیّت به منظور رشد اقتصادی به کار می گیرند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کارشناسان تولید 2285 تن قارچ خوراکی در سال جاری را در استان امکانپذیر می دانند.

سعداله اسكندري افزود: مجوز پرورش قارچ خوراكي براي 20 مركز صادر شده ولي از اين تعداد در 17 مركز اين محصول توليد مي شود.

وي اظهار داشت: در حال حاضر مجوز فعاليت براي پرورش قارچ خوراكي براي توانايي در توليد بيش از 100 تن صادر خواهد شد.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي یادآور شد: توليد كمتر از 220 تن توجيه اقتصادي ندارد.

اسکندری با اعلام حمایت از پرورش قارچ خوراکی تاکید کرد: در زمینه اشتغالزایی، طبق آمار در هر هکتار پرورش قارچ همراه با کمپوست، برای 25 نفر توان اشتغالزایی وجود دارد؛ اما چون اکثر تولیدکنندگان استان، کمپوست مورد نیاز خود را از استان های دیگر تأمین می کنند، این تعداد به 11 تا 12 نفر کاهش می یابد.

وی با اشاره ای به یکی از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان قارچ در استان متذکر شد: عدم استقبال تولیدکنندگان از بسترهای آموزشی و افزودن بر اطلاعات خود برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح از مشکلات پرورش این محصول گلخانه ای است.

اسکندری ادامه داد: در سالن های پرورش قارچ می توان بیشترین میزان محصول را در واحد سطح نسبت به سایر سبزیجات و گیاهان گلخانه ای تولید نمود و با توجه به رشد بسیار سریع قارچ های خوراکی پرورش قارچ دکمه ای کاری مفید و پرمنفعت معرفی شده است.

بر اساس این گزارش، صادرات این محصول در انحصار نبوده و به راحتی می توان قارچ تازه و یا انواع فرآورده های آن را به کشور های مختلف صادر و از درآمد خاص حاصل از صادرات این محصول با ارزش برخوردار شد و رشد اشتغال زایی در بخش تولید قارچ خوراکی روند صعودی داشته و این امر عملکرد صنعت را افزایش خواهد داد.

با توجه به جمعيت فراوان جوان و جوياي كار تحصيل كرده بخش كشاورزي بررسي موانع و مزاياي فعاليت اشتغال زا در اين حوضه اهميت انكارناپذيري دارد توليد قارچ خوراكي يكي از فعاليت هاي اشتغال زا و درعين حال زود بازده در كشاورزي است.

توسعه صنعت پرورش قارچ راهی مطمئن و مغتنم برای ایجاد اشتغال و همچنین فرصت سرمایه گذاری برای بهبود سلامت جامعه است/س

برچسب ها: پرورش ، قارچ ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.