تحليلگر سياسي عرب گفت: عربستان سعودي از نزديک شدن روابط ايران و آمريکا خشمگين است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "عبدالحميد صيام" در گفتگو با شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي از نيويورک درباره دليل مخالفت عربستان از پذيرش عضويت غير دائم خود در شوراي امنيت و در پاسخ به اين پرسش که آيا اين اقدام رياض به اصلاح ساختار شوراي امنيت کمک خواهد کرد،گفت: اصلاح ساختار شوراي امنيت کار آساني نيست و پيش از اين و مشخصا از سال 1992 و دبير کلي "پطرس غالي" بر سازمان ملل ايده اصلاح ساختار شوراي امنيت و افزايش اعضاي آن براي همسويي با جهان کنوني مطرح شد. اصلاح اين ساختار بسيار دشوار بوده چرا که اصلاح شوراي امنيت به منشور سازمان ملل مرتبط است و اگر قرار است در منشور اين سازمان تغييراتي ايجاد شود بايد پارلمان هاي پنج عضو دائم شوراي امنيت با اين مسئله موافقت کنند و اين مسئله نيز دشوار است به اين دليل تغييري در اصلاح ساختار اين شورا ايجاد نشده است. اصلاح اين ساختار به مذاکرات گسترده اي براي ايجاد اجماع در اين شورا نيازمند است. اين تصميم عربستان نگاه ها را بر نواقص اين شورا متمرکز کرد. همان طور که اين کشور در بيانيه خود اعلام کرد اين شورا معيارهاي دوگانه اي دارد. اين اقدام عربستان داراي پيام هاي سياسي ديگري نيز هست. در حال حاضر شاهد آن هستيم که ايران و آمريکا تلاش مي کنند روابط خود را بهبود دهند و گفتگوهايي ميان دو کشور در جريان است و عربستان سعودي از اين وضع ناراضي است. 

وي افزود: همچنين تلاشي هايي براي تقويت نظام سوريه در جريان است و تلاش مي شود کنفرانس ژنو2 برگزار شود و از ايران براي شرکت در اين کنفرانس دعوت خواهد شد. ديروز جان کري وزير خارجه آمريکا از همکاري نظام سوريه ستايش کرد و اين مسئله نارضايي عربستاني ها را به همراه داشته است. رياض موضع مشخصي در تعامل با ايران و سوريه دارد اين در حالي است که آمريکا مي خواهد روابط خود را با تهران و دمشق ارتقا دهد. اين تصميم عربستان فرياد شديد اين کشور در اعتراض به اين اقدامات واشنگتن است.

وي درباره سفر منطقه اي اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل در امور سوريه بيان داشت: وي در اين سفر مي خواهد از کشورهاي مورد نظر به ويژه طرف هايي که بر نظام سوريه و گروه هاي مخالف تاثيرگذارند درباره کنفرانس ژنو2 تعهد بگيرد که همکاري خواهند کرد. به ايران اجازه داده نشد در کنفرانس ژنو1 حضور داشته باشد و امروز از اين کشور خواسته مي شود در اين کنفرانس حضور يابد. ابراهيمي همان طور که از ايران مي خواهد بر نظام سوريه اعمال نفوذ کند از عربستان نيز مي خواهد بر گروه هاي مخالف نظام سوريه تاثير بگذارد. بنابراين هدف سفر منطقه اي ابراهيمي براي گرفتن اين تضمين است که همه در ژنو2 شرکت خواهند کرد و درباره موضوع اين کنفرانس نيز توافق حاصل خواهد شد.

به گفته وي، در حال حاضر قدرت هاي جهاني درباره برگزاري اين کنفرانس توافق کرده اند و تنها مانع کنوني راضي کردن برخي از گروه هاي مخالف نظام سوريه براي شرکت در اين کنفرانس است.

عبدالحميد صيام تاکيد کرد: در صورتي که عربستان سعودي، ايران، ترکيه و مصر با برگزاري اين کنفرانس موافقت کنند و برخي از مخالفان نظام سوريه اين کنفرانس را تحريم کنند بايد اين کنفرانس برگزار شود. ائتلاف مخالفان نظام سوريه قرار است موضع خود را در استانبول درباره شرکت در اين کنفرانس اعلام کند. اين ائتلاف مخالف شرکت ايران و نظام سوريه در اين کنفرانس است ولي اين مخالفت منطقي نيست چرا که بايد مذاکرات ميان طرف ها برگزار شود و هيچگاه مذاکرات ميان دوستان و متحدان برگزار نخواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار