نشت مواد راديو اکتيو از نيروگاه هسته اي فوکوشيماي ژاپن در طول دو روز دوازده هزار برابر بيشتر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، دو سال و نيم پس از حادثه زلزله و سونامي اي که باعث تخريب قسمتي از نيروگاه هسته اي فوکوشيما شد، شينزو آبه نخست وزير ژاپن به حقيقت تلخ و دردناکي  اعتراف کرد. ژاپن به کمک نياز دارد. شينزو آبه نخست وزير ژاپن، گفت: ژاپن به دانش پيشرفته و کارشناسان خارجي براي مهار اين مشکل نياز دارد.

در چند ماه گذشته در عمليات پاکسازي نيروگاه فوکوشيما برخي از کارگران در معرض مواد راديو اکتيو قرار گرفتند. گزارش شده که ميزان آلودگي مواد راديو اکتيو از زمان بروز مشکل در سال دو هزار و يازده افزايش يافته است و به حداکثر خود رسيده است.

مشکل ديگر اين نيروگاه نشت آب هاي آلوده به مواد راديو اکتيو به خارج از راکتور هسته اي آسيب ديده است.

مخازني تهيه شده و در زير رآکتور قرار گرفته است. در اين مخازن آبي که راکتور آسيب ديده را خنک مي کند جمع شده و فيلتر مي شود سپس به داخل اقيانوس باز مي گردد. اما مشکل اين است که اين مخازن آسيب ديده و آب آلوده به مواد راديو اکتيو بدون فيلتر شدن به داخل اقيانوس ريخته مي شود.

کنستانتين سيمونوف از بنياد امنيت انرژي ملي روسيه  مي گويد: با نيروگاه فوکوشيما همانند نيروگاه چرنوبيل بايد برخورد کرد. مشکل اين است که آنها نمي توانند تصميم بگيرند که آن را تعطيل کنند يا اينکه نيروگاه به کار خود ادامه دهد.

اما براي شرکت تپکو که مسئوليت اداره نيروگاه فوکوشيما را بر عهده دارد، به نظر مي رسد که تعطيلي فوکوشيما گزينه اي محتمل نباشد. بسياري تپکو را متهم مي کنند که پس از فاجعه زلزله نتوانسته بحران را کنترل کند.شرکت تپکو مسئوليت بهره برداري از نيروگاه هسته اي کاشيوازاکي کاريوا را نيز برعهده داشت. اين نيروگاه که بزرگترين نيروگاه هسته اي جهان است در سال دو هزار و هفت نيز پس از اينکه زلزله و سونامي شديد باعث انتشار گزارش هايي درباره نشت مواد راديو اکتيو در اين نيروگاه شد، تعطيل شد.کاشيوازاکي کاريوا هنوز تعطيل است و به نظر مي رسد که فاجعه فوکوشيما هم نشان دهنده اين باشد که دو نيروگاه بزرگ هسته اي در دست يک شرکت به صورت ناموفق اداره شده است.

خبرنگار آرتي در پايان گفت: ممکن است کمک هاي خارجي بتواند به صورت همزمان هر دو مشکل را حل کند.

 در ماه مارس سال 2011 در پي زلزله در ژاپن سيستم خنک کننده رآکتور هسته اي فوکوشيما دچار مشکل شد. يک سال بعد شرکت تپکو اعتراف کرد که مي شد از اين بحران جلوگيري کرد و ژاپني ها تپکو را مسئول اين حادثه معرفي کردند.

اکنون دو سال و نيم پس از اين حادثه، مشخص شده است که نشت مخازني که آب آلوده به مواد راديو اکتيو را از سيستم خنک کننده در خود نگاه مي داشتند، بدون فيلتر شدن، روزانه چندين تن آب آلوده را وارد اقيانوس مي کند. برخي از کارشناسان هسته اي مي گويند هيچ راه حل کوتاه مدتي براي اين بحران وجود ندارد و مشکل ممکن است تا چندين دهه طول بکشد.

"روبرت جاکوبس" استاد يار دانشگاه صلح هيروشيما مي گويد: هيچ کسي نمي داند که چگونه بحران نيروگاه فوکوشيما را بايد حل کرد و در حال حاضر کسي راه حلي براي اين بحران ندارد. مشکلي که در فوکوشيما به وجود آمده است تاکنون روي نداده بود و به همين دليل اگر کارشناسان خارجي هم به کمک تپکو بيايند، حل مشکلات فوکوشيما دهه ها طول خواهد کشيد.
برچسب ها: فوکوشیما ، ژاپن ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار