اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ؛

نکاتی که از سوی تحلیلگران مذاکرات ژنو نادیده گرفته شد

فرد کاپلان، روزنامه نگار و کارشناس ارشد مسائل سیاسی در پایگاه اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت درباره مذاکرات روزهای اخیر میان ایران و گروه 1+5 در ژنو سوئیس به جز پوشش وسیع رسانه‌ای، تحلیل‌ها و اظهار نظرهای فراوانی در رسانه ها منتشر شد. با این حال2 موضوع نادیده گرفته شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، وی افزود: اول، احتمال دستیابی به یک پیشرفت واقعی و بی‌سابقه نسبتا بالاست، موضوعی که در این مرحله از مذاکرات شگفت‌آور است. موضوع دوم، مطالبات اصلی ایرانیان- تا آنجا که از آن اطلاع در دست است- بسیار منطقی است.
نویسنده می‌افزاید حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در انتهای سفر خود به نیویورک اعلام کرد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سه شنبه و چهارشنبه ماه اکتبر(23 و 24 مهر) در ژنو با هیئت‌های کشورهای 1+5 برای دستیابی به توافقی نهایی در بازه  یک ساله دیدار خواهد کرد.
بسیاری این زمان‌بندی را جاه‌طلبانه خواندند و برایشان این سوال مطرح شد که چنین گفتگوهایی چگونه ممکن است. اما این گفتگو‌ها- حداقل دور اول آن- به دور از بحث‌های نمادین بود. در ژنو،‌به جای صحبت از مباحث تکراری و تاکید بر کلیات و تشریفات، دکتر ظریف، پاورپوینتی را با جزییات و مسائل تکنیکی به زبان انگلیسی شرح داد که دیگر جایی برای بدفهمی و سوء‌تفاهم باقی نگذاشت.  
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار