"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا گفت که تعطیلی دو هفته‌ای دولت خسارات زیادی به آمریکا وارد کرده و اقتصاد و اعتبار جهانی آمریکا از بسته شدن دولت صدمه خورده است و در اینجا هیچکس پیروز نشده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  سی ان ان؛رئیس جمهور آمریکا در یک نطق از کاخ سفید گفت که تعطیلی دولت خسارات زیادی به آن کشور وارد کرده است.

وی تاکید کرد: بحران های سیاسی در آمریکا دشمنان ما را تشویق می کند.

اوباما گفت:تهدید ورشکستگی به تنهایی باعث شد حجم بدهی دولت افزایش پیدا کند.

وی در بخشی از اظهارات خود درپی بازگشایی دولت آمریکا طی سخنانی در واشنگتن گفت، من در شبِ گذشته لایحه ای را امضا کردم تا دولت مان را بازگشایی کنیم و صورتحساب هایمان را نیز بپردازیم، زیرا دمکرات ها و جمهوریخواهانِ مسئولیت پذیر، دست به دست هم دادند تا به اولین بسته شدن دولت در هفده سال گذشته پایان دهند و از اولین ورشکستگی آمریکا در تاریخ بیش از دویست ساله ی این کشور نیز جلوگیری کنند. 

اوباما تأکید کرد، هیچکسی در این مناقشات که منجر به بسته شدن شانزده روزه دولت فدرال آمریکا شد، پیروز نشد. وی گفت، به روشنی می گویم که هیچ برنده ای در اینجا وجود ندارد. 


وقایع چند هفته گذشته صدماتی به اقتصاد ما زد که به هیچ وجه ضروری یا اجتناب ناپذیر نبود. ما هنوز مقیاس این لطمات را نمی دانیم، ولی تمامی کارشناسان معتقدند که این قضیه، رشد اقتصادی ما را کاهش داده است. 

مردم از مصرف خود کاسته اند و نیمی از مدیران اجرایی شرکت های آمریکایی گفته اند، بسته شدن دولت و خطر ورشکستگیِ آن، باعث شده که برنامه های آنان برای استخدام نیروهای جدید در شش ماه آتی، به تعویق بیافتد. 

مردم آمریکا از آنچه در این شهر می گذرد دلسرد شده اند و این مایه شگفتی نیست. مردم آمریکا کاملاً از واشنگتن خسته شده و به ستوه آمده اند. ما با بحرانی تصنعی که خودمان ایجاد کرده ایم، اقتصادمان را به عقب راندیم. 

وی افزود: شاید هیچ چیزی مانند نمایش (مضحکی) که ما در این چند هفته گذشته (در واشنگتن) دیدیم، به اعتبار آمریکا در جهان و مقام و منزلت ما نزد سایر کشورها لطمه نزده باشد. این باعث تشویق دشمنان ما، جسور شدن رقبای ما و افسرده شدن دوستانمان که به رهبریتِ باثباتِ ما متکی بوده‌اند، شده است.

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد نظام حاکم در آمریکا به علت فشار گروههای افراطی دچار تفرقه است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت شب گذشته من قانونی را امضا کردم تا بر اساس آن دولت را مجددا بازگشایی و بدهیهای آمریکا را پرداخت کنم زیرا دموکراتها و جمهوریخواهان مسئولیت شناس با یکدیگر هم رای شدند. در نتیجه اولین تعطیلی دولت در هفده سال گذشته به پایان رسید. همچنین جلوی وقوع اولین ورشکستگی دولت و ناتوانی از بازپرداخت بدهیها در دویست سال گذشته گرفته شد. این دو تهدید برای اقتصاد ما برطرف شده است. باید توجه کنیم به لحاظ سیاسی این اتفاق برنده ای نداشته است. تعطیلی دولت در دو هفته گذشته صدمه ای غیرضروری و بی دلیل به اقتصاد ما زد. البته ما هنوز نمی دانیم ابعاد واقعی این خسارت چه قدر بوده است اما همه تحلیلگران بر این باورند این اتفاق رشد اقتصاد ما را کندتر کرد. ما می دانیم خانواده های زیادی در این مدت حقوق دریافت نکردند یا از خدماتی که به آن وابسته بودند محروم شدند. ما می دانیم کسانی که می خواستند خانه بخرند نتوانستند وام مورد نظر خود را دریافت کنند. وام فعالیتهای اقتصادی کوچک متوقف شده بود. ما می دانیم مصرف کنندگان نیز پول کمتری خرج کردند.

نیمی از مدیران شرکتها در آمریکا گفته اند تعطیلی دولت و خطر تعطیلی دولت باعث شده آنها طرحهای خود را برای استخدام نیرو تا شش ماه آینده متوقف کنند. حتی نگرانی از افزایش نیافتن سقف استقراض و ناتوانی از بازپرداخت بدهیها به موقع، هزینه استقراض را افزایش داده است که در نهایت سبب افزایش کسری بودجه و بدهیهای ما می شود. ما می دانیم ناراحتی و عصبانیت مردم واشنگتن از تاثیر تعطیلی دولت تا کنون این قدر نبوده است.

البته اصلا جای تعجب ندارد زیرا مردم آمریکا به طور کامل از واشنگتن خسته شده اند.

درست زمانی که احیای اقتصاد کشورمان به اشتغالزایی بیشتر نیاز دارد، ما خودمان بحران دیگری درست می کنیم که اقتصادمان را به عقب می راند.

هیچ منطق اقتصادی برای این مسئله نبوده است.در چهار سال گذشته اقتصاد ما در حال رشد بوده است ، شرکت ها اشتغالزایی کرده اند و کسری بودجه ما به نصف کاهش یافته است.

شنیده ایم برخی اعضای کنگره که برای تعطیلی دولت تلاش کردند می گفتند این کار را برای نجات اقتصاد آمریکا انجام می دهند اما در سه سال گذشته هیچ کاری بدتر از تاکتیک ها و روشهایی که این بحران ساختگی را بوجود آورد ، به اقتصاد ما لطمه نزده است.
این حرف من نیست، موسسه ای که رتبه اعتبار مالی آمریکا را تعیین می کند ، آشکارا همین حرف ها را زد.
این موسسه گفت اقتصاد آمریکا همچنان پویاتر و مقاوم تر از بقیه اقتصاد کشورهای پیشرفته است و تنها چیزی که اقتصاد ما را به خطر می اندازد، تکرار سیاست رفتن تا لبه پرتگاه مالی است. این حرف مؤسسه اعتبار سنجی است. این حرفی سیاسی نیست بلکه نتیجه تحلیل چیزی است که به اقتصاد ما لطمه می زند.


اتفاقات دیپلمات های ما نیز همین نظر را دارند و آنها همین نظر را از همتایان خود در کشورهای دیگر می شنوند.
اوباما گفت این اتفاقات دشمنان ما را خشنود کرد و رقبای ما را جسورتر کرد و البته دوستانی که انتظار دارند ما الگویی منظم و باثبات برای آنها باشیم، مایوس کرد.


البته خبر خوب این است که ما مثل همیشه صدمات را جبران می کنیم. آمریکا بستر اقتصاد جهان است به این علت که بیشتر کشورهای دیگر جهان به ما به عنوان امن ترین و قابل تکیه ترین مکان برای سرمایه گذاری نگاه می کنند. ما این مسئولیت را در بیش از دو قرن به دست آورده ایم و علت آن هم پویایی اقتصاد ما و کارآفرینان ما ، بهره وری کارگران و کارمندان ما و همچنین عمل ما به وعده هایی است که می دهیم.


من امروز از مردم و فعالان اقتصادی کشورم و بقیه جهان می خواهیم بدانند که اعتبار آمریکا به طور کامل همچنان باقیست و هیچ تردیدی درباره آن وجود ندارد.


اوباما افزود همه می دانیم که ما اکنون نظامی دچار تفرقه داریم و جنجال آفرینی و مخالفت های زیادی می شود و فشار از جانب افراطی ها تا چه حد کار روزمره ما را مشکل کرده است.

البته باید قبول کرد که همه مسائل را یک جور نمی بینند و این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم در حل مسائل پیشرفت داشته باشیم.

وقتی ما درباره مسئله ای اختلاف داریم لازم نیست بگوییم طرف مقابل آمریکا را دوست ندارد و حرفهایی از این قبیل بزند.ما وقتی درباره مسئله ای اختلاف داریم می توانیم از روی آن عبور کنیم و روی مسائلی که اتفاق نظر داریم تمرکز کنیم و کاری انجام دهیم.

ما باید بنشینیم و رویکردی متعادل به بودجه اتخاذ کنیم، بودجه ای که اقتصاد ما را سریعتر رشد می دهد و کسری بودجه ما را کمتر می کند.

ابتدای امسال نیز همین بحث بود و اگر یک طرف سیاست رساندن آمریکا را به لبه پرتگاه و ورشکستگی دنبال نمی کرد، الان به مشکل نمی خوردیم.

ما نباید به مسئله بودجه با دیدگاههای فکری و ایدئولوژیک خودمان نگاه کنیم و فقط به دنبال کم کردن از بودجه باشیم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار