رسانه‌هاي غربي : فرانسه و اروپا به گذرگاه تروريستها تبديل شده‌اند

برخي رسانه‌ها از جمله رسانه‌هاي غربي اعلام کردند فرانسه و تعدادي از کشورهاي اروپايي به محل تردد افراد مسلح تروريست به مقصد سوريه و همچنين به مکان جذب تروريستها براي اعزام به سوريه تبديل شده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري رسمي سوريه(سانا)، روزنامه «هالو نويني» چاپ جمهوري چک نوشت دولت سوريه بيش از يکسال است که به صورت قاطعانه اعلام کرده است در حال جنگ با تروريستهاي خارجي است اما رسانه‌هاي غربي اين توصيف دولت سوريه را به تمسخر گرفته‌ اند.

هالو نويني افزود اما اکنون همين رسانه هاي غربي خود در حال استفاده از اين اصطلاحات هستند.
اين روزنامه نوشت نخستين گروه  از تروريستها از ليبي و  از طريق ترکيه به سوريه آمدند و ترکيه کار ورود آنها را به سوريه تسهيل کرد و آنهايي که آمده بودند نيز به نوبه خود به تسهيل ورود ساير تروريستهاي خارجي اقدام کردند.

اين روزنامه چاپ جمهوري چک افزود بيشتر آنها در حال حاضر از تونس ، ليبي ، عربستان ، مصر ،‌چچن ، قفقاز ، کوزوو ، بوسني و برخي کشورهاي اروپايي غربي به سوريه مي آيند. اين روزنامه نوشت همين مسئله باعث شده است بسياري از فرماندهان سازمانهاي امنيتي غربي از بازگشت تندروها به کشورهاي غربي و تأسيس هسته هاي تروريستي وابسته به القاعده در اين کشورها ابراز نگراني کنند.

هالو نويني تصريح کرد کشمکش کنوني بين گروههاي تروريستي در سوريه نتيجه منطقي اختلافات کنوني بين آنها و کشورهاي حامي آنان است. اين کشورها به درگيري کنوني بين اين گروهها چندان توجه ندارند زيرا هدف اصلي آنها تضعيف سوريه و از بين بردن هرچه بيشتر زيرساختهاي اين کشور است.

يک نويسنده فرانسوي نيز گفت فرانسه و برخي کشورهاي اروپايي به گذرگاه و جذب شمار زيادي از « جهادي‌ها»ي خارجي تبديل شده اند که به ترکيه مي آيند و از آنجا به سوريه فرستاده مي شوند. ژاک فولورو در مقاله اي در روزنامه لوموند چاپ فرانسه با عنوان « افزايش شديد تعداد جنگجويان خارجي در سوريه» نوشت شمار زيادي از جوانان چچني با  عبور از فرانسه به صف « جهادي‌ها» در سوريه ملحق مي شوند.

وي خاطر نشان کرد معيارهاي شبکه هاي « جهادي» عازم سوريه تابستان گذشته تغيير کرد چرا که به گفته يک مسئول در سازمانهاي اطلاعاتي فرانسوي ،‌نبرد عليه دولت سوريه و حملات شيميايي به دعوت به «آتش افروزي» در اين کشور تغيير ماهيت داده و فعاليتهاي تبليغاتي اين شبکه‌ها بي سابقه است و حتي در افغانستان نيز سابقه نداشته است.

اين نويسنده فرانسوي نوشت ديپلماتها و سازمانهاي اطلاعاتي غربي شاهد افزايش شديد « جهادي‌ها »يي هستند که از قفقاز به ويژه چچن به سوريه مي آيند و نقاط عبور آنها در اروپا نيز مشخص شده است و آنها از وين پايتخت اتريش عبور مي کنند.

وي افزود سازمانهاي اطلاعاتي فرانسوي از جمله اداره مرکزي اطلاعات داخلي از وجود يک کانال ديگر عبور تندروهاي چچني از طريق شهر نيس فرانسه خبر مي دهند. حدود ده هزار چچني در خاک فرانسه اقامت دارند. چچني هاي در فرانسه منتظر هستند تا بعد از بررسي درخواست پناهندگي سياسي آنها به ترکيه بروند.

يک مقام اطلاعاتي فرانسوي گفته است :« بسياري از افراد جهادي از فرودگاه بين المللي نيس استفاده مي کنند زيرا مأموران اين فرودگاه دقت زيادي در فعاليت هاي خود ندارند.»

اين نويسنده تصريح کرد تغيير مهم ديگري که در حرکت « جهادي‌ها»ي خارجي به سوريه روي داده است به استراليا مربوط مي شود به گونه اي که  استراليا به يکي از منابع تندروها تبديل شده و تحرکات آنها در شهرهاي استراليا افزايش يافته است. ژاک نوشت برخي کشورهاي ديگر مانند ايتاليا شاهد بازگشت شبکه‌هايي است که براي جذب تندورها براي جنگ در سوريه تلاش مي کنند.

اين نويسنده فرانسوي افزود برخي کشورها که در «رادارهاي مبارزه با تروريسم » ديده  نمي شدند به تازگي ظاهر شده‌اند و شبکه‌هاي اطلاعاتي آثاري از شبکه هاي جذب تندرو شناسايي کرده‌اند. اخيرا براي اولين بار حضور فردي اهل لوگزامبورک در ميان «گروههاي مسلح» در سوريه اعلام شد.
به گفته  اين نويسنده فرانسوي تعداد جهادي هاي فرانسوي که از اواخر ماه مه گذشته تا اوايل اکتبر کنوني به فرانسه رفته اند دو برابر شده است و يکي از وزيران فرانسوي تعداد اين افراد را بيش از 400 نفر اعلام کرد.

ژاک لوفورو معتقد است سازمانهاي اطلاعاتي غرب متوجه شده‌اند که همه تندروهاي خارجي از طريق ترکيه به سوريه مي روند و همين باعث شده است بسياري از مقامات فرانسوي بگويند آنکارا همه ظرفيت خود را براي تعقيب « جنگجويان تندرو» به کار نگرفته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار