روزنامه زمان چاپ ترکيه در مقاله اي در شماره امروز خود نوشت: طرفين مذاکرات هسته اي در ژنو در پايان مذاکرات آن را مثبت ارزيابي و درباره نتايج آن ابراز خوشبيني کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه زمان در مقاله اي به قلم "فکرت ارتان " نوشت:‌ بايد خاطر نشان کرد 5 عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل کشورهايي هستند که در چارچوب پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي به عنوان کشورهاي صاحب سلاح هسته اي پذيرفته شده اند. هند و پاکستان نيز دو کشور ديگر هستند که خارج از چارچوب ان پي تي  سلاح هسته اي در اختيار دارند. علاوه بر آن اسرائيل نيز بي ترديد سلاح هسته اي در اختيار دارد. گفته مي شود ، کره شمالي نيز سلاح هسته اي در اختيار دارد. بر اساس برآوردها شمار تسليحات هسته اي آمريکا 7100 ، روسيه ،‌12000، انگليس 225 ، فرانسه ،‌300 ،  پاکستان 70 الي 90 ،‌اسرائيل 80 (‌که برخي نيز اين رقم را حدود 200 بمب هسته اي مي دانند) و هند 60 الي 80 بمب هسته اي است. بايد خاطر نشان کرد که برد و قدرت اين تسليحات با يکديگر متفاوت است. ارقام فوق نشانگر آنست که حدود 90 درصد تسليحات هسته اي متعلق به آمريکا و روسيه است. 
روسيه با 12 هزار سلاح هسته اي در ميان کشورهاي داراي سلاح هسته اي در رديف نخست قرار دارد. 

موضوع مهمي که بايد خاطر نشان کرد ،  اينست که هيچيک از اين کشورها قصد ندارند از تسليحات هسته اي صرف نظر کنند. اين کشورها همچنان تسليحات هسته اي را در اختيار خواهند داشت. اما آمريکا و روسيه در چارچوب موافقتنامه استارت شمار کلاهک هاي هسته اي خود را کاهش مي دهند. به رغم آن اين کشورها تلاش مي کنند تسليحات هسته اي خود را نوسازي و به  فناوري هاي پيشرفته تر اين تسليحات نيز دست يابند.   آمريکا ،‌فرانسه و انگليس در اين جهت گام بر مي دارند . 

روسيه از سال ها پيش اين موضوع را آشکارا اعلام کرده است که از سلاح هاي هسته اي صرف نظر نخواهد کرد و اين تسليحات را براي بقاي خود ضروري مي داند. روسيه هفته گذشته نيز اعلام کرد که بودجه تسليحات هسته اي خود را به ميزان 50 در صد افزايش خواهد داد. روسيه قصد دارد اين رقم را سال 2016 ميلادي به 1/4 ميليارد دلار برساند. روسيه در سال هاي اخير سالانه 700 ميليون دلار صرف پيشرفته تر ساختن تسليحات هسته اي کرده است.

بايد خاطر نشان کرد که ديگر اعضاي کلوپ کشورهاي هسته اي نيز شايد نه به اندازه روسيه اما مبالغ سنگيني صرف پيشرفته تر کردن تسليحات هسته اي خود کرده اند. روسيه و ديگر اعضاي کلوپ هسته اي قصد ندارند از سلاح هاي هسته اي صرف نظر کنند . در کنار آن ، کشورهاي مذکور مايل نيستند ايران توان دستيابي به بعد نظامي هسته اي را کسب کند. سخن 5 عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل آنست که ما بايد اين سلاح ها را در اختيار داشته باشيم اما ديگر نبايد چنين سلاحي در اختيار داشته باشند. بي ترديد اين سخن يکي از رياکاري ها و تناقض هاي جهاني است که در آن زندگي مي کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار