برداشت بي رويه از سفره هاي زير زميني عامل کاهنده کيفيت آب

خشکسالی‌های پیاپی، کمبود منابع آب و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی از عوامل کاهنده کیفیت آب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران حمیدرضا تشیعی در همايش سراسري مديران کنترل کيفيت آب شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستایی با بيان اينكه در حال حاضر ۵۶ میلیون جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار گرفته‌اند، گفت: جمعیت تحت پوشش شبکه آب آشامیدنی از 89.6 درصد در سال ۷۰ به 99.2 درصد در سال ۹۱ ارتقاء یافته است.

وي افزود: جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب شرب سالم کشور نیز در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر است که این شاخص از 39 درصد در سال ۷۶ به 76.7 درصد در سال ۹۱ رسیده است.

تشيعي با اشاره به اهداف توسعه هزاره که در سال 2000 در سازمان ملل مورد موافقت قرار گرفته، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در زیرساخت ها و تأسیسات زیربنایی آب، کنترل آلودگی موجود در آب، رسیدگی به مشکلات مربوط به آب از برنامه‌های تعیین شده در این منشور در مقوله آب است.

وی در خصوص تحقق این اهداف یادآور شد، تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در ایران ۱۰ سال قبل از تدوین این اهداف در سازمان ملل بوده که افتخاری چشمگیر برای ایران اسلامی در خدمت‌رسانی صحیح و برخورداری هموطنان از آب شرب سالم است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهر در کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی هستند، گفت: شرکت های آب و فاضلاب به تنهایی پاسخگوی وضعیت کیفیت آب در کشور نيستند.

وي مصرف بی‌رویه کود و سموم در فعالیتهای کشاورزی، تخلیه فاضلاب های صنعتی و فاضلاب های خانگی به صورت خام، ورود روان آب های شهری به منابع آب و دفن غیر اصولی زباله‌ها را از مهمترین عوامل کاهش و تخریب کیفیت آب در کشور عنوان کرد.

بر اساس اين گزارش، در اين گردهمایی دو روزه كه به میزبانی آبفای مشهد برگزار شد، سيد كوشيار اعظم واقفی مدیر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب کشور خشکسالی‌های پیاپی، کمبود منابع آب و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی را از عوامل کاهنده کیفیت آب دانست و گفت: علیرغم وجود چالش ها و محدودیت های منابع مالی، شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی توانسته‌اند آب را با کیفیت تضمین شده به دست مشترکین برسانند.

همچنين برگزاری نمایشگاه جانبی دستاوردهای صنعت کشور در زمینه‌ی کنترل کیفیت به جهت همسویی با اهداف متعالی شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب کشور و به منظور رشد و ارتقاء هر چه بیشتر این بخش در سطح کشوری، از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار