شبکه تلويزيوني النيل:

فضاي مذاکرات هسته اي ژنو "بسيار مثبت" بود+ سه نتيجه حاصله

خبرنگار شبکه تلويزيوني النيل در ژنو تاکيد کرد: صدور بيانيه مشترک ايران و کشورهاي پنج به علاوه يک نشان دهنده آن است که فضاي "بسيار مثبتي" بر مذاکرات ژنو حکمفرما بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "مجدي يوسف" در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني گفت: در خصوص نتايج مذاکرات ژنو بايد گفت در اين مذاکرات سه نتيجه حاصل شد اولين نتيجه اين بود که طرفين در مورد برگزاري دور جديد مذاکرات در روزهاي هفتم و هشتم نوامبر آينده توافق کردند. نتيجه دوم اين بود که ايران طرح پيشنهادي خود را به کشورهاي غربي ارائه کرد و نتيجه سوم نيز اين بود که در پايان نشست ژنو ايران و غرب بيانيه اي مشترک صادر کردند.

براساس اين گزارش، از مدت ها پيش تا کنون اين براي اولين بار است که طرفين اقدام به صدور بيانيه مشترک مي کنند. اين مساله نشان مي دهد که فضاي مذاکرات ژنو مثبت بوده است و طرفين به توافق هايي دست يافته اند.

وي افزود: بيشترين سئوال هايي که در کنفرانس خبري کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا پرسيده شد در مورد جزئيات طرح پيشنهادي ايران بود. اشتون از پاسخگويي به اين سوال خودداري کرد اما بر اساس برخي از خبرهاي غير رسمي بخشي از جزئيات طرح ايران مشخص شده است. اين خبرها حاکي از آن است که احتمالاً ايران اقدام به انتقال بخشي از اورانيوم غني شده خود به خارج از کشور مي کند و اين اقدام ايران به لغو سريع و مستقيم بخشي از تحريم هاي بين المللي اعمال شده عليه اين کشور مرتبط است. ايران مسئله بازرسي هاي سرزده از تاسيسات هسته اي خود را به بخش پاياني طرح پيشنهادي خود موکول کرده است.

مجدي يوسف گفت: هيچ کس نمي تواند سرنوشت مذاکرات هسته اي ميان ايران و کشورهاي پنج به علاوه يک را پيش بيني کند. در گفتگوهايي که با تعدادي زيادي از مسئولان داشتيم همه آنها اظهار داشتند فضاي مثبت حاکم بر مذاکرات ژنو به معناي آن نيست که بيش از حد خوشبين باشيم. مذاکرات هسته اي ايران و غرب هميشه شاهد فراز و نشيب بوده است و گاهي اوقات حتي به توقف کامل منتهي شده است از اين رو هيچ کس نمي تواند پيش بيني کند اين گفتگوها چگونه پيش خواهد رفت. اما در اين زمينه اين احتمال وجود دارد که تا شش ماه ديگر در پرونده هسته اي ايران گشايش واقعي ايجاد شود.

بر اساس اين گزارش، دو طرف توافق کرده‌اند که جزئیات آنچه در این دو روز گذشته را محرمانه باقی گذارند و این نشان از آن دارد که بازی خیلی پیچیده‌تر از آن چیزی است که افکار عمومی تصور آن را دارند.

کاخ سفید در بیانیه خود در خصوص ژنو، سطح جدیت تیم ایرانی را ستوده است. اشتون نیز گفته است که طرفین در سطحی بی‌سابقه به جزئیات پرداخته‌اند.

در این مذاکرات ایران یک دست‌آورد بزرگ داشت. رسانه‌ها و مقامات غربی از این پس نمی‌توانند ادعا کنند که ایران در مذاکرات جدی نیست چون خود به جدیت طرف ایرانی اذعان کرده‌اند.

در پايان آمده است: راه درازی تا حصول توافق نهایی مانده است. ایران در پیشنهاد خود بر اساس گفته‌های عراقچی، گام نخستین و نهایی را طرح کرده است. بسیار مهم است که ببینیم آیا این دو گام در نهایت مورد توافق قرار می‌گیرند یا نه؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار