الجزيره گزارش داد نتيجه مذاکرات ژنو فراتر از حدي بود که برخي تحليلگران پيش بيني مي کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نورالدين بوزيان خبرنگار شبکه تلويزيوني الجزيره عربي در ژنو گزارش داد مذاکرات ژنو طي دو روز در ميان پنهان کاري بسيار و گمانه زني هاي ضد و نقيض به پايان رسيد. حتي پس از پايان يافتن مذاکرات نيز کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نخواست از جزئيات مطرح شده در اين مذاکرات چيزي بگويد. تنها چيزي که سخنان کاترين اشتون در بر داشت اين بود که وي به طور ضمني گفت مذاکرات داراي نتايجي بوده است.

وي همچنين تاکيد کرد گفتگوهاي هسته اي در تاريخ هفتم و هشتم نوامبر از سر گرفته خواهد شد و اين گفتگوها تنها منحصر به سياستمداران نخواهد بود بلکه کارشناسان مسائل هسته اي و کارشناسان تحريم ها نيز با يکديگر گفتگو خواهند کرد.

محمد جواد ظريف رئيس هيئت مذاکره کننده ايران نيز سخنان زيادي بيان نکرد و تنها از نتيجه مذاکرات ابراز خرسندي کرد و اين مذاکرات را آغازي خوب براي مرحله جديدي خواند.

اما مساله قابل توجه اين بود که مسوول ايراني فرصت را براي اشاره کردن به مواضع ثابت کشورش از دست نداد. ايران در اين مذاکرات طرحي را به صورت نقشه راه ارائه کرده است اين طرح به وجود دو مرحله اشاره کرده است يک مرحله مربوط به اعتمادسازي ميان دو طرف مي شود و مرحله ديگر مربوط به دستيابي به تفاهم درخصوص شفاف سازي برنامه هسته اي ايران است. به نظر مي رسد  اين بار نتايج مذاکرات هسته اي از آن سطحي که برخي ترديد کنندگان در موفقيت آميز بودن اين مذاکرات پيش بيني مي کردند نيز فراتر رفته است و شايد در آينده نيز نتايج حاصل از اين مذاکرات بيش از حد انتظار ترديدکنندگان باشد.
برچسب ها: الجزیره ، ژنو ، نشست ، ایران ، هسته ای ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار