حیدرزاده:

راه‌اندازی خط سبز / زمین‌های جایگزین مسکن مهر را ندادند

مدیر کل محیط زیست استان تهران از راه اندازی سامانه خط سبز و سرشماری حیات وحش استان تهران تا ماه آینده خبر داد.

 
به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدهادی حیدرزاده در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی محیط زیست با بیان اینکه سرشماری حیات وحش استان تهران با آغاز فصل سرما با همکاری فعالان محیط زییستی انجام خواهد شد، افزود: بر اساس آخرین سرشماری ها که سال گذشته انجام شده بیشترین گونه‌های جانوری استان تهران را کل، بز، میش، قوچ و جبیر تشکیل می‌دهند که با سرشماری آینده علاوه بر این گونه‌ها، پرندگان استان تهران نیز سرشماری خواهند شد.
به گفته وی سرشماری حیات وحش مناطق چهارگانه باید به صورت فصلی انجام شود.
حیدرزاده افزود: برای سرشماری گونه‌های حیات وحش تهران ابتدا دانشجویان و فعالان محیط زیستی که خود را به اداره محیط زیست استان تهران معرفی می‌کنند شناسایی کرده و پس از مصاحبه و انتخاب افراد شایسته به آنها در این خصوص آموزش داده خواهد شد.
مدیر کل محیط زیست استان تهران همچنین از برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده از سلاح‌های بیهوشی برای محیط بانان خبر داد و گفت: یکی از دوره‌های آموزشی که مدت زیادی است برگزار نشده، استفاده از سلاح‌های بیهوشی است که برای انتقال گونه‌های حیات وحش به باغ وحش و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه داروهای بیهوشی و اسلحه‌ها خریداری شده و هفته آینده در خصوص دوز و زمان استفاده از این داروها به محیط بانان آموزش داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شش اسلحه بیهوشی در استان تهران موجود است افزود: تعداد اسلحه‌هایی که برای بیهوش کردن حیوانات به کار می رود باید حداقل به بیش از 10 قبضه برسد. علاوه بر آن در حال حاضر تنها یکی دو محیط بان استفاده از این اسلحه‌ها را بلد هستند که باید به دیگر محیط بانان نیز تعمیم داده شود.
مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: در جلسه‌ای که فردا بعد از ظهر با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد موضوع واگذاری‌ها و تعویض زمین‌های مناطق چهارگانه با زمین‌های مسکن مهر مورد بحث قرار خواهد گرفت چرا که زمین‌هایی که باید به محیط زیست واگذار شود شاخص‌های حفاظتی داشته باشند.
وی ادامه داد: زمین‌هایی که برای مسکن مهر فردیس از سازمان حفاظت محیط زیست با مساحت 200 هکتار گرفته شده بود جایگزین نشده‌اند.
حیدرزاده از راه اندازی سامانه خط سبز خبر داد و گفت: یکی از تمهیداتی که برای ارتباط مستقیم میان مردم و مسئولین اندیشیده‌ایم راه اندازی سامانه خط سبز است که از این طریق مردم می‌توانند علاوه بر آشنایی با ماموریت‌های زیست محیطی به عنوان مخبران سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.
به گفته وی این سامانه با الهام گرفتن از سامانه 1888 با همکاری شرکت مخابرات استان تهران در حال راه‌اندازی است.
مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد:‌ اهمیت راه‌اندازی این سامانه از این جهت است که برخی کشفیات باید در لحظه انجام شوند به عنوان مثال کشفیات شکار یا آلایندگی صنایع با کار نکردن فیلترها باید در همان موقع رسیدگی شود که تنها با همکاری مردم و اطلاع رسانی 24 ساعته انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که کدام کارخانه‌ها از فیلترهای هوا استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد: هفته گذشته مانوری برگزار شد که در آن مشاهده کردیم برخی کارخانه‌ها در یک ساعت مشخصی از فیلترها استفاده کرده و در ساعات دیگر برای صرفه جویی در هزینه‌ها فیلترها را خاموش می‌کرده‌اند.
حیدرزاده در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به شرایط جوی و وزش باد در هفته گذشته از نظر آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 10 میکرون احساس خطر کردیم که اگر با پدیده اینورژن نیز مواجه شویم به این معنی است که سایر آلاینده‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌اند و در صورت افزایش آلودگی هوای تهران کمیته اضطرار تشکیل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در سال جاری تا کنون شرایط هوای تهران به وضعیت اضطرار نرسیده است، افزود: بیشتر اقداماتی که انجام می‌دهیم در جهت پیشگیری از رسیدن به وضعیت اضطرار است چرا که در گذشته هماهنگی میان دستگاه‌ها با شروع فصل سرما و افزایش آلودگی هوا دیر انجام می‌شد و با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم.
مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر ریزگردها در شهر تهران منشا محیطی داشته و از کشور عراق نمی‌آیند که برای کنترل میزان این ریزگردها با وزارت بهداشت، وزارت صنایع و راهنمایی و رانندگی هماهنگی‌هایی داشته‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی بر اعلام روز سه‌شنبه به جای روز دوشنبه به عنوان روز «ناسالم» اظهار کرد: از دوشنبه ساعت 8 شب PSI ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 160 رسید که با رقم 200 که به عنوان شرایط اضطرار محسوب می‌شود فاصله داشتیم که بر همین اساس اولین اطلاعیه را ساعت 22:40 مبنی بر ناسالم بودن وضعیت هوای تهران صادر کردیم.
وی ادامه داد: اما آنچه که در صبح روز دوشنبه مشاهده شد، غبار محلی بود که به دلیل رطوبت هوا و کاهش دما شعاع دید را کاهش داده بود.
مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: پرونده پارک ملی لار طبق صحبت‌هایی که رییس سازمان حفاظت محیط زیست با شمخانی، رییس شورای امنیت ملی داشته‌اند در دستورکار شورا قرار خواهد گرفت.
حیدرزاده با بیان اینکه پارک ملی لار به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: متاسفانه در این پارک مستثنیات زیادی وجود داشته و گروه‌های مختلفی از جمله عشایر در آن حضور دارند علاوه بر آن ظرفیت دام منطقه بیش از ظرفیت مراتع بوده و صیادی و شکار مشکلات بسیاری را به وجود آورده است که از دلایل ارسال این پرونده به شورای عالی امنیت ملی هستند.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم که کل حوضه آبریز پارک ملی لار ارتقای کیفیت یافته و کیفیت مراتع ممیزی جدیدی شوند.
مدیر کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از آب شرب شهر تهران از این منطقه تامین شده و موضوع آب یکی از دغدغه‌های همیشگی شورای عالی امنیت ملی بوده است این پرونده حساسیت بیشتری پیدا کرده است.
وی در خصوص مشاهده آلودگی دریاچه لار نیز اظهار کرد: تا کنون گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی رودخانه و دریاچه لار ارائه شده است اما نمی‌توان به آن استناد کرد و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود علاوه بر آن سیاست ما در اداره کل محیط زیست استان تهران پیشگیری است./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار