شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: پيشرفتي در مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو رخ داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، کاخ سفيد اعلام کرد پيشنهادي که مذاکره کنندگان ايراني در ژنو ارائه کردند بيانگر جدي بودن اين کشور در مذاکرات هسته اي است و آمريکا پيش از اين با چنين پيشنهادي روبرو نشده است.

محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران مذاکرات ژنو را نتيجه بخش دانست و گفت اين مذاکرات به مرحله جدي با نمايندگان گروه پنج به علاوه يک رسيده است. از سوي ديگر اسرائيل خواستار لغو نشدن تحريم هاي تحميلي عليه ايران شد.

محمد السواد گزارشگر اين شبکه در گزارشي در اين زمينه افزود: نشست نخست مذاکرات ميان ايران و شش قدرت جهاني به اعلام موضع خوشبيني محتاطانه همه طرف ها منجر و توافق شد نشست جديدي در هفتم و هشتم ماه آينده براي تکميل اين مذاکرات برگزار شود.

کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که به نمايندگي از شش قدرت جهاني مسئوليت هدايت اين مذاکرات را برعهده داشت، تاکيد کرد کارشناسان هسته اي و امور تحريم ها قبل از نشست آينده با يکديگر ديدار خواهند کرد. از سوي ديگر مذاکره کنندگان ايراني پيشنهاد جديدي را در اين مذاکرات درباره برنامه هسته اي خود ارائه کردند. اين پيشنهاد دو ماه پس از انتخاب رياست جمهوري ايران مطرح شده است و کشورهاي غربي، روحاني را فردي ميانه رو مي دانند. تا کنون جزئيات اين پيشنهاد فاش نشده است ولي بعيد نيست باعث از بين رفتن اختلافات ايران و کشورهاي غربي شود.

محمد جواد ظريف گفت: گفتگوهاي هسته اي نتيجه بخشي با قدرت هاي بزرگ داشتيم و فکر مي کنيم درحال ورود به مرحله جديدي از روابط ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک هستيم. اميدوارم قدرت هاي جهاني براي حل و فصل اختلافات در برنامه هسته اي ايران آماده باشند.

گزارشگر اين شبکه افزود: طرف هاي شرکت کننده در اين مذاکرات از بيان گشايش سريع در حل و فصل اختلافات خودداري مي کنند. به نظر مي رسد پيشرفتي در اين مذاکرات حاصل شده است چرا که براي اولين بار کارشناسان امور تحريم ها در اين نشست ها حضور يافتند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار