نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، مذاکرات اخير گروه پنج بعلاوه يک با جمهوري اسلامي ايران را فرصتي براي آزمايش صداقت غربي ها خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،  سفير و معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نشست کميته خلع سلاح و امينت بين المللي گفت ايران با صداقت کامل و با اين انتظار وارد مذاکرات ژنو شد .
غلامحسين دهقاني افزود هدف ايران از ورود به اين مذاکرات اين است که در فرآيند مذاکرات جدي، زمان بندي شده و نتيجه بخش، نگراني طرفهاي مقابل را رفع کند.
وي افزود انتظار مي رود طرفهاي ديگر نيز علاوه بر به رسميت شناختن حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي ، شامل برخورداري از چرخه کامل ملي سوخت هسته اي، نگراني هاي ايران را با برداشتن همه تحريم هاي يک جانبه و چندجانبه برطرف کنند. 
سفير و معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل پيشنهادهاي آقاي ظريف در نشست ژنو را مجموعه منسجمي براي پيشبرد مذاکرات دانست و گفت طرفهاي مقابل نيز بايد با استفاده از اين فرصت ثابت کنند که در يافتن راه حل براي اين مسئله صادق هستند.
دهقاني با اشاره به حمايت تعداد زيادي از کشورهاي جهان از مذاکرات کنوني ايران و گروه پنج بعلاوه يک و ابراز اميدواري مقامات اين کشورها نسبت به موفقيت مذاکرات يادشده ، ضمن تشکر از اين همراهي بين المللي گفت فقط يک رژيم در منطقه ما وجود دارد که مخالف اين مذاکرات است و تمام تلاش خود را براي به شکست کشاندن آن انجام مي دهد.
دهقاني همچنين مواضع کشورمان را درباره تحولات يکسال گذشته در زمينه خلع سلاح تشريح و از نشست عالي رتبه مجمع عمومي در مورد خلع سلاح هسته اي که به ابتکار عدم تعهد برگزار شد، به عنوان موفقيتي در اين زمينه ياد کرد .
وي با يادآوري پيشنهادهاي سه گانه رئيس جمهور کشورمان به نمايندگي از جنبش عدم تعهد در نشست يادشده، تأکيد کرد اين پيشنهادها بايد به مثابه نقشه راهي در زمينه خلع سلاح هسته اي مورد توجه قرار گيرند و عملياتي شوند .
دهقاني خلع سلاح هسته اي را يک حق و همزمان تعهد دانست که کشورها بايد براي تحقق اين حق به تعهدات و مسئوليت هاي خود عمل کنند. 
وي در اين زمينه با ارائه مفهوم مسئوليت مشترک و متفاوت کشورها در زمينه خلع سلاح هسته اي گفت  کشورهاي غيرهسته اي با تعهد به خودداري از توليد سلاحهاي هسته اي به وظيفه خود عمل کرده اند و اکنون مسئوليت اصلي براي نابودي سلاحهاي هسته اي، متوجه کشورهاي هسته اي است و آنها بايد به اين تعهد حقوقي چند دهه اي خود پايبند باشند و همه سلاحهاي هسته اي خود را نابود کنند.
سفير و معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل با اشاره به خطرات ساير سلاح هاي کشتار جمعي، ضمن محکوميت قوي استفاده از سلاح شيميايي در سوريه، از پيوستن اين کشور به کنوانسيون سلاحهاي شيميايي به عنوان گامي مهم در راستاي تحقق منطقه عاري از سلاحهاي کشتار جمعي در خاورميانه ياد کرد.
دهقاني با ياد آوري خطر زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي گفت اين رژيم، به عنوان تنها غيرعضو پيمان عد م اشاعه هسته اي در خاورميانه، منشأ تهديد صلح و امنيت منطقه اي و بين المللي است.
وي افزود: رژيم صهيونيستي بايد فورا به پيمان عدم اشاعه هسته اي بپيوندد و همه تأسيسات هسه اي خود را تحت نظارت پادمان هاي جامع آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دهد. 
سفير و معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل گفت اين اقدام مي تواند زمينه را براي تحقق منطقه عاري از سلاح هسته اي که جمهوري اسلامي ايران در سال 1974 ميلادي پيشنهاد داده و کماکان از حمايت قوي بين المللي برخوردار است، فراهم کند .
نشست سالانه کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي که در مقر سازمان ملل در نيويورک آغاز شده است، در بيش از يکماه ضمن بررسي تحولات يکسال گذشته در زمينه خلع سلاح و امنيت بين المللي، بيش از 60 قطعنامه را نيز در اين زمينه به تصويب خواهد رساند. 
جمهوري اسلامي ايران از کشورهاي فعال کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي است و امسال با وجود مخالفت رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي غربي حامي اين رژيم، به اتفاق آراء به عنوان گزارشگر اين کميته انتخاب شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار