مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: بهره برداران و باغداران امسال با رعایت اصول فنی و کاهش 50 درصدی از میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در مقایسه با سالیان گذشته باعث افزایش کیفیت محصول و اخذ تأییدیه استاندارد شده اند.

حمیدرضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: اکثر محصول به دست آمده از اراضی هفت هزار و 720 هکتاری شهرستان که تحت نظارت و مراقبت شبکه IPM (کلاس آموزشی تولید محصول سالم) و کلینیک های گیاه پزشکی هستند بتوانند تاییدیه استاندارد محصول سالم را دریافت کنند.

وی از برداشت 300 هزار تن سیب درختی و رشد 25 درصدی تولید این محصول در باغات این شهرستان خبر داد و افزود: اتخاذ سیاستهایی مانند کنترل فرآیندهای کاشت، برداشت، کاهش مصرف انواع سموم شیمیایی و روش کنترل آفات، استفاده از کودهای آلی و زیستی و بکارگیری روش مکانیکی و بیولوژیکی در افزایش تولید محصولات باغی تاثیر بسزایی دارد.

خلیلی افزود: امسال 240 هزار تن از 300 هزار تن محصول در حال برداشت تحت پوشش شبکه IPM قرار گرفته ولی حدود 400 تن از این محصول توانست برند محصول سالم و ارگانیک را دریافت کند و مابقی تحت مراقبت IPM بوده که موجب شده تا محصول از نظر کیفیت و باقیمانده سموم درحد استاندارد قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اضافه کرد: با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی، اصلاح و احیای باغات، میزان تولید سیب درختی باغات شهرستان به دو برابر میزان فعلی یعنی 600 هزار تن برسد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات رشد قابل توجهی داشت، گفت: امسال قیمت ارز بالاتر از بهای تمام شده محصول است، این امر موجب ترغیب و تشویق بیشتر تولیدکنندگان و بهره برداران برای صادرات محصولات زراعی می شود.

خلیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب دماوند به کشورهای حاشیه خلیج فارس وکشورهای آسیایی و همچنین اروپا به میزان بسیار محدود صادر می شود، افزود: چندی قبل سفیر مالزی نیز در بازدید از باغات شهرستان دماوند اعلام آمادگی کرد تا اقدامات لازم را برای واردات سیب دماوند به کشورش انجام دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند افزود: قیمت سیب در مالزی سه تا چهار دلار و قیمت تمام شده این محصول در کشور زیر یک دلار است، از این رو، توجیه اقتصادی خوبی در انتظار صادرکنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود و زمینه ارزآوری مناسبی به کشور فراهم می آید که امید می رود این امر محقق شود./س


برچسب ها: سموم ، سیب ، تولید ، باغداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.