خط مشی و جهت گیری امروز این سازمان بازگشت به رسالت حقیقی خود شامل تعمیق و فهم ارزشهای دینی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی و معرفی کردن آنها در قالب گردشگری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضويˈدكترمهدی حجتˈ دوشنبه شب در مراسم معارفه مدیر کل جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی که در هتل پارس مشهد برگزار شد، افزود: طی سالهای اخیر سازمان میراث فرهنگی کشور از حوزه فعالیت اصلی خود به کلی خارج شد.
 
وی گفت: ریشه و هویت مردم ایران میراث فرهنگی آنهاست و هر آنچه در گذشته و حال توسط مردم این سرزمین انجام می گیرد در مقوله میراث فرهنگی تعریف می شود.
 
او افزود: جوان امروز کشور متمدن ایران اسلامی به دلیل جدایی از ریشه خود در پوشش و نوع رفتارش مقلد غربیان است و با وزش اندک بادی از غرب ،جوانان به عنوان برگهای درخت تنومند فرهنگ کشور اسیر باد می شوند و از شاخه جدا می گردند.
 
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز وظیفه اصلی این سازمان جستجوی ریشه های فرهنگی کشور، حفاظت و معرفی آنهاست تا برگهای درخت تنومند فرهنگ و تمدن ایران در مقابل توفان غرب از آن جدا نشود.
 
وی اظهار داشت: ملت ایران هر آنچه دارد میراث فرهنگی است و تنها راه بقای این ملت که بر سر چهارراه فرهنگی قرار گرفته و از هر طرف مورد حمله رهبران متخاصم جهان غرب است، اتصال به ریشه و اصل خود می باشد.
 
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آنچه امروز به عنوان گردشگری در کشور مطرح می شود به معنای ˈسیرˈ که در قرآن از آن یاد شده، نیست، گفت: امروز گردشگری هیچ ربطی به فرهنگ ندارد و نتیجه حقیقی فرهنگی از آن بدست نمی آید.
 
حجت افزود: از آنجا که میراث فرهنگی از طریق پژوهش در جامعه تعمیق و تفهیم نشده لذا گردشگری نیز در جامعه به مفهوم سیر حقیقی فرهنگی تبیین نشده است.
 
وی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری در خراسان رضوی گفت: گردشگری به معنای واقعی در پایتخت معنوی کشور نمود پیدا می کند که متاسفانه از این ظرفیت استفاده نشده است.
 
او اظهار داشت: در خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس به دلیل وجود پربرکت امام رضا (ع) ظرفیت فرهنگی و بستر توسعه صنعت گردشگری به نحو فوق العاده ای نهفته است که از آن بهره نگرفته ایم.
 
وی گفت: همه چیز برای احیای میراث فرهنگی، داشتن اقتصاد پویا و خدمات رسانی یکسان و مطلوب به زائران فقیر و غنی در مشهد مقدس فراهم است اما برنامه ریزی منسجم و کار گروهی از سوی مسوولان برای بهره برداری از این ظرفیت وجود ندارد.
 
او اظهار امیدواری کرد با اجرای برنامه های راهبردی از سوی سازمان میراث فرهنگی، اجتناب از بخشی نگری و توسعه فعالیت های گروهی مسوولان خراسان رضوی و بهره مندی از سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت گردشگری مذهبی در مشهد بیش از پیش پویا شود.
 
 
 
بر اساس همين گزارش در پایان این مراسم از خدمات فریدون فعالی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی قدردانی و رجبعلی لباف خانیکی به عنوان مدیر کل جدید این اداره معرفی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار