مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: قربان عید ذبح نفس و قربانی کردن نفسانیت است و در این عید هواهای نفسانی و امیال نفسانی قربانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام غلامعباس موسوی ضمن تبریک عید سعید قربان اظهار داشت: قربان، عید تقرب الی الله است و آزمون این عید در زمینه کمال انسانی، رهایی از اسارت نفس، شکوفایی ایمان، یقین، آزادی و آزادگی و باور الهی است.

وی خاطرنشان کرد: قربان از اعیادی است که خداوند به وسیله آن بنده بزرگ خود یعنی حضرت ابراهیم (ع) را آزمایش کرد ولی باید توجه داشت همه بندگان در حقیقت به نوعی این آزمون و امتحان را دارند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که قربان عید ذبح نفس و قربانی کردن نفسانیت است، گفت: در این عید هواها و امیال نفسانی قربانی می‌شوند و با این قربانی به معبود خود پیوند می‌خورند.

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم (ع) از امتحان الهی سربلند بیرون آمد و تنها فرزندش را به قربانگاه برد تا قربانی کند و به دلیل اعتقاد به خدا و معبود الهی تمام آنچه در دنیا داشت، در طبق اخلاص قرار داد.

موسوی یادآور شد: اگر انسان بخواهد به قرب الهی برسد باید امیال خود را زیر پا بگذارد و با خدا آشتی کند و عید قربان روز آشتی بندگان با خدا است و روز قرب الی الله و کمال محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: قربان عید سرسپردگی، بندگی و عید نزدیک شدن به قرب الهی است و در حقیقت قربان در این روز به معنای ترجیح امر الهی بر شیطانی و عقبی بر دنیا و سرای فانی دنیا است.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: قربانی گوسفند در این روز به این معنا است که برای رسیدن به خدا باید از تعلقات دنیایی رها شد به طوری که انسان اگر بخواهد به خدا نزدیک شود باید پشت به دنیا کند و دلبستگی به دنیا نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: قربان عید کمال، آزمون و ارتقا است و پرواز انسان از دنیای مادی و تعلقات دنیوی به آنچه ماندگار بوده و سبب ایجاد تقوای الهی می‌شود.

موسوی عنوان کرد: خداوند عید قربان را قرار داده تا انسان‌ها شیطان را از خود دور کنند و به خدا نزدیک‌تر شوند و این‌که چیزی جز پروردگار برای انسان‌ها ارزش ندارد.

وی ادامه داد: قربانی کردن هواهای نفس برای انسان کمال و قرب الهی را به ارمغان می‌آورد تا انسان بتواند به آرزوهای ابدی برسد./س

برچسب ها: قم ، قربان ، عید ، ذبح ، نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.