رئیس ستاد شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: در سال 92 سرمازدگی بیشترین خسارت را به استان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه محبوب زارع در جلسه شورای هماهنگی مديريت بحران اذربایجان غربی در جلسه این شورا با بیان اینکه در 6 ماه گذشته شاهد برخی بلایای طبیعی مانند کولاک برف در پیرانشهر، سیل های جزئی و سرمازدگی در استان بودیم، گفت: در مساله کولاک برف در پیرانشهر اکثر دستگاهها مخصوصا اداره برق به نحو احسن با شورای مدیریت بحران همکاری کرد، در سال 92 سرمازدگی بیشترین خسارت را در استان به جا گذاشته است.

وی افزود: مصوبه اجرای طرح های جامع بررسی خطرپذیری لرزه ای، خطرپذیری سیلاب و خطرپذیری خشکسالی به ادارات ارسال شده که باید دستگاههای مربوطه آن ها را اجرا کنند.

زارع گفت: برنامه های هفته کاهش بلایای طبیعی در استان از 20 تا 26 مهر توسط کارگروههای شورای هماهنگی ستاد بحران برگزار خواهد شد.

معاون شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز با اعلام خبر آماده شدن نقشه کامل gis رودخانه های استان افزود: باهماهنگی دفتر حقوقی اداره در حال بررسی تخلفات مربوط به تجاوز به حریم رودخانه ها مانند منطقه بند هستیم.

افشین امیرپور ادامه داد: اگرچه تعداد چاههای حفر شده در استان طی سالیان اخیر افزایش داشته ولی با این حال میزان برداشت از آبهای زیرزمینی استان به دلیل افت آب های زیرزمینی روند نزولی داشته است و به دلیل افزایش تولید استفاده از آب های سطحی بیشتر شده است. همچنین شاهد افزایش بارندگی در استان بوده ایم ولی این بارندگی موثر نبوده و به دلیل افزایش مصرف آب نسبتا کمی وارد حوزه آبریز دریاچه ارومیه شده است.

وی ادامه داد: ساعات کارکرد چاهها در آذربایجان غربی 400 تا 600 ساعت در سال است که در مقایسه با زمان کارکرد سایر استانها زمان بسیار کمی است، مثلا ساعات کارکرد چاهها در خراسان 3000 تا 4000 در سال است، که همین علی رغم افزایش چاهها در استان باعث کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین تحقیقات انجام شده تعداد چاههای مجاز استان 35 هزار فقره بوده است. همچنین چاه های غیر مجاز به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته ای که از آنها اطلاعاتی در دست است که حدود 38 هزار فقره بوده و دسته ای دیگر نیز دسته ای هستند که از تعداد آنها اطلاعاتی در دست نیست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.