شتر مرغ پرنده اي است که گوشت آن در گروه گوشت هاي قرمز طبقه بندي مي شود و از ارزش غذايي بالايي برخورداراست به گونه اي که مي توان گفت يکي از کم چرب ترين گوشتها به حساب مي آيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان جهاد کشاورزي کرمانشاه گفت: امسال 80  تن گوشت شترمرغ دراستان کرمانشاه توليد شده است که از اين ميزان بيش از 40 تن آن در استان عرضه وبقيه به استانهاي ديگر صادر مي شود.

علي اشرف منصوري افزود: در استان کرمانشاه امسال بيش از  هزار قطعه شترمرغ در چهار واحد پرورش شترمرغ مولد، پرواري و مولد توامان در شهرستانهاي صحنه، کرمانشاه، روانسر و گيلان غرب پرورش يافته اند.

در اين ميان شهرستان گيلان غرب يکي از مهمترين مراکز توليد گوشت شترمرغ در استان كرمانشاه است.

مسئول جهاد کشاورزي کرمانشاه گفت: امسال حدود 700 قطعه  جوجه شترمرغ در اين شهرستان  توليد شده  که تعدادي از آنها را با توجه به همجواري منطقه با عراق به اين کشور صادر شده است.

فلاحي اضافه کرد: شترمرغ‌هاي يک تا پنج ماهه  مرکز پرورش گيلان غرب  براي پرورش در ساير مراکز داخلي و برخي مراکز پرورش شترمرغ در عراق به بازار عرضه مي شود. جوجه ها در سن هفت ماهگي و رسيدن به وزن ايده‌آل که 100 تا 120 کيلوگرم است عرضه مي‌شوند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي کرمانشاه با اشاره به ارزش مادي و غذايي گوشت شتر‌مرغ مي گويد: طرح پرورش شترمرغ شهرستان گيلان غرب بزرگ‌ترين طرح پرورش شترمرغ مولد و پرواري استان کرمانشاه است که ظرفيت 100 قطعه شترمرغ مولد و 360 قطعه جوجه‌کشي را دارد.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي کرمانشاه پوست و چرم را اصلي ترين و گران قيمت ترين قسمت هاي شترمرغ مي داند و مي گويد: شترمرغ تنها پرنده اي است که تمامي قسمت هاي آن شامل پر، پوست، چرم، قرنيه، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادي دارد.

بهرام خاني افزود: براي آسيب نرسيدن به پوست شتر مرغ و برداشت چرمي سالم از آن ،شترمرغ تنها در واحدهاي صنعتي کشتار مي شود که اين نوع واحدها در استان وجود ندارد و شترمرغ ها براي کشتار به کشتارگاه صنعتي استان البرز فرستاده مي شوند.

چرم اين پرنده در ساخت کيف، کفش، کمربند و زيورآلات چرمي گرانبها کاربرد دارد.

قرارشده است در آينده نزديک سه تا چهار واحد پرورشي ديگر هم در استان کرمانشاه ساخته  شود که هم موجب اشتغالزايي مي شود  و هم زمينه بهبود اقتصادي منطقه را فراهم مي کند و البته ارزش غذايي شترمرغ را هم نبايد ناديده گرفت که نهادينه شدن مصرف آن نياز به فرهنگ سازي دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، غذا ، شترمرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سه واحد پرورش شترمرغ استان کرمانشاه تعطیل والان فقط یک واحد بصورت نیم بند در شهرستان صحنه فعال است
آخرین اخبار