در سیزدهمین جلسه علنی از چهارمین دوره جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گزارش ریزش گود برداری پروژه مجتمع گلستان در خیابان ایران زمین توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل ارائه شد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حادثه رانش زمین در خیابان ایران زمین واقع در محدوده شهرداری منطقه 2 تهران به ارائه گزارش پرداخت.

بر اساس این گزارش عضو کمیسیون عمران و  شورای شهر تهران  گفت: در پی حادثه ریزش دیواره واقع در شهرک غرب در تاریخ 11 مهر ماه و ارائه گزارش معاونت شهرسازی و معماری در شورای شهر تهران در تاریخ 14مهر ماه کمیسیون موظف گردید که این حادثه را مورد رسیدگی قرار دهد و در همین راستا بازدید هایی با حضور رئیس کمیسیون عمران و همچنین اعضای این کمیسیون با افراد دخیل در پروژه و شهردار منطقه 2 و همچنین نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در تاریخ 29 فروردین سال 91 پروانه تخریب و نوسازی برای 5 طبقه زیر زمین و سه طبقه تجاری صادر شده اما از  تاریخ 30 بهمن سال 90 شروع عملیات تخریب وگود برداری قبل صدور پروانه توسط مهندس ناظر پروژه بدون مانع اعلام شده است.
وی افزود: بر اساس اظهار نظر مشاور چندین روز قبل از وقوع حادثه تغییر شکلها از حد متعارف خارج شده و سریعا نیروی انسانی که بالغ بر 150 نفر بودند از کارگاه جمع آوری شدند و همچنین بر اساس اعلام مشاور و ناظر پروژه علت اصلی وقوع حادثه شکست لوله وتجمع آب ناشی از آن در جبهه خاک پشت دیواره شمالی قدس وعدم مقاومت دیوار قدس سبب فرو ریختن آن شده است.
 
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد با توجه به سوابق و شواهد موجود در خاک منطقه از ماههای گذشته به نظر  می رسد این حادثه به دلیل سهل انگاری عوامل دخیل در پروژه به وجود آمده که در صورت رعایت کامل تمهیدات فنی مهندسی عملا نمی‌بایست شاهد وقوع چنین حوادثی باشیم.
 
وی با اشاره به اولویت قرارگرفتن ساماندهی نگرانی ساکنین و مردم اظهار داشت: در حال حاضر قدس بیش از اندازه پائین رفته و بیشتر نباید عمیق شود و با بررسی های لازم ممکن است مقداری از عمق گود کاسته شود و باید یک برنامه زمانی مشخص و طی یک برنامه عملیاتی تحکیم دیواره‌ها مشخص شود.
 
وی ادامه داد: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران و حمل و نقل با حضور همه اعضای کمیسیون و بعضی از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی سلامت و محیط زیست نظارت و حقوقی و معاونت وزارت شورا، نماینده و مشاور خاک کارفرما و رئیس نظام مهندسی استان تهران، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و شهردار منطقه 2 برگزار شد که بر اساس آن مقرر شد کمیسیون ویژه رسیدگی به این پروژه تشکیل و این کمیسیون نتایج حاصل رسیدگی را به کمیسیون عمران حداکثر ظرف مدت 10 روز به رسیدگی نهایی ارسال کنند.
 
وی افزود: ضروریست این کمیسیون برخی موارد را در اولویت رسیدگی خود قرار دهد از جمله بررسی و رسیدگی به منازل مسکونی درجهت رفع نگرانی آنها، پیشگیری از ریزش بیشترگود با توجه به پیش رو بودن فصل زمستان به خصوص در مجاورت خیابان ایران زمین‌، بررسی چگونگی تحکیم زمین، و خاک منطقه در پیرامون پروژه‌، بررسی علت عوامل ریزش گود و تقویت دیواره ها در همه جهات و همچنین توقف پیشروی گود و اصلاح پروانه ساختمان و کاهش عمق.



همچنین دبیر عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به خلع قانونی در این زمینه اظهار داشت: چرا این پروژه این همه با اهمیت شده در صورتی که همزمان دیوارهای بسیاری در سطح شهر پایین می آید و به عقیده من ما در این زمینه دچار خلع قانونی هستیم که باید اصلاح شود.
 
همچنین سالاری عضو شورای شهر تهران در ادامه جلسه در واکنش به ارائه گزارش رانش خیابان ایران زمین گفت: بنده به عنوان عضو کمیسیون در جلسه گذشته نیز تذکر دادم که با توجه به بحث صدور پروانه و میزان گود برداری و دستگاه نظارت که به حوزه شهرسازی و معماری مربوط می شود و درخواست دارم این کمیسیون نیز به عنوان جزء کمیسیونهای مسئول  قرار گیرد.

همچنین سلطانی عضودیگر شورای شهر تهران در ادامه این جلسه اظهار داشت هفته گذشته تذکری را به شهردار تهران عنوان کردیم و اکنون منتظر گزارش وی از این پروژه هستیم و از مرحله اول تا مرحله دوم و قبل از آنکه کمیسیون ماده 5 تصویب کند مالک پروژه و عوامل اجرایی مطابق پروانه ای که هنوز اخذ نشده کار را اجرا کرده و این امر خلاف بزرگی که باید به آن رسیدگی شود.

در سیزدهمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای شهر تهران مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران در خصوص روز عصای سفید به ارائه گزارش پرداخت و همچنین از دانش آموزان نابینای نخبه تهران نیز تقدیر به عمل آمد.
 
بر اساس این گزارش عضو شورای شهر تهران گفت: با اشاره مصادف شدن روز جهانی نابینایان با روز عرفه و عید قربان اظهار داشت: همزمانی روز جهانی نابینایان با روز عرفه و عید قربان را به فال نیک می گیریم که در این حوزه اقدامات خوبی صورت پذیرد.
 
وی ادامه داد: من پیشنهاد می کنم یک برنامه ریزی توسط رئیس شورای شهر تهران صورت گیرد تا تعدادی از اعضا یک روز با چشم بند و حتی یکسری با ویلچر وارد شهر شوند تا از نزدیک با مشکلات جامعه معلولان و نابینایان آشنا شوند.
 
عضو شورای شهر تهران بیان داشت: بر اساس آمار و آئین نامه ها و همچنین دستور العمل ها اقدامات خوبی تا به اینجا در حوزه مناسب سازی صورت گرفته است اما کافی نیست و مناسب جامعه هدف نیست.

*هشدار عضو شورای شهر در خصوص رانش خیابان ایران زمین با نزدیکی فصل بارندگی


هفدهمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران امروز با حضور 27 نفر از اعضا برگزار و طی آن عضو شورای شهر در خصوص رانش خیابان ایران زمین و بارندگی های آینده نزدیک هشدار داد.

بر اساس این گزارش جدیدی با اشاره به رای اعتماد مردم و مسئولیت در قبال این رای اظهار داشت: ما با رای اعتماد مردم به این صحن آمده ایم و نشستن روی این صندلی ها مسئولیت دارد. پس راه را گم نکنیم و بدانیم خیانت به رای مردم وظیفه شرعی و عرفی ما است و در مقابل خداوند مسئولیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: فرو ریختن برج 35 متری خیابان گلستان واقع در شهرک قدس در ساعت 4 بعد از ظهر روز چهارشنبه دهم مهر توسط تعدادی از شهروندان به اینجانب اطلاع داده شد.

وی ادامه داد: این نشست در خیابان ایران زمین در یک قطعه زمین 16هزار متر مربعی به دلیل خاک برداری عمیق به عمق بیش از 35 متر احتمال ریزش خیابان و منازل مجاور را بوجود آورده است.

وی افزود: اینجانب بلافاصله به محل مراجعه و پس از چند روز اهمیت موضوع را به صورت هشدار در جلسه غیر علنی شورای شهر تهران مطرح کردم.

وی در ادامه تصریح کرد: این گود برداری غیر اصولی ممکن عواقبی چون خسارت جانی و مالی ناشی از رانش زمین را در پی داشته باشد که متاسفانه فاجعه در ساعت 5 صبح فردای بازدید اینجانب به وقوع پیوست .

جدیدی ادامه داد از روز وقوع رانش خیابان ایران زمین تا کنون مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران دنیا مالی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران قالیباف شهردار تهران وچمران دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و همچنین سازمان نظام مهندسی تهران به همراه تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر در جلسات این شورا وهم در مجامع علمی این موضوع را مطرح کردند که با توجه به استعداد خاک منطقه و وجود تاسیسات آب و فاضلاب و گاز این محل قطعا تحمل 35 متر خاک برداری را نداشته و احتمالا به همین دلیل از نظر ایمنی و تامین امنیت مجاورین و همچنین ظرفیت احداث 10 طبقه پارکینگ به عمق 40 متر در زیر زمین حائز نبوده است.

وی با اشاره به بارشهای فصلی آینده ای نزدیک اظهار داشت: مهمتر از و خطرناک تر از همه این مسائل با توجه به نزدیک بودن فصل بارندگی چنانچه بارش شدیدی رخ دهد و زمین را خیس کند احتمال گسترش خطرات ناشی رانش زمین بر اساس گود برداری غیر اصولی 35 متری را تشدید کرده و به طور قطع یقین آسیب دیدگی مجاورین پروژه را غیر قابل اجتناب می کند.

عضو شهر تهران اظهار داشت: باید هر چه زودتر تا قبل از شروع بارندگی تدابیر جدی اندیشه شود تا از درست کار کردند زه کش ها اطمینان حاصل شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شورا ، دبیر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار